۰
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۵

آنچه برای ثبت‌نام در مدرسه باید بدانید

فرزندم را به کدام مدرسه ببرم؟
این روزها با پایان یافتن امتحانات اکثر دانش‌آموزان، موضوع ثبت‌نام بچه‌ها در مدرسه، داغ شده است.
آنچه برای ثبت‌نام در مدرسه باید بدانید
 به گزارش فارس، این روزها با پایان یافتن امتحانات اکثر دانش‌آموزان، موضوع ثبت‌نام بچه‌ها در مدرسه، داغ شده است. والدین سؤالات متعددی دارند اما عمده سؤالات این است که بهترین مدرسه چه مدرسه‌ای است؟ چه کاری باید انجام دهند. 
نکته اول اینکه، اگر فرزندتان میان‌پایه است یعنی به جز پایه‌های اول ابتدایی، اول متوسطه اول(هفتم) و اول متوسطه دوم(دهم)، ارتقای دانش‌آموز در همان مدرسه‌ای که تحصیل می‌کند، انجام می‌شود مگر اینکه والدین به دلایل مختلف چون جابجایی منزل، بخواهند مدرسه فرزند را تغییر دهند.
ثبت‌نام میان پایه‌ها بعد از برگزاری امتحانات نوبت دوم و اعلام نتایج آنها در سامانه سیدا توسط مدیر مدرسه انجام می‌شود و بنا بر بخشنامه ثبت‌نام دانش‌آموزان، حضور والدین جهت ثبت‌نام دانش‌آموزان میان پایه ضروری نیست. 
* پدر و مادر شاغل می‌توانند فرزندشان را نزدیک محل کارشان ثبت‌نام کنند
در ماده ۴۱ آیین نامه اجرایی مدارس آمده است که «ثبت‌نام دانش‌آموزان در نزدیکترین مدرسه به محل سکونت آنان در اولویت خواهد بود و ثبت‌نام از دانش‌آموزانی که والدین آنان هر دو شاغل هستند در مدرسه نزدیک به محل کار پدر یا مادر بلامانع است».
در ماده ۴۲ نیز آمده است حضور یکی از والدین (پدر یا مادر) یا قیم سرپرست قانونی همراه دانش‌آموز از زمان ثبت‌نام در هر یک از دوره‌های تحصیلی ضروری است. در موارد استثنا به تشخیص مدیر مدرسه ثبت‌نام دانش‌آموز بدون حضور والدین یا سرپرست قانونی بلامانع است.
* ثبت‌نام کلاس اولی‌ها در مدرسه
حداقل سن ثبت‌نام در پایه اول دبستان ۶ سال تمام است. بر اساس تبصره یک ماده 25 اجرایی مدارس، دانش‌آموزان متولد ۹۵.۰۷.۰۲ تا ۹۵.۰۷.۳۰ می توانند با درخواست اولیا و تأیید شورای مدرسه در پایه اول ابتدایی ثبت‌نام کنند.
خانواده‌ وقتی به مدرسه مورد نظر برای ثبت‌نام مراجعه کرد، پیش‌ثبت‌نام صورت می‌گیرد و مدرسه، خانواده‌ را برای انجام سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ارجاع می‌دهد.
بعد از انجام سنجش و تأیید پایگاه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است که ثبت‌نام دانش‌آموز کلاس اولی در مدرسه قطعی می‌شود.
* ثبت‌نام بدون آزمون!
سؤال این است که آیا برای ثبت‌نام، مدارس می‌توانند آزمون بگیرند؟ پاسخ این است که مدارس نباید برای ثبت‌نام دانش‌آموزان، آزمونی بگیرند مگر در استثناها! 
در ماده 40 آیین‌نامه اجرایی مدارس آمده است که «برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین شرط معدل برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی در مواردی که مصوبه خاص از قبیل مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، هیأت امنایی و وابسته وجود دارد و هنرستان‌ها برای انتخاب رشته، ممنوع است و نباید هیچ دانش‌آموزی به هر دلیلی از ثبت‌نام و تحصیل محروم شود».
در مدارس غیردولتی هم به استناد مصوبه بیست و یکمین جلسه شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی، برگزاری هرگونه آزمون یا مصاحبه برای پذیرش دانش‌آموزان در دوره ابتدایی و پایه هفتم در مدارس غیردولتی ممنوع است.
به استناد مصوبه 864 شورای عالی آموزش و پرورش، پذیرش دانش‌آموزان پایه دهم در دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی از طریق برگزاری آزمون یا تعیین معدل یا برگزاری مصاحبه یا تلفیقی از آنها صورت می‌گیرد.
جذب و پذیرش دانش‌آموزان در برخی از رشته‌ها مانند تربیت‌بدنی شاخه تحصیلی فنی‌وحرفه‌ای  و رشته‌های مهارتی هنرستان‌های وابسته مانند سینما، آتش‌نشانی و بهیاری با رعایت ضوابط  و مقررات از طریق برگزاری آزمون یا تعیین معدل یا برگزاری مصاحبه یا تلفیقی از آنها صورت می‌گیرد.
* ثبت نام در مدارس استعدادهای درخشان
برای ثبت نام در مدارس استعدادهای درخشان از دانش آموزان آزمون گرفته می‌شود شود که آزمون ورودی پایه‌های هفتم و دهم سمپاد برای سال تحصیلی آینده در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته برگزار شد.
ثبت‌نام دانش‌آموزان متقاضی انتقال در دبیرستان‌های دوره اول و دوره دوم استعدادهای درخشان با رعایت کف نمره مدرسه مقصد و به شرط وجود ظرفیت مطابق ضوابط نقل و انتقال این مدارس و از طریق سامانه نقل و انتقال دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان با موافقت استان‌های مبدا و مقصد انجام می‌شود.
میزان حق‌الثبت مدارس استعدادهای درخشان بر اساس مصوبه هیأت امنای سمپاد که معادل ۵۰ درصد میانگین مبلغ بخشنامه مربوط به ثبت نام در مدارس غیردولتی هر شهر است توسط اداره کل آموزش و پرورش استان تعیین و به مدارس استعدادهای درخشان ابلاغ می‌شود.


* مدارس شاهد
ثبت نام در مدارس شاهد بر اساس مقررات عمومی وزارت آموزش و پرورش در هر دوره تحصیلی و ضوابط تعیین شده در شیوه‌نامه ثبت‌نام مدارس شاهد انجام می‌شود.
پیش‌ثبت‌نام مدارس شاهد به صورت الکترونیکی در سراسر کشور به ترتیب پایه اول ابتدایی از یازدهم تا 28 خرداد، پایه هفتم (دوره اول متوسطه) از 21 خرداد ماه لغایت دهم تیر ماه و‌ پایه دهم (دوره دوم متوسطه) از اول تا 20 تیر انجام می‌شود.
زمان پیش‌ثبت‌نام دانش‌آموزان میان پایه مدارس شاهد به صورت حضوری از اول تا دهم مرداد در مدارس انجام خواهد شد.



* در مدارس به جز هزینه کتاب و بیمه حوادث دانش‌آموزی وجهی اخذ نمی‌شود
موقع ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، دریافت هرگونه وجه به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث دانش‌آموزی و کتب درسی ممنوع است. البته برخی خانواده‌ها، خودشان اقدام به ثبت‌نام کتب درسی دانش‌آموزان می‌کنند که در این حالت فقط باید هزینه بیمه حوادث دانش‌آموزی را پرداخت کنند. 
دریافت وجوه مربوط به سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان کمک‌های مردمی فعالیت‌های فوق برنامه و لباس کارگاهی با هماهنگی و موافقت انجمن اولیا و مربیان مدرسه و با رعایت سایر قوانین و مقررات بعد از شروع سال تحصیلی امکان پذیر خواهد بود.
 البته در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان صرفا درخواست استفاده از خدمات حمل و نقل دانش‌آموزان از والدین دریافت می‌شود تا متناسب با نیاز، اداره آموزش و پرورش منطقهریال شرکت پیمانکاری را به مدرسه معرفی کند؛ همچنین وجوه مربوط به سرویس مدرسه نیز با شروع سال تحصیلی و بر اساس مقررات دریافت می‌شود.
در مدارس هیأت امنایی نیز که از نوع مدارس دولتی محسوب می‌شوند، دریافت هرگونه وجه به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث دانش‌آموزی و کتاب‌های درسی در زمان ثبت‌نام در مدارس مجاز نیست.
در خصوص دریافت هزینه‌های خدمات آموزش و پرورشی فوق برنامه‌ این مدارس که به تصویب هیأت امنای مدرسه رسیده است، با رعایت دقیق مقررات پس از شروع سال تحصیلی اقدام می‌شود.
* ثبت‌نام در مدارس غیردولتی
مدارس غیردولتی همانطور که از نامشان پیداست، دولتی نیستنند؛ این مدارس در زمان ثبت‌نام مجاز به اخذ شهریه مصوب(برنامه هفتگی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و فوق برنامه درسی) هستند. 
انتخاب خدمات مکمل ابلاغی کاملا اختیاری بوده و دریافت هرگونه وجهی تحت این عنوان در هنگام ثبت‌نام ممنوع است.
شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی 1402ـ1401 به‌زودی ابلاغ می‌شود و مدارس غیردولتی ملزم به نصب پوستر نرخ شهریه مصوب و مکمل ابلاغی به همراه رئوس تمام فعالیت‌ها در محل ثبت‌نام هستند.
مدیران مدرسه غیر دولتی موظف هستند هنگام ثبت‌نام و پس از ابلاغ شهریه با ورود به سامانه مشارکت‌های مردمی به آدرس www.mosharekatha.ir نسبت به انعقاد قرارداد شهریه بین ولی دانش‌آموز و واحد آموزشی در سامانه تعیین شهریه اقدام و یک نسخه از قرارداد تکمیل شده را چاپ و پس از مُهر و امضا به ولی دانش‌آموز تحویل و نسخه دوم را پس از امضای ولی دانش‌آموز جهت بررسی و نظارت در آموزشگاه نگهداری کنند.
* مدارک لازم برای ثبت‌نام 
برای هر دانش‌آموز پرونده تحصیلی ترجیحاً الکترونیکی تشکیل می‌شود که حاوی اطلاعات و مستندات شامل مشخصات هویتی(شناسنامه و کارت ملی)، استعلام الکترونیکی هویت از طریق سامانه ثبت احوال کشور، کارنامه و گواهینامه‌های تحصیلی، شناسنامه سلامت، عکس، کاربرگ سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، فرم اطلاعات فردی و خانوادگی، نمون برگ تعهد دانش‌آموز و ولی قانونی به رعایت مقررات انضباطی، سوابق مشاوره‌ای و رأی یا نامه از مراجع ذیصلاح در مورد موارد خاص از قبیل دانش‌آموزان فاقد مدارک هویتی، فوت پدر، متارکه، طلاق والدین و حضانت است.
البته این موارد بیشتر برای دانش‌آموزان پایه اول است که قرار است پرونده تحصیلی برایش تشکیل شود و بعد از آن، پرونده الکترونیکی به مرور تکمیل می‌شود.
* کدام مدرسه بهتر است
آموزش و پرورش به ویژه برای پایه‌ها پایین‌تر سفارش می‌کند که دانش‌آموزان در مدرسه نزدیک محل سکونت و یا محل اشتغال پدر و مادر تحصیل کنند.
کد مطلب: 166030
برچسب ها: ثبت‌نام مدارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *