۰
شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۲
لاوروف:

در تغییر نظام سوریه نقشی نخواهيم داشت

وزیر امور خارجه روسیه ضمن تاکید بر اینکه کشورش برای تغییر نظام سوریه نقشی ایفا نخواهد کرد، فاش کرد برخی از کشورهای منطقه تاکید کرده‌اند که آماده‌اند امنیت بشار اسد را تامین کنند
 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه روسیه الیوم، فاش کرد: برخی از کشورهای منطقه از ما خواسته‌اند که از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بخواهیم از قدرت کنار رود و اعلام کردند که آماده‌اند تا پناهگاهی امن برای اسد فراهم کنند.
وی افزود: برخی از گروه‌های منطقه‌ای از ما می‌پرسند چرا از بشار اسد نمی‌خواهیم قدرت را واگذار کند و بارها نیز به ما تاکید کرده‌اند که برای وی در صورت کنار رفتن از قدرت پناهگاه و مأمنی امن فراهم خواهند کرد.
لاوروف در این مصاحبه که قرار است متن کامل آن ۲۴ ماه دسامبر جاری منتشر شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که این گروه‌ها و کشورهایی که این پیشنهاد را ارائه می‌دهند واقعا در فکر اجرایی کردن پیشنهادشان باشند آزادند که این طرحشان را مستقیما به خود بشار اسد بگویند.
وزیر امور خارجه روسیه با طرح این سوال که چرا این گروه‌ها و کشورها از روسیه به عنوان واسطی برای رساندن پیامشان به اسد استفاده می‌کنند، تاکید کرد: در صورتی که اسد به پیشنهادشان توجه کند باید این طرح مستقیما با خود اسد مطرح شود.
لاوروف در ادامه به فشارهای کشورهای غربی برای تغییر نظام سوریه اشاره کرده و گفت: مسکو هیچ نقشی در تغییر نظام سوریه ایفا نخواهد کرد.
وزیر امور خارجه روسیه درباره تحلیل‌های اخیر در خصوص اینکه استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در ترکیه برای هدف قرار دادن ایران است، گفت: شیوه‌ای که طرح این موضوع در رسانه‌ها به وسیله آن صورت گرفت در حقیقت حاکی از آن بود که این اقدام علیه ایران است.
این اظهارات وزیر امور خارجه روسیه یک روز پس از آن مطرح شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرده بود که کشورش نه درخصوص نظام سوریه بلکه درباره آینده این کشور نگران است.
پوتین همچنین خواهان راهکاری برای پایان دادن خشونت‌ها در سوریه و ممانعت از تقسیم این کشور شده بود.
رئیس‌جمهوری روسیه در اظهارات خود تاکید کرده بود: هیچ راهکار نظامی برای حل و فصل وضعیت سوریه وجود ندارد چرا که استفاده از راهکار نظامی هیچ فایده‌ای به دنبال خواهد داشت.
دولت روسیه بارها مکررا اعلام کرده است که خواهان حل و فصل سیاسی بحران سوریه بوده و با هر گونه دخالت خارجی در این کشور مخالف است.
همچنین لاوروف در گفت‌وگو با اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب درخصوص وضعیت سوریه و چالش‌هایی که تلاش‌ها برای رسیدن به راهکار سیاسی در خصوص سوریه را به شکست می‌کشد، گفت‌وگو کرد.
بر اساس بیانیه صادر شده توسط وزارت امور خارجه روسیه لاوروف و الابراهیمی در تماس تلفنی درباره مسائل مربوط به سوریه به ویژه تلاش‌های صورت گرفته برای حل و فصل سیاسی بحران این کشور گفت‌وگو کردند.
بر اساس بیانیه مذکور لاوروف در این تماس تلفنی بر اهمیت قانع کردن دو طرف درگیر سوری برای اجرای متن بیانیه ژنو که در نشست وزیران امور خارجه در ژنو برگزار شد، تاکید کرد.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین خاطرنشان کرد: باید گروه‌های خارجی را ملزم کرد تا به توافقنامه ژنو پایبند باشند.
همچنین وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که الابراهیمی در تماس تلفنی‌اش با لاوروف تاکید کرده است که آماده ادامه مذاکرات و رایزنی‌ها با طرف روسی در خصوص موضوع سوریه است.
الابراهیمی پیشتر نیز اعلام کرده بود، تحقق غلبه نظامی غیرممکن است.
وی در این اظهارات خود گفت: نظام سوریه در مقابل مخالفان قدرت غلبه نظامی ندارد و مخالفان نیز به نوبه خود قادر به شکست نظام نیستند لذا باید دنبال راهکاری مسالمت آمیز برای سوریه بود.
از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز در مصاحبه‌ای تاکید کرد: سامانه دفاع موشکی پاتریوت که از سوی اعضای ناتو و به منظور دفاع از ترکیه در مقابل حملات احتمالی سوریه به ترکیه فرستاده می‌شود در سه شهر جنوبی این کشور مستقر خواهد شد.
نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام تی وی که به صورت زنده پخش می‌شد، تاکید کرد: ما پیشتر از ناتو درخواست استقرار این سامانه موشکی را کردیم و آنها نیز به ما شش سامانه دادند که قرار است این شش سامانه در شهرهای قازیانتب، قهرمان‌ماراش و اضنه مستقر شوند.
پیشتر یک گروه نظامی ناتو پایگاه‌های استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در استان قهرمان ماراش را در نزدیکی مرزهای سوریه مورد بررسی قرار دادند.
از سوی دیگر، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد: دولت سوریه مخالفان مسلح این کشور را با موشک‌های نوع اسکاد هدف قرار داده است.
وی در این اظهارات خود خاطرنشان کرد: تاکید می‌کنم که ما موشک‌های نوع اسکاد که توسط نظام سوریه استفاده شده را رصد کرده‌ایم.
راسموسن در ادامه افزود: این واقعا تاسف آور است چرا که ما به این مساله به عنوان جنایت نگاه می‌کنیم.
دبیرکل ناتو همچنین افزود: استفاده از سلاح‌هایی چون موشک اسکاد در سوریه بیانگر این است که باید زمینه را برای حمایت از هم‌پیمانمان، ترکیه فراهم کنیم.
وی در ادامه اعلام کرد که تاکنون هیچ موشکی از سوی سوریه به خاک ترکیه وارد نشده است.
راسموسن درباره استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در ترکیه نیز گفت: این سامانه نه به منظور حمله بلکه با هدف دفاع از ترکیه در برابر حملات احتمالی سوریه مستقر خواهد شد و هدف از استفاده از این سامانه ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا آغاز حمله نظامی نیست.
پیشتر ناتو با درخواست ترکیه برای استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در مرزهای مشترک ترکیه و سوریه و نیز اعزام شماری سرباز به مناطق مذکور موافقت کرده بود.
همچنین مروان شرول، وزیر کشور لبنان نیز نسبت به افزایش آوارگان سوری و فلسطینی که وارد این کشور شده‌اند هشدار داده و تاکید کرد: با افزایش روز افزون این آوارگان دولت لبنان با مشکلاتی روبرو شده و برای این کشور ممکن نیست که پذیرای این تعداد زیاد باشد.
وی افزود: دولت نشستی را در هفته جاری برای این منظور اختصاص داده است اما باید گفت مشکلات امنیتی که آوارگان سوری و فلسطینی که از سوریه به لبنان می‌آیند ایجاد کرده‌اند، مشکلات زیادی را برای لبنان به دنبال داشته است.
در همین راستا نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان نیز اعلام کرد که بسته شدن مرزهای مشترک لبنان و سوریه به روی آوارگان سوری غیر ممکن است.
بنا به گزارش خبرگزاری لبنان، میقاتی در این اظهارات خود اعلام کرد: برخی می‌گویند باید مرزها را به روی آوارگان سوری بست و از افزایش تعداد آوارگان جلوگیری کرد اما من می‌گویم این اقدام به رغم مشکلاتی که با ورود آوارگان ایجاد شده کاری غیرانسانی است.
از سوی دیگر، سازمان جهانی غذا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که به حدود ۱۲۵ هزار آواره فلسطینی و سوری که به خاطر درگیری‌های اردوگاه یرموک آواره شده‌اند کمک غذایی می‌کند.
این سازمان در بیانیه خود تاکید کرد که حدود ۱۲ کیلوگرم مواد غذایی را هر هفته به هر خانواده تقدیم خواهد کرد که به این منظور یک و نیم میلیون دلار برای خرید ۵۸۰ تن مواد غذایی نیاز دارد تا به این وسیله بتواند حدود ۱۲۵ هزار خانواده آواره فلسطینی و سوری را طی سه ماه آینده از لحاظ غذایی مساعدت کند.
کد مطلب: 17324
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *