۰
جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۵

پیش بینی بورس برای هفته آینده

شاخص بورس مثبت می ماند؟
یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که اگر خبر جدید و تاثیر گذاری نداشته باشیم؛ انتظار داریم که هفته با مثبت شروع به کار کند.
پیش بینی بورس برای هفته آینده
به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس چهارشنبه هفته اخیر روی عدد یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحدی بود و این هفته به یک میلیون و ۴۵۱ هزار واحدی رسید و رشد کمتر ۰٫۲۱ درصدی را ثبت کرد.
سارا فلاح، تحلیلگر بازار سرمایه به تجارت‌نیوز می‌گوید: مرداد ماهی که با شاخص ۱۴۷۴ هزار واحد شروع شد و با شاخص ۱۴۵۱ هزار واحد به اتمام رسید. در واقع تغییر محسوسی در شاخص کل دیده نشد.  اما این هفته طبق چیزی که هفته گذشته، پیش‌بینی کرده بودیم بازار حول و حوش اخبار مذاکرات چرخید.
وی ادامه می‌دهد: در ابتدای هفته شاهد هیجان خرید و خوش بینی در بورس بودیم. اما منفی‌های روزهای بعد این خوش بینی را از بین برد و تقریبا هفته سر به سری رو بازار پشت سر گذاشت. اما نکته مهم در این روزهای بازار فرق جنس خریدار و فروشنده در بازار است.  کسی که خرید می‌کند با سرمایه اندک و محتاطانه وارد بازار می‌شود ولی فروشنده‌ها دست برتر را دارند و قوی‌تر دست به فروش می‌زنند.
این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید می‌کند: این بدان معناست که هنوز قدرت بازار در درست فروشندگان است و هر رنج مثبتی خیلی سریع راه رفته‌اش را پس می‌گیرد. اما با دیدن بازار این هفته حداقل می‌توانیم بگوییم که شدت نزولی کاهش پیدا کرده است.  همچنین بورس در فاز جابحایی به سر می‌برد یعنی سهم‌های در حال دست به دست شدن هستند و افزایش حجم معاملات در این هفته نسبت به میانگین ماهانه خودش تاکیدی بر این موضوع هست.
برجام چه تاثیری روی بورس دارد؟
فلاح توضیح می‌دهد: فعلا بورس با سه سناریوی جدی روبرو است. اگر برجام اتفاق بیفتد کلیت بازار با لیدری گروه‌های برجامی مثل بانک خودرو حمل و نقل رشدی رو خواهد داشت. چرا که پیش‌بینی می‌شود که دلار آزاد افت قیمتی را تا محدوده ۲۸ الی ۲۹ هزار تومان داشته باشد. ولی تغییری را در دلار نیمایی شاهد نباشیم و کم شدن اختلاف ارز آزاد و ارز نیمایی به نفع صادرکننده‌های بازار سهام است.
وی تشریح می‌کند: اگر مذاکرات کلا به شکست منجر شود ریسک سیستماتیک در بازار بالا خواهد رفت. همچنین سرمایه‌ها به سمت روش‌های سرمایه‌گذاری ریسک گریز مثل طلا پیش خواهند رفت. چون وضع تحریم‌ها بدتر خواهد شد و اقتصاد کلان با کمبود بیشتر منابع ارزی مواجه خواهد شد و تمام اینها به ضرر بازار سرمایه هست.
این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به سناریوی سوم بازار سرمایه می‌گوید:  مذاکرات به شکل فعلی ادامه دارد  باشد و نه نتیجه مثبتی داشته باشد نه نتیجه منفی. در این صورت بازار به حالت ساید در می‌آید و هر صنعت جداگانه با توجه به شرایط بنیادی و سنتیمنتال خود حرکت می‌کند. بنابراین اگر قصد دارید که در این فاز از بازار دست به اصلاح پرتفوی‌تان بزنید.
پیش‌بینی بورس هفته آینده
فلاح ادامه می‌دهد: هنوز اخبار مذاکرات داغ است و می‌تواند برای هفته آینده هم مهم‌ترین فاکتور در بازار باشد.  اما اگر خبر جدید و تاثیر گذاری نداشته باشیم؛ انتظار داریم که هفته با مثبت شروع به کار کند. اما در اواخر هفته شاهد شدت گرفتن عرضه‌ها باشیم و در کل هفته متعادلی خواهد بود.
تحلیل تکنیکال شاخص کل
وی تشریح کرد: روند غالب در شاخص کل همچنان روند نزولی است. هرچند نشانه اتمام روند و کم شدن شدت آن دیده می‌شود. اندیکاتورهای ار آس آی و ام اف آی در محدوده سطح ۵۰ قرار دارند؛ یعنی بازار در فاز بی تصمیمی و تعادل به سر می‌برند. از منظر ایچیموکو هم بررسی کنیم می‌بینیم که قیمت بین تنکانسن و کیجونسن قرار دارد و فاصله کمی با هر دوی آنها دارد.
این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد:این یعنی بازار در نقطه تعادلی قرار گرفته و با دقت بیشتری باید حرکات آتی شاخص کل رصد شود. اگر قیمت موفق شود که خودش رو در بالای کیجونسن تثبیت کند هم راستایی کیجونین و تنکانسن یک محدوده حمایتی قوی را برای سهم می‌سازد. انتظار داریم که قیمت تا محدودی ابر کومو یعنی در حدود۱۵۰۰ الی ۱۵۲۰ هزار وداحد رشدی رو داشته باشد
تحلیل شاخص هم‌وزن
وی با اشاره به شاخص هم‌وزن اظهار می‌کند: شاخص هم وزن هم شرایط مشابهی دارد. قیمت به سقف کانال نزولی کوتاه مدت خودش رسیده است. اما اندکیاتور اهی ار اس آی و ام اف آی تعادل رو در بازار نشون می‌دهد. در نتیجه احتمال شکسته شدن سقف کانال نزولی وجود دارد. اما به هر حال بازار در فاز بی تصمیمی است و حرکت های آتی قیمت در این شاخص هم مثل شاخص کل مهم هست.
فلاح می‌گوید: نسبت شاخص هم‌وزن به شاخص کل نیز مهم است. این نمودار هر زمان صعودی شود نشانه بهتر بودن وضعیت شاخص هم‌وزن به شاخص کل است و برعکس. فعلا انتظار صعودی در این نمودار را داریم بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که در هفته آینده وضعیت سهم‌های کوچک و متوسط نسبت به سهم‌های بزرگ بهتر باشد.
نکته مهم اینجاست این تحلیل در پایان بازار روز چهارشنبه۲۶ مرداد ضبط شده و هر تغییری در اخبار  تا روز شنبه می‌تواند روی این پیش‌بینی اثر گذار باشد.
کد مطلب: 172043
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *