۰
جمعه ۲۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۰

زیرسویه جدید امیکرون کٌشنده است؟

دکتر حامد مقدم‌منش
بعد از گذشت دو سال و نیم از شروع کرونا و تجربیات شش پیک قبلی از این ویروس، پیش بینی آغاز شروع طغیان دوباره این بیماری برای کادر درمان اصلا کار دشواری نیست.
زیرسویه جدید امیکرون کٌشنده است؟
متاسفانه از چند روز پیش تمام علائم و نشانه‌های شروع پیک هفتم را در اورژانس‌های کشور می‌توان دید . آن هم در زمانی که به عقیده بسیاری از مردم تصور می‌شد که کم کم سایه نحس این بیماری در حال کم‌رنگ شدن است و دستورات بهداشتی از جمله ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی و تزریق دوزهای یادآور واکسن به کمترین میزان خود رسیده بود.
متاسفانه بنده و سایر همکارانم در طی چند روز قبل با افزایش ناگهانی مراجعان و بستری‌ها مواجه شدیم و تخت‌های سایر بخش‌های بیمارستان به سرعت جای خود را به بیماران کرونایی می‌دهند.
این زیرسویه جدید اومیکرون به نام (BA4 و BA5) بیشتر با علایم مشابه آنفلوآنزا و سرماخوردگی به شکل آب ریزش بینی بدن درد، تب، ضعف و بی‌حالی،گلو درد و سرفه و بعضا مشکلات گوارشی به صورت اسهال و استفراغ تظاهر پیدا می‌کند و درگیری ریوی به نسبت کمتری دارد. متاسفانه به علت سرعت بسیار بالای انتقال آن در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعداد افراد زیادی را درگیر خواهد کرد و این روزها در بیماران شاهد ابتلای همزمان چندین عضو خانواده هستیم.
با اینکه خوشبختانه این نوع جدید ویروس درگیری شدید ریوی کمتری دارد اما هنوز می‌تواند برای افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند مثل سالمندان و افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های مزمن و باردار خطرناک و بعضا کشنده باشد.
لذا از تمام هم وطنان خواهشمندیم با رعایت موارد بهداشتی و قرنطینه و تزریق دوزهای یادآور واکسن ما را در مهار این پیک بیماری و گذشتن از آن با کمترین میزان خسارت یاری کنند.
کد مطلب: 168776
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *