۰
جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۹
سناریوی محکومیت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اجرا می‌شود

انتقام کاپیتال از ترامپ

کمیته ششم ژانویه درحال اقناع افکار عمومی ایالات متحده است
واشنگتن برای هر اقدامی یک سناریوی تمییز و عالی اجرا می‌کند. ایالات متحده که نیازمند یک رئیس‌جمهوری همانند «ریچارد نیکسون» با سیاست‌های مرد دیوانه بود ؛ اجازه داد «دونالد ترامپ» در انتخابات الکترال 2016 به کاخ سفید راه پیدا کند. تفاوت فاحش ایالات متحده با کشورهای دیگر جهان این است که «ماشین نخبگان آمریکا درباره رفتار واشنگتن تصمیم سازی و تصمیم گیری» می‌کند.
انتقام کاپیتال از ترامپ
گروه بین الملل- علی ودایع:
به گزارش مردم سالاری آنلاین،«دونالد ترامپ» که براساس برخی شواهد در جریان انتخابات الکترال 2024 آمریکا مدعی تقلب در انتخابات آمریکا شده بود خواهان حمله هواداران مسلح ش به کاپیتال شد. او و برخی جمهوری‌خواهان تندرو نمی‌خواستند «جو بایدن» رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا باشد.
تا اینجای کار، ترامپ توانسته از چندین پرونده رسوایی اخلاقی و مالی فرار کند اما واقعه کاپیتال در واشنگتن، تهدید «تروریسم داخلی» علیه ایالات متحده محسوب می‌شود. امروز ، در فرهنگ سیاسی آمریکا واقعه ششم ژانویه هم ردیف یازدهم سپتامبر قلمداد می‌شود.
هفته گذشته «کسیدی هاچینسون» مشاور عالی‌رتبه کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در واشنگتن ادامه دارد. هاچینسون در جلسه کنگره اعلام کرد که ترامپ که به خوبی می‌دانست که در روز حمله به کنگره در تاریخ ۶ ژانویه، هوادارانش به شدت مسلح هستند، آنقدر برای پیوستن به هوادارانش در ساختمان کنگره مصمم بود که پس از آن‌که راننده وی حاضر به انتقالش به آن‌جا نشد، با خشم به سمت رئیس تیم امنیتی خود حمله برد. به موازات موضع گیری افکار عمومی علیه ترامپ، دادگستری آمریکا و پلیس فدرال FBI بر حجم اقدامات خود علیه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا افزوده‌اند.
هشدار درباره خطر ترامپ
در آخرین اظهار نظرها ، «لیز چنی»، معاون هیئت تحقیق کنگره آمریکا درباره حوادث حمله به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ هشدار داده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا یک تهدید داخلی است که واشنگتن پیشتر نظیر آن را ندیده است.
چنی که دختر «دیک چنی»، معاون اسبق رئیس‌جمهور آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «جورج دبلیو بوش» است به همکارانش در حزب جمهوری‌خواه گفته وفاداری همزمان به ترامپ و قانون اساسی آمریکا امر ناممکن است.
لیز چنی گفت: «در مطقع فعلی ما با یک تهدید داخلی روبرو هستیم که هرگز با آن مواجه نبوده‌ایم. این تهدید، رئیس‌جمهور سابق همین کشور است که در تلاش است بنیان‌های جمهوری قانون‌مدار ما را از هم بگسلد.»
این قانونگذار آمریکایی در ادامه از پاره‌ای از هم‌حزبی‌هایش که حامی ترامپ هستند هم تلویحاً انتقاد کرده است: «و بعضی از رهبران حزب جمهوری‌خواه و مقام‌های انتخابی که خودشان را گروگان‌های داوطلب این مرد خطرناک و بی‌عقل کرده‌اند در حال کمک به او هستند.»
موفقیت در ایجاد نفرت در جامعه آمریکا
می‌توان گفت که روند کمیته بررسی واقعه ششم ژانویه تا اینجای کار به گونه‌ای در افکار عمومی بوده‌است که ترامپ به عنوان یک تهدید بزرگ علیه ایالات متحده قلمداد می‌شود. در شرایطی که هنوز به شکل دقیق عمق ویرانی شهادت غافلگیر کننده خانم هاچینسون محاسبه نشده است ؛ نظرسنجی جدید نشان داد که تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها بر این باورند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری ییشین آمریکا باید به خاطر نقش خود درحمله به کنگره متهم به جرم شود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد در نظرسنجی این رسانه با مرکز تحقیقات امور عمومی نورک نشان داد که ۴۸ درصد آمریکایی های بزرگسال می گویند ترامپ باید مجرم شناخته شود و ۳۱ درصد مخالف این نظر هستند.
۲۰ درصد از شرکت کنندگان گفتند اطلاعات کافی برای اظهارنظر در این زمینه ندارند.این در حالیست که ۵۸ درصد شرکت کنندگان دراین نظرسنجی گفتند ترامپ تا حد زیادی در این حمله مقصر بوده است.
این نظرسنجی بعد از پنج جلسه علنی کمیته تحقیقات حمله ۶ ژانویه(۱۷ دی سال ۹۹) به کنگره انجام شد.
این نتایج نشان داد ۸۶ درصد دموکات ها و فقط ۱۰ درصد جمهوریخواهان می گویند ترامپ باید مجرم شناخته شود. با این حال این که نزدیک به نیمی از آمریکایی ها بر این باورند که او باید تحت تعقیب قانونی قرار گیرد دشوارهایی را که ترامپ در صورت رقابت دوباره در انتخابات ۲۰۲۴ با آن مواجه است، نشان می دهد.
نزدیک به ۶ نفر از هر ۱۰ آمریکایی - ۵۶ درصد - می گویند که اخبار مربوط به جلسات کنگره را دنبال می کردند. سهم کوچکتر اما همچنان قابل توجه - ۴۲ درصد - می گویند که این جلسات را تماشا کرده یا گوش داده اند.
گسترش تحقیقات دادگستری آمریکا
ششم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی سال ۹۹) کنگره آمریکا مشغول شمارش آرای مجمع برگزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، دونالد ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.
با این حال طرفداران ترامپ در جمعیتی بزرگ به کنگره حمله کردند و پس از درگیری با نیروهای امنیتی، توانستند وارد ساختمان و اتاق‌های مختلف آن شوند.
دیدگاه عمومی نسبت به نقش رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در حمله به ساختمان کنگره از ماه دسامبر تاکنون تغییر چندانی نکرده است اما گرایش‌ به اینکه جمهوریخواهان در کنگره به طور «قابل توجهی» در این حادثه نقش داشته‌اند اندکی افزایش یافته است و اکنون چهل و شش درصد از افراد چنین اعتقادی دارند.
۲۱ درصد معتقدند قانونگذاران جمهوری‌خواه «تا حدودی» در این رابطه مسئول هستند و ۳۰ درصد نیز معتقدند مسئولیتی بر گردن آنها نیست.
یک کمیته ۹ نفره متشکل از هفت دموکرات و دو جمهوری‌خواه، در طول سال گذشته برای بررسی ارتباط میان دونالد ترامپ و حامیانش با خشونت و هرج و مرجی که در ساختمان کنگره رخ داد شبانه‌روزی کار کرده است.
هدف از برگزاری جلسات استماع عمومی این است که یافته‌های آنها در معرض دید عموم مردم آمریکا قرار گیرد و در تاریخ ثبت شود.
این کمیته قصد دارد به تحقیقات خود ادامه دهد و شواهد جدیدی را در هفته‌های آینده ارائه دهد. صرف نظر از دیدگاه افکار عمومی در مورد دخالت احتمالی دونالد ترامپ در حوادث روز ششم ژانویه، قانونگذاران همچنان با یک واقعیت روبرو هستند و آن اینکه تنها وزارت دادگستری می‌تواند در مورد مجرم شناختن رئیس‌جمهوری پیشین تصمیم‌گیری کند.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و نامزد پیروز انتخابات نوامبر ۲۰۲۰، حمله به کنگره را «نقض آشکار قانون اساسی» دانسته و گفته است: «این، نقض آشکار و فاحش قانون اساسی بود. به نظر من این آقایان و خانم‌ها قانون‌شکنی کردند و تلاش داشتند نتیجه یک انتخابات را عوض کنند.» تاکنون بیش از ۷۲۵ نفر به دلیل حضور در یورش به کنگره دستگیر شده‌اند.
کد مطلب: 167390
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *