۰
سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۷
شکست دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای قطعی شده است

سرنوشت کارتر در انتظار بایدن

عرصه سیاسی ایالات متحده نگران به نظر می‌رسد. آمریکا در کوران موفقیت‌های روسیه در جنگ اوکراین و افزایش قدرت چین در خاور دور به یک سوپراستار نیاز دارد ؛ اما فعلا دست‌های واشنگتن خالی است.
سرنوشت کارتر در انتظار بایدن
گروه بین‌الملل – علی ودایع: عرصه سیاسی ایالات متحده نگران به نظر می‌رسد. آمریکا در کوران موفقیت‌های روسیه در جنگ اوکراین و افزایش قدرت چین در خاور دور به یک سوپراستار نیاز دارد ؛ اما فعلا دست‌های واشنگتن خالی است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،از یک طرف ،  حاکمیت واشنگتن با کمیته تحقیق کودتای ششم ژانویه تلاش می‌کند خطر ریاست جمهوری مجدد «دونالد ترامپ» را از کاخ سفید دور کند. از طرف دیگر ، مجموعه‌ای از بحران‌های سیاسی و اقتصادی هم دورنمایی مبهم از سرنوشت «جو بایدن» تصویر می‌کند.
نشریه پولیتیکو از دموکرات‌هایی گزارش داده که بابت «عدم درک از واقعیت» و «ظاهرا عدم قاطعیت» بایدن «سرخورده» شده‌اند. یک عضو دموکرات هم به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته ،«آنچه مردم می‌خواهند ببینند؛ رئیس‌جمهوری است که آن بیرون حضور داشته باشد.»
فرمانداران دموکرات آمریکا نگران هستند که زمان برای رئیس جمهوری این کشور و تیم وی برای بهبود بخشیدن به میزان محبوبیت رو به افولش در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره در حال سپری شدن است.نشریه پولیتیکو تاکید می‌کند که اساس همه این نگرانی‌ها این است که بایدن و تیم وی نه تنها ایده‌های تازه ای ندارند، بلکه حتی به طور فزاینده ای زمان را برای بهبود بخشیدن به نتایج ضعیف نظرسنجی‌ها در آستانه انتخابات میان دوره ای از دست مي‌دهند. همه روی یک نکته اتفاق نظر دارند که بایدن توانایی جنگ‌آوری ندارد ، در حالی که جنگ در فرهنگ آمریکایی یک ارزش بنیادین است.
مساله فقط این نیست که بایدن «نمی‌جنگند»، بلکه این است که او حاضر نیست از هنجارها و نهادهای موجود دست بکشد. به طور فزاینده‌ای، ترقی‌خواهان «نهادگرایی»، «نئو میانه‌رویی» و «مردم‌گرایی» را عامل ناکامی‌های دموکرات‌ها می‌دانند و پیشنهاد می‌کنند که برای پیروزی "دموکرات‌ها باید هرگونه نگرانی برای ظاهر اعتدال و میانه‌روی را کنار بگذارند." بایدن آنچنان بی‌عرضه ، ناتوان و کم حافظه ظاهر شده که حتی در کمیته ششم ژانویه هم نتوانسته ایفای نقش کند.
ناامیدی از بایدن
نیویورک تایمز مي‌گوید که مقبولیت بایدن عملا سقوط کرده‌است. نیویورک تایمز تاکید می‌کند که سقوط بایدن در نظرسنجی‌ها از یک سال پیش آغاز شد، با خروج فاجعه‌بار از افغانستان. و بزرگترین مشکل سیاسی بایدن تورم است که با او با مخارجش و ماه‌ها تظاهر به اینکه مشکل گذراست، آن را تشدید کرد.  
نظرسنجی جدید دانشگاه مونموث عمق بدبینی آمریکایی‌ها را نشان مي‌دهد: در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که این کشور در مسیر درستی قرار دارد، در حالی که ۸۸ درصد معتقدند این کشور در مسیر اشتباه است.
بر اساس آخرین نظرسنجی گالوپ، اعتماد به موسسه‌های این کشور در سال جاری به پایین ترین حد خود رسید. ریاست جمهوری و دیوان عالی بیشترین افت را متحمل شده اند، در حالی که کنگره با تنها ۷ درصد، کمترین سطح اعتماد را در بین هر نهادی کسب کرد.
گزارش‌های جدید درباره تلاش کاخ سفید برای پاسخگویی به چالش‌های فزاینده، بار دیگر حتی بحث‌هایی را در میان دموکرات‌ها درباره انتخاب دوباره بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۴ و اینکه آیا بایدن دوباره باید نامزد شود، برانگیخته است.
پیروزی در انتظار جمهوری‌خواهان
مساله بنیادین برای دموکرات‌ها این است که در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای هیچ راه فراری برای اردوگاه خرها وجود ندارد.  دموکرات‌ها نگران هستند که تعلل و ضعف بایدن به شانس آنها در انتخابات میان دوره لطمه زند . انتخابات کنگره آمریکا در روز سه شنبه، ۸ نوامبر ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد. در این انتخابات، برای تعیین تکلیف تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا رای‌گیری صورت خواهد گرفت.
بر اساس نظرسنجی موسسه راسموسن ریپورتز نشان داد که نامزدهای جمهوری‌خواه از نظر اولویت رأی‌دهندگان فعلی برای انتخابات میان‌دوره ای آتی سال ۲۰۲۲، هشت امتیاز بر رقبای دموکرات خود برتری دارند.
این نظرسنجی نشان داد؛ در پاسخ به این سوال که اگر انتخابات امروز برگزار شود به کدام نامزد رأی مي‌دهند، ۴۸ درصد رأی دهندگان احتمالی در آمریکا به نفع جمهوری‌خواهان و ۴۰ درصد به نفع دموکرات‌ها پاسخ دادند. بر اساس این نظرسنجی، ۴ درصد دیگر گفتند که به نامزد حزب دیگری رأی خواهند داد و ۸ درصد باقی مانده  اظهار داشتند هنوز مطمئن نیستند.
دموکرات‌ها دنبال جایگزین
با شکست قطعی دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر، این حس درحال شکل‌گیری است که بایدن قادر به نامزدی برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ نیست . این مساله باعث تقویت نظریه‌هایی شود مبنی بر اینکه وی پیرمردی است که برای این زمان مناسب نیست. کاخ سفید برای ماه‌ها، از یک بحران به بحران دیگری رسیده است. تورم، جنگ در اروپا، قیمت‌های بی‌سابقه بنزین، یک بیماری همه‌گیر غیرقابل مهار و کمبود شیر خشک، همگی به تضعیف کشور و محبوبیت پایین بایدن کمک کرده‌اند.
تردید درباره توانایی بایدن ، نخستین بار یک ماه پیش در نشریه نیویورک تایمز نیز منتشر شد مبنی بر اینکه مقام‌های ارشد دموکرات، قانونگذاران و رای دهندگان عادی نسبت به شایستگی بایدن برای دور دوم انتخابات هشدار داده بودند. آنها همچنین نگرانند که از حرکت ایستادن بسیاری از برنامه‌های بایدن، سن وی و عدم تناسب وی برای مقابله با دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ به لنگری تبدیل شود که حزب دموکرات را غرق کند.
بایدن بارها ادعا کرده است که مشکلات اقتصادی کنونی در آمریکا باید به گردن روسیه و عملیات ویژه مسکو در اوکراین انداخته شود.با وجود تلاش‌های مستمر رئیس جمهوری آمریکا برای سلب مسئولیت، به وِیژه در مورد نرخ تورم، به نظر مي‌رسد حتی متحدان وی نیز دلایل وی را قبول ندارند.
تشابه تاریخی
نوع نگاه رسانه‌های آمریکا شباهت زیادی به نوع رفتار آنها با ترامپ و همزاد پنداری با «ریچارد نیکسون» دارد که اتفاقا کار دست رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا داد. حالا بحث «جیمی کارتر» در واشنگتن داغ شده‌است.  روزنامه گاردین می‌نویسد که بایدن در یک بحران عمیق قرار دارد؛ بحرانی که تلاش مي‌کند از آن خارج شود. شبح جیمی کارتر – رئیس جمهوری دموکرات یک دوره ای که شکست وی در انتخابات ۱۹۸۰ آغازگر دوران رونالد ریگان بود - در حال تسخیر کاخ سفید در دولت بایدن است.این روزنامه بریتانیایی تاکید می‌کند که بسیاری از آمریکایی‌ها از جمله هواداران خود بایدن نیز دیگر به اندازه رئیس جمهوری درباره اوضاع کنونی و آینده مطمئن نیستند.
با توجه به تورم بالا، تیراندازی‌های جمعی که تقریبا هر هفته انجام مي‌شود، گفتمان‌های هشداردهنده درباره تلاش ترامپ برای جبران شکست انتخاباتی اش و احکام دادگاه عالی که چشم انداز سیاسی کشور را بشدت به سمت راست تغییر داده است اظهارات امیدبخش بایدن حتی از نظر دموکرات‌هایی که کشور را در خطر مي‌دانند، مناسب نیست.
 
کد مطلب: 168548
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *