۰
چهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰

آخرین دیدار جانسون از کی یف دو هفته مانده به انتخابات انگلیس

​​​​​​​بوریس جانسون نخست وزیر مستعفی انگلیس هم زمان با دیدار روز چهارشنبه از کی یف به مناسبت سالگرد استقلال اوکراین، برای سومین و آخرین بار از هنگام آغاز جنگ در ۶ ماه پیش، وعده بسته تازه کمک نظامی ۵۴ میلیون پوندی (۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری) داد.
آخرین دیدار جانسون از کی یف دو هفته مانده به انتخابات انگلیس
ایرنا نوشت:
به گزارش خبرگزاری رویترز؛ بسته کمک های تسلیحاتی تازه لندن شامل سامانه های موشکی، ۲ هزار فروند پهپاد جنگی و مهمات تاخیری برای بهبود عملکرد نیروهای ارتش اوکراین در ردگیری و هدف قرار دادن دقیق تر نیروهای روسیه می شود.
جانسون که تا کمتر از ۲ هفته دیگر از مقام نخست وزیری کنار می رود، در توئیتر نوشت که کشورش به همبستگی با دوستان اوکراینی ادامه خواهد داد. به نظر من اوکراین می تواند و باید در این جنگ پیروز شود.
لیز تراس وزیر امور خارجه کنونی انگلیس و ریشی سوناک وزیر پیشین دارایی که پیشتازترین نامزدها برای جانشینی جانسون هستند، قول ادامه حمایت از اوکراین را داده اند. نتیجه رقابت این ۲ در ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور ماه) مشخص می شود.
تراس که در این رقابت پیشتاز است، روز چهارشنبه گفت که در صورت دستیابی به مقام نخست وزیری انگلیس، بهترین هم پیمان اوکراین باقی خواهد ماند.
به نوشته تارنمای روزنامه "میرر"؛ تراس دستور استفاده از تسلیحات هسته‌ای را بخشی از اختیارات نخست‌وزیر دانسته و تاکید کرده که در صورت لزوم جنگ اتمی راه می‌اندازد. وی در مراسمی با حضور اعضای حزبش در بیرمنگام، صدور فرمان استفاده از تسلیحات هسته ای را بخش مهمی از اختیارات نخست وزیر دانست و گفت چنانچه به عنوان نخست وزیر انتخاب شود، اگر لازم باشد جنگ اتمی راه می اندازد.
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز سه شنبه هم زمان با فرا رسیدن ششمین ماه جنگ با روسیه ادعا کرد که با بازپس گرفتن شبه جزیره کریمه از این کشور، قانون و نظم را به جهان بازخواهد گرداند.
وی در آئین گشایش یک نشست مجازی در باره کریمه با شرکت نمایندگان نزدیک به ۶۰ کشور و سازمان بین المللی شامل نزدیک به ۴۰ رئیس جمهوری و نخست وزیر گفت: بازپس گیری این شبه جزیره که از ۲۰۱۴ به تصرف روسیه درآمده، بزرگ ترین گام ضد جنگ خواهد بود.
زلنسکی به حاضران در این مجمع که خواستار بازگردانده شدن یکپارچگی سرزمینی و کریمه به اوکراین است، افزود: این جنگ با کریمه آغاز شد و با همان هم پایان خواهد پذیرفت. رهاسازی کریمه از اشغال ضروری است و حکومت نظم و قانون به جهان را بازخواهد گرداند.
آندری دودا رئیس جمهوری لهستان که تنها مقام بلندپایه خارجی بود که شخصا در این نشست حضور یافته بود هم از سران کشورهای جهان خواست که چشمان خود را برروی آنچه تجاوز روسیه خواند، نبندند و امکان بازگشت روابط با روسیه به حال عادی را رد کرد.
کد مطلب: 172580
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *