۰
پنجشنبه ۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۵

تولید بیش از ۹۵ درصد تجهیزات آتش‌نشانی در کشور

معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی شهر تهران از برگزاری پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی ‌و ایمنی شهری در روزهای ۲۰ تا ۲۲ تیر در تهران خبر داد.
تولید بیش از ۹۵ درصد تجهیزات آتش‌نشانی در کشور
معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی شهر تهران از برگزاری پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی ‌و ایمنی شهری در روزهای ۲۰ تا ۲۲ تیر در تهران خبر داد.
دبیر اجرایی پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی ‌و ایمنی شهری با اشاره به اینکه بیش از 95درصد تجهیزات آتش‌نشانی در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: در این سال‌ها بالای ۹۵درصد تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی ‌در کشور با کیفیت حتی بهتر از برندهای خارجی تولید می‌شود. قیمت‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرده است در بسیاری از موارد به یک سوم رسیده است. البته شاید از نظر کمیت تجهیزات به تولید انبوه نرسیده‌ایم اما اولویت ما در فهرست زنجیره تامین سازمان آتش‌نشانی ‌همیشه با تجهیزات تولید داخل است.
کامران عبدولی ادامه داد: یکی از مواردی که در سنوات گذشته مورد انتقاد مسئولان و نهادهای نظارتی واقع شده است، عدم‌ارتباط و عدم‌ورود دانشگاه‌ها به موضوعات ایمنی و آتش‌نشانی بوده است. برای این همایش استادان فعال و علاقه‌مند به حوزه‌های ایمنی و آتش‌نشانی شناسایی و با دعوت و پیگیری این بزرگواران و تبیین اهداف همایش و سازمان آتش‌نشانی، جلسات هم‌اندیشی برگزار و با استقبال دانشگاه‌ها مواجه شد.
وی ادامه داد: با پیشرفت‌های صنعت و تکنولوژی روزبه‌روز کار برای آتش‌نشانی ‌ابعاد جدیدی از چالش‌ها و تجربه‌ای جدید پیدا می‌کند، به همین منظور باید یکی از برنامه‌های هر سازمانی مخصوصا سازمان آتش‌نشانی ‌دستیابی به علم روز ایمنی و آتش‌نشانی ‌و همچنین موضوعات تکنولوژی‌های روز در این حوزه باشد.
عبدولی به 4محور اصلی همایش اشاره کرد و گفت: پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی ‌و ایمنی شهری در 4پنل علمی برگزار می‌شود. چالش‌های مرتبط به حوادث شهری و صنعتی به‌عنوان نخستین محور درنظر گرفته شده که برای نخستین بار در طول دوران برگزاری همایش به وقوع پیوسته است. دومین محور همایش، ارتقا ی فرهنگ ایمنی شهروندان و سلامت آتش‌نشان‌هاست.
وی افزود: محور سوم همایش بحث مهندسی آتش و فناوری‌های نوین است. مهندسی آتش موضوعی است که در جامعه بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته و اقدامات بسیاری صورت پذیرفته است؛ اما باوجود مصوبه ‌هیأت عمومی ‌وزیران در تاریخ ۱۸دی۹۳ هنوز این مصوبه به مرحله اجرا نرسیده است، درحالی‌که بیش از 8 سال از تاریخ تصویب این مصوبه می‌گذرد. سازمان آتش‌نشانی با توجه به اهمیت موضوع، نسبت به پیگیری موضوع از مراجع ذیربط اقدام می‌کند این پیگیری منجر به برگزاری و فارغ‌التحصیل شدن فراگیران نخستین دوره این رشته در دانشگاه خواجه نصیر شده است. به‌گفته عبدولی یکی از مباحث رشته مهندسی حریق، رفتارشناسی حریق و کنترل سناریوهای مختلف در ساختمان‌هاست که این مهم از طریق ارتباط بین رشته‌های مکانیک برق و عمران امکان‌پذیر است.
وی ادامه داد: محور دیگر نیز محیط‌زیست و انرژی است. در نهایت یک محور ویژه امسال کاربرد فناوری‌های نوین در خودروها و تجهیزات آتش‌نشانی ‌است که امسال این موضوع به‌طور خاص دیده شده است و انتظار داریم خروجی‌های خوبی هم داشته باشیم.

برگزاری ۱۸ کارگاه تخصصی
عبدولی در ادامه به زیر‌مجموعه‌های علمی ‌و کارگاه‌های همایش نیز اشاره کرد و گفت: در پنجمین همایش آتش‌نشانی ‌و ایمنی شهری، ۱۸ کارگاه تخصصی در محورهایی که اشاره شده برگزار خواهد شد. همچنین زیر محورهایی برای هر پنل درنظر گرفته شده است. سعی شده است که زیرمحورها را متناسب با موضوعات حوزه‌های عملیات، آموزش و آموزش‌های شهروندی انتخاب و علاقه‌مندان که مخاطب این همایش محسوب می‌شوند، اعم از دانشجویان، دانشگاهیان و متخصصان ساخت‌وساز و متخصصان نظام مهندسی و شهرسازی و آتش‌نشانی‌های کشور می‌توانند از موضوعات مطرح شده استفاده کنند.
وی گفت: تاکنون در حدود 200 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که این موضوع، بیانگر استقبال خوب جامعه علمی و دانشگاهی کشور از این رویداد است. استادانی از دانشگاه‌های شهید بهشتی تهران، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، دانشگاه اهواز، دانشگاه شیراز، دانشگاه پیام نور، مرکز تحقیقات وزارت راه و مسکن و شهرسازی و دانشگاه‌های مختلف در این خصوص همکاری خوبی با ما داشته‌اند.
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص همایش به سایت WWW. NFUS.IR مراجعه کنند.
کد مطلب: 167181
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *