۰
پنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۰

نفس‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌گیری بورس روی خط نزول

شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران که هفته‌ای سراسر قرمز را سپری کرده بود در معاملات روز چهارشنبه با ۴۴/ ۰‌درصد افزایش توانست بخشی از ریزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اخیر را جبران کند.
نفس‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌گیری بورس روی خط نزول
شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران که هفته‌ای سراسر قرمز را سپری کرده بود در معاملات روز چهارشنبه با ۴۴/ ۰‌درصد افزایش توانست بخشی از ریزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اخیر را جبران کند. شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز که از تمامی نماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معاملاتی به یک میزان تاثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیرد و طی چند وقت اخیر افت به مراتب بیشتری را نسبت به نماگر اصلی بازار سهام تجربه کرده بود در جریان دادوستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روز چهارشنبه توانست تا حدودی هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پای بزرگان بورس در مسیر صعودی گام بردارد. هر چند رشد روز چهارشنبه قیمت سهام را نمی‌توان نقطه پایان ریز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بورس تهران و فرابورس ایران قلمداد کرد؛ چراکه همچنان سایه ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متعدد در بازار سنگینی می‌کند، اما می‌توان ورود به جبهه مثبت بورس را به تغییر نگرش برخی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران با توجه به گزارش‌های مثبت ۳‌ماهه برخی شرکت‌ها (به‌خصوص دلاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها)، رشد کرک‌اسپرد پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و رسیدن قیمت سهام اغلب شرکت‌ها به زیر ارزش ذاتی ارتباط داد. همچنین عصر روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه خبر رسید ‌شورای‌عالی بورس و اوراق‌بهادار، عرضه خودرو در بورس‌کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرده است تا شاهد تحرک تقاضا در برخی سهام خودرویی باشیم.
هر‌چند در بازار روز چهارشنبه ۲۲ تیر‌ماه شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کل توانست تا سطح ۴۹۰/ ۱میلیون واحدی پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی کند و در این مسیر برخی از شرکت‌های فعال در صنایع ریالی و دلاری نیز نماگر اصلی را همراهی کردند، اما هنوز نمی‌توان درخصوص بازگشت مسیر بازار اظهار امیدواری کرد. دخالت‌های دولت و اعمال رفتار سلیقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای سیاستگذاران را می‌توان از دلایل اصلی عدم‌ایجاد توازن در عرضه و تقاضا و فرار سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران دانست. در ادامه خروج سرمایه از بورس تهران و فرابورس ایران و سرازیر‌شدن آن به بخش غیرمولد اعم از طلا، دلار، خودرو و مسکن می‌تواند شرایط ناخوشایندی را برای اقتصاد کشور رقم بزند و تمامی این موارد از عدم‌اعتماد به سیاست بازار و دخالت بخش‌های مختلف با انتشار دستورالعمل‌های خلق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الساعه (بدون در نظر گرفتن منافع جامعه ۵۰‌میلیون نفری سهامداران کشور) نشات می‌گیرد.
امید پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
روز گذشته در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص‌کل، نام چند پالایشگاه به چشم می‌خورد. ماجرا این بود که عصر سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه، پالایش نفت لاوان با رونمایی از صورت‌های مالی خود در سه‌ماه نخست سال، خبر از سود خالص ۱۶۲۵ میلیارد‌تومان در بهار ۱۴۰۱ داد که از رشد ۱۰۸‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته حکایت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد. گزارشی که امیدها نسبت به ‌عملکرد درخشان دیگر پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در فصل بهار را تقویت کرد تا شاهد رشد تقاضا در شرکت‌های مزبور و ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد به زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گروه فرآورده‌های نفتی باشیم. هر چند همچنان ریسک تغییرات ناخوشایند در فرمول ابلاغی پالایش و پخش و وضعیت نامناسب بازارهای جهانی، در این بخش از بازار حکمفرما است./دنیای‌اقتصاد
کد مطلب: 168742
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *