۰
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۳

آغاز همه پرسی قانون اساسی در مصر

در مرحله اول همه پرسی قانون اساسی جدید مصر ۲۶ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند. مرحله دوم همه پرسی روز شنبه آینده (۲ دی) در ۱۷ استان باقی مانده برگزار خواهد شد.
مرحله اول همه پرسی قانون اساسی جدید مصر در ۱۰ استان این کشور آغاز شد.
به گزارش ایرنا، در مرحله اول همه پرسی قانون اساسی جدید مصر ۲۶ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند. مرحله دوم همه پرسی روز شنبه آینده (۲ دی) در ۱۷ استان باقی مانده برگزار خواهد شد.
۵۰ میلیون نفر از جمعیت ۹۰ میلیونی مصر از حق رای برخوردارند.
۱۳۰ هزار نیروی امنیتی و ۱۲۰ هزار نفر از نیروهای نظامی از شب گذشته در اطراف شعب اخذ رای مستقر شده اند تا امنیت همه پرسی را تامین کنند.
همه پرسی داخل که از ساعت ۸ بامداد به وقت محلی قاهره (۹و۳۰ دقیقه صبح به وقت تهران) آغاز شد تا ساعت ۱۹ ادامه خواهد داشت.
رای گیری از ۵۸۶ هزار مصری مقیم بیش از ۱۵۰ کشور خارجی که از روز چهارشنبه گذشته آغاز شد قرار بود تا ساعت ۲۰ امروز به وقت محلی ادامه یابد اما تا دوشنبه شب تمدید شد.
هنوز زمان اعلام نتایج همه پرسی مشخص نشده است.
مجلس موسسان قانون اساسی طی ۶ ماه گذشته متن پیش نویس قانون اساسی جدید را تدوین کرد و دو هفته پیش آن را به ˈمحمد مرسیˈ رئیس جمهور مصر تحویل داد.
از کل ۲۶ هزار قاضی دستگاه قضایی مصر، حدود ۱۲ هزار نفر یعنی ۴۰ درصد قضات نظارت بر همه پرسی را بر عهده دارند. بقیه قضات مصری از پذیرش نظارت بر همه پرسی خودداری کردند. به همین دلیل همه پرسی در دو مرحله برگزار می شود تا نظارت قضایی کاملی بر همه پرسی انجام شود.
علاوه بر نظارت قضائی، هیئت هایی از سازمان های جامعه مدنی و هیئت های نظارت بین المللی هم بر روند برگزاری همه پرسی در مصر اشراف خواهند داشت.
روز برگزاری همه پرسی در مصر تعطیل عمومی اعلام شده است.
کد مطلب: 16635
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *