۰
سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۰
محمد صادق کوشکی:

زنان ارمنی و یهودی دوره قاجار هم حجاب را رعایت می کردند

دولت آقای رئیسی حتی حاضر نیست ممیزی را در سینما و تئاتر اجرا کند. دولت آقای رئیسی در حوزه فرهنگ هیچ حرکتی را انجام نداده است. دولت رئیسی حاضر نیست فضای مجازی را قانونمند کند،آن وقت این دولت می خواهد در حوزه حجاب کاری انجام دهد؟
زنان ارمنی و یهودی دوره قاجار هم حجاب را رعایت می کردند
دولت آقای رئیسی حتی حاضر نیست ممیزی را در سینما و تئاتر اجرا کند. دولت آقای رئیسی در حوزه فرهنگ هیچ حرکتی را انجام نداده است. دولت رئیسی حاضر نیست فضای مجازی را قانونمند کند،آن وقت این دولت می خواهد در حوزه حجاب کاری انجام دهد؟
هفته گذشته دادستانی مشهد برای ممانعت از ورود زنان بدحجاب به مترو به فرمانداری این شهر نامه نوشت. دراین نامه دادستانی از فرمانداری این شهر درخواست کرده از ورود زنان بدحجاب به مترو جلوگیری شود. در بخشی از این نامه آمده که «مراتب جلوگیری از ورود بانوان فاقد حجاب شرعی به شهردار ابلاغ شده و فرمانده نیروی انتظامی جهت برخورد با مجرمین اعلام آمادگی کرده است.» خبر آنلاین در گفت و گو با محمد صادق کوشکی ، فعال سیاسی اصولگرا ، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران به بررسی ابعاد این نوع برخورد پرداخته که در پی می آید:
در خبرها آمده بود که طبق خواسته دادستانی مشهد، به خانم هایی که حجاب مناسب نداشته باشند خدمات مترو ارائه نمی شود. نظرتان در این باره چیست؟
آنچه در مشهد اتفاق افتاده ، این است که معاون دادستان مشهد از مقامات مسئول خواسته است که در ورودی اماکنی مثل مترو تابلوهایی نصب که در آنها از شهروندان خواسته شود پوشش قانونی را رعایت کنند و اگر بعد از اعلام چنین اخطارهایی ، الزام قانونی این پدیده برای شهروندان تذکر داده شد، باز هم کسانی بودند که نخواستند قانون را رعایت کنند و خواستند قانون را زیر پا بگذارند، از ورود چنین افرادی به مترو ممانعت شود .این اتفاقی است که در همه جای دنیا با شهروندانی که بخواهند قوانین را رعایت نکنند و به شکل علنی قوانین را زیر پا بگذارند، برخورد می شود و یکی از مجازات های در نظر گرفته شده نیز محرومیت از حقوق اجتماعی است. حجاب در کشور ما یک امر قانونی و بی حجابی و کشف حجاب جرم است ،آنچه که معاون دادستان مشهد خواسته بودند در مورد کسانی است که کشف حجاب می کنند و بی حجاب تلقی می شوند که تعدادشان هم به نسبت کل بانوان ، زیاد نیست . ضمن اینکه این دستور ، به واسطه حجم مطالباتی شهروندان و بیشتر از همه خانم ها ی مشهدی صادر شده است..
این سوال در اذهان عمومی پیش آمده که سخت گیری های اخیر ، در حوزه ججاب با هدف دور کردن افکار عمومی از تنگنای بد معیشتی نیست؟
ما هر وقت می خواهیم قانون را اجرا کنیم این نکته پیش می آید ، اگر سال پیش بود باز هم مردم زیر فشار اقتصادی بودند، این استدلال که چون فشار اقتصادی وجود دارد ، قانون اجرا نشود. غلط است و پایه حقوقی ندارد.
چرا دولت و دیگر نهادها اکنون و به طور ناگهانی به فکر حل مساله حجاب در جامعه افتاده اند؟
متاسفانه باید بگویم دولت آقای رئیسی در زمینه ترویج حجاب هیچ حرکتی انجام نداده است، با عرض معذرت آن مغزهای معیوبی که این حرف ها را می زنند باید بدانند که اگر دولت آقای رئیسی این حرکت را شروع کرده بود می گفتیم بله می خواهند اذهان را متوجه جای دیگری بکند.اما دولت آقای رئیسی حتی حاضر نیست ممیزی را در سینما و تئاتر اجرا کند. دولت آقای رئیسی در حوزه فرهنگ هیچ حرکتی را انجام نداده است . دولت رئیسی حاضر نیست فضای مجازی را قانونمند کند،آن وقت این دولت می خواهد در حوزه حجاب کاری انجام دهد ؟ نخیر اینطور نیست .کشور ما یک کشور اسلامی است و این یک مطالبه مردمی است که سال هاست وجود دارد. ما در طول تاریخ و حتی در دوره قاجار می بینیم با اینکه هیج اجبار و الزامی نبوده ، ولی زنان و شهروندان ارمنی ، زرتشتی و یهودی حجاب را رعایت می کردند . این یک هنجار اجتماعی است و کسانی که کشف حجاب می کنند تعداد محدودی هستند.
این نوع برخورد از مشهد به شهرهای دیگر هم تسری پیدا خواهد کرد؟
بستگی دارد، نکته سر این است که سالهاست یک ماده در قانون مجازات اسلامی مصوب مجلس را داریم که می گوید بی حجابی و کشف حجاب جرم است. این جرم هم تنها اختصاص به خانم ها ندارد و این که بر اساس این قانون کسانی که لباس هایی را می پوشند ، یا رفتار هایی را می کنند که خلاف عفت عمومی باشد، این افراد مجرم بوده و مجازات برایشان تعیین شده است. متاسفانه هر بار که این قانون می خواسته اجرا شود یک عده آمدند و گفتند چرا الان اجرا می کنید .الان تورم دوران هاشمی است ،رکود دوران خاتمی است ،تورم دوران احمدی نژاد است ،یعنی هر موقع این قانون را خواستند اجرا کنند یه بهانه ای برای عدم اجرا داشتند. این رفتار ، خلاف قانون و خلاف مدنیت است ،مثل این می ماند که بک نفر بگوید چون الان مردم زیر فشار هستند قوانین راهنمایی و رانندگی را اجرا نکنید چرا که به مردم فشار بیشتری می آید ،آیا کسی این را می پذیرد ؟خیر و یا سارقین بگویند چون مردم زیر فشار اقتصادی هستند، سرقت جرم نیاشد ...
البته بین حجاب و سرقت خیلی فاصله وجود دارد . ضمن اینکه در زمان آقای خاتمی ما رکود اقتصادی نداشتیم...
جرم ،جرم است و حرکت مجرمانه، حرکت مجرمانه است . طبق قانون ما سرقت جرم است ،بی حجابی جرم است ،رفتارهای منافی عفت جرم است ،شرابخواری جرم است ..... جامعه مدنی جامعه ای است که در آن ، جرم ، زشت باشد و اجرای آن مجازات داشته باشد .این شرط زندگی اجتماعی انسان است . در مورد رکود دوران خاتمی هم طرفداران آقای هاشمی می گویند دوران انقباض اقتصادی بوده ،از آنها بپرسید و از ما نپرسید.
فکر می کنید ، مجلس یازدهم ، مصوبه ای برای اجرای قانون حجاب خواهد داشت ؟
مجلس حق دارد در خصوص قوانین گذشته بازنگری کند و اگر احساس می کند قوانین کافی و بازدارنده نیست آن را جامع تر کند . ممکن است، روزی مجلس قانونی را مصوب کند و بگوید بی حجابی وکشف حجاب جرم نیست ، اگر چنین قانونی توسط شورای نگهبان تایید شد ، دیگر ، کسی با بی حجاب ها، کاری نخواهد داشت . یعنی فرایند قانون گذاری در این زمینه مشخص است . ممکن است مجلس بخواهد نحوه قانون شکنی در حوزه بی حجابی را تغییر دهد و مجازات های دیگری را برای آن تعیین کند و یا تعیین نکند .
مدت ها بود حضور پلیس امنیت اخلاقی در میادین اصلی شهر کم شده بود ولی بتازگی حضور پررنگی پیدا کرده اند . چرا؟
متاسفانه، پلیس به جرم رعایت قانون و نظارت بر اجرای آن ، از سوی برخی از رسانه ها و افراد در فضای مجازی و حتی از سوی برخی از مسئولان نادان ( مثل یک نماینده مجلس که نامه انتقادی نوشته ) مورد اهانت قرار می گیرد که چرا دارید قانون را اجرا می کنید ؟ ،این فاجعه بار است . اگر پلیس اقتدار کافی داشت و افرادی که آگاهی ندارند در کار قانون دخالت نمی کردند ، ماموران می توانستند وظیفه خود را انجام دهند . البته موضوع حجاب ، مقوله ای نیست که فقط با برخورد قانونی حل و فصل شود ، بلکه مسئله ای است که ریشه های فرهنگی و اجتماعی دارد و همچنین ابعاد حقوقی دارد . اما پلیس باید وظایف حقوقی و قانونی خود را انجام دهد و هم زمان باید روی ریشه های فرهنگی و اجتماعی آن کار شود .
برخی هشدار داده اند که ادامه روند سختگیرانه اخیر موجب فاصله طیف هایی از مردم و بویژه زنان با حاکمیت می شود و احتمال لجبازی و درگیری وجود دارد . نظر شما درباره این هشدارها چیست ؟
به لجبازی در برابر قانون، قانون شکنی می گویند ،اگر سارقین و اراذل و اوباش در برابر قانون لجبازی کنند آیا باید قانون را تعطیل کرد ؟ بی حجابی قانون شکنی است . این دلیل نمی شود . اگر هر کسی بگوید من می خواهم لجبازی کنم ، پس اجرای قانون را متوقف کنید ! اگز چنین شود ، جامعه جنگل می شود و از حالت جامعه انسانی نرمال خارج می شود. در جامعه انسانی، افراد به قانون احترام می گذارند و هرکس به قانون اجترام نگذارد توسط قوه قهریه پلیس و دادگستری محاکمه می شود تا یاد بگیرد به قانون احترام بگذارد.
کد مطلب: 168495
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *