۰
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۶
عضو کمسیون یهداشت ودرمان مجلس:

قیمت تجهیزات پزشکی ۱۰ برابر شده است!

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم عمل دولت به تعهدات خود در زمینه تثبیت قیمت‌ها و بازگرداندن آن به شهریور ۱۴۰۰ دلیل مشکلات صنعت دارو در کشور را تشریح کرد
قیمت تجهیزات پزشکی ۱۰ برابر شده است!
محمد علی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد ورود این کمسیون به وضعیت نامطلوب کارخانجات دارویی کشور اظهار کرد: در مجلس در بودجه ۱۴۰۰ علی‌رغم پیشنهاد دولت برای حذف ارز ترجیحی با این موضوع مخالفت کردیم. بعد گفتند برای شش ماه اول ۱۴۰۰ این کار انجام شود، اما برای اجتناب از التهاب در بازار دارو و پیشگیری از افزایش قیمت آن، مخالفت کردیم و برای شش‌ماهه دوم نیز سعی کردیم ارز را نگه‌ داریم.
وی افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز گفتیم اگر دولت بتواند قیمت‌ها را به ویژه در کالاهای اساسی به شهریور ۱۴۰۰ برگرداند و نگهدارد می‌تواند ارز ترجیحی را حذف کند. ارز ترجیحی حذف شد و دولت نتوانست قیمت‌ها را نگه دارد، این‌ عدم تثبیت قیمت‌ها یا بازگرداندن قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ موجب شده، این اتفاقات در حوزه دارو رخ دهد. مواد اولیه داروها، برای کارخانجات دارویی با قیمت برداشتن ارز ترجیحی و نیمایی حساب شده است و از آن سو آن‌ها با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند.
بندپی بیان کرد: در هر صنعتی وقتی تعادلی بین ورودی و خروجی آن نباشد و همیشه ورودی آن بیش از خروجی باشد معمولا با شکست مواجه شده و بازار نیز دچار مشکل می‌شود. با این حال طی جلساتی که کمیته غذا و داروی مجلس با وزارت بهداشت داشته، قرار شده است این وزارت‌خانه تا حدی تولید کنندگان دارویی از طریق ریالی یا ارزی را مورد حمایت قرار دهد.
وی همچنین در مورد گران شدن تجهیزات توانبخشی و مشکلات موجود در این حوزه نیز گفت: یکی از معضلاتی که داریم این است که ارائه خدمات در بخش سلامت با تعرفه‌هایی که وجود دارد، کار دشواری است، اجاره‌ها، حقوق کارگران و مالیات چندین برابر شده است، از سوی دیگر قیمت تجهیزات پزشکی برای گروه‌های مختلف حدود ۱۰ برابر شده، در حالی که تعرفه‌های آن‌ها به زیر ۱۰ درصد رسیده است. در این رابطه صحبت‌هایی در مجلس شورای اسلامی با سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت شده است و قرار شده مساعدت‌هایی انجام گیرد.
وی افزود: یک نگرانی که برای دولت وجود دارد این است که پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نکند و فشاری به آن‌ها نیاید، تنها راه این است که سهم فرانشیز بیماران را کاهش داده و پرداختی بیمه‌ها را افزایش دهیم، تعرفه‌ها را واقعی کرده و سهم بیمار را نگه‌داریم، به طور مثال اگر نسخه‌ای در شهریور سال گذشته، ۱۰۰ هزار تومان بود و ۳۰ درصد آن یعنی ۳۰ هزار تومان را بیمار پرداخت می‌کرد در همین امسال نیز باید همان ۳۰ هزار تومان را پرداخت کنند و نسخه‌ای که اکنون ۶۰۰ هزار تومان است سهم پرداختی بیمار باید ۵ درصد یعنی ۳۰ هزار تومان باشد. متأسفانه دولت نتوانسته است این را اجرا کند.
وی بیان کرد: ما باید به سازمان برنامه فشار بیاوریم و اعتبارات لازم را به بیمه‌ها پرداخت کرده و آن‌ها بتوانند پوشش بیشتری داشته باشند.
بندپی همچنین در رابطه با وضعیت داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج به ویژه بیماران تالاسمی نیز اظهار کرد: یک فرد ممکن است یک بار در سال به دارو نیاز داشته باشد، اما بیماران خاص، نادر و صعب‌العلاج در طول عمر خود به دارو نیاز دارند و بنابر این اگر دارویی را گران دریافت کنند، اذیت خواهند شد. لذا امسال در صندوق بیماران صعب‌العلاج تقریبا ۵ هزار میلیارد تومان گذاشتیم و قرار شد، سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را به صورت کامل تخصیص دهد و داروهای این دسته از بیماران تحت پوشش بیمه قرار بگیرد که در هفته گذشته دو فوریت آن مطرح شد و امیدواریم بتوان کمک کنیم تا مشکلات این بیماران حل شود.
کد مطلب: 168402
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *