۰
دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۰

تاکید قدرت‌های غربی بر ایمنی هسته‌ای در اوکراین

دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد، بوریس جانسون و رهبران ایالات متحده، فرانسه و آلمان در تماسی تلفنی بر اهمیت تضمین ایمنی سایت‌های هسته‌ای در اوکراین تاکید کردند.
تاکید قدرت‌های غربی بر ایمنی هسته‌ای در اوکراین
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس در بیانیه‌ای گفت: بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان بر تعهد راسخ خودشان بر حمایت اوکراین در مواجهه با حمله روسیه تاکید کردند.
در این بیانیه آمده است: آنها بر اهمیت تضمین ایمنی و امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای تاکید کرده و از رایزنی‌های اخیر برای مهیا کردن زمینه حضور تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای زاپوریژیا استقبال کردند.
همچنین سخنگوی دولت آلمان در بیانیه‌ای گفت که مسائل بین‌المللی و ادامه حمایت از اوکراین مورد گفت‌وگوی این رهبران در نشست مجازی قرار گرفت. به گفته او، این رهبران نسبت به تحرکات نظامی در اطراف نیروگاه زاپوریژیا هشدار دادند و خواستار حضور سریع تیم آژانس بین‌المللی شدند. سخنگوی دولت آلمان همچنین گفت که مسائل مرتبط با خاورمیانه و به خصوص احیای توافق هسته‌ای ایران مورد بحث قرار گرفت.
کاخ سفید هم در بیانیه‌ای مشابه از رایزنی این رهبران خبر داده و بر حفاظت از نیروگاه زاپوریژیا تاکید کرد.
پس از اعلام موافقت رئیس جمهوری روسیه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که در حال رایزنی فعال با تمامی طرف‌هاست تا بتواند در سریعترین زمان ممکن یک گروه ناظر به تاسیسات اتمی زاپوریژیا اعزام کند.
روز جمعه رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که با توجه به جدی بودن وضعیت بر لزوم اعزام تیمی از این نهاد برای انجام تدابیر اولیه به منظور تضمین امنیت فیزیکی و هسته‌ای و پادمان‌ها در این تاسیسات تاکید می‌کند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: گروسی گفت که این نهاد فعالانه با تمامی طرف‌ها در خصوص تلاش‌ها برای اعزام تیمی در سریعترین زمان ممکن رایزنی دارد. همچون دو سری قبل که تیم‌های آژانس حین درگیری به اوکراین سفر داشتند، این بار هم شخص گروسی این تیم را رهبری می‌کند.
گروسی همچنین از بیانیه‌های روسیه و اوکراین در حمایت از ماموریت نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه زاپوریژیا استقبال کرد. پیش از این کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تماس تلفنی با امانوئل ماکرون آمادگی کشورش برای استقبال از بازرسان آژانس و ارائه کمک ضروری را ابراز کرده است.
تاسیسات هسته‌ای زاپوریژیا واقع در کرانه غربی رودخانه دنیپر، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا به لحاظ تعداد واحدها و خروجی آن است. از ماه مارس، این تاسیسات در کنترل ارتش روسیه است اما طبق گفته وزارت خارجه روسیه، نیروگاه در حال حاضر در مدیریت یک اپراتور اوکراینی است.
کد مطلب: 172345
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *