۰
چهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۷

بازگشت نفت ایران به بازار چه تاثیری بر اوپک دارد؟

​​​​​​​در صورت تحقق توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی حجم قابل توجهی از نفت‌ ایران به بازار جهانی نفت تزریق خواهد شد و به کاهش قیمت جهانی «طلای سیاه» خواهد انجامید.
بازگشت نفت ایران به بازار چه تاثیری بر اوپک دارد؟
ایلنا نوشت:
سی‌ان‌بی‌سی در مقاله‌ای به این موضوع اشاره کرده است که تحقق توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی منجر به تزریق میلیون‌ها بشکه نفت خام این کشور به بازارهای جهانی شود.
پیش از وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران و خروج ترامپ از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ ایران سومین تولیدکننده نفت در اوپک پس از عربستان سعودی و عراق بود و در سال ۲۰۱۷، ایران چهارمین تولیدکننده نفت جهان پس از ایالات متحده، عربستان سعودی و روسیه بود.
«تاماس وارگا»، تحلیل‌گر شرکت نفتی پی‌وی‌ام در لندن، در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی گفت: «اگر نفت ایران به بازار بازگردد، اوپک به آسانی می‌تواند ۳۰.۵ میلیون بشکه در روز تولید کند.»
وی در ادامه افزود: «در صورت تحقق این سناریو، قیمت نفت برنت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به بشکه‌ای ۶۵ دلار کاهش پیدا می‌کند.»
این قیمت، اختلاف بسیار زیادی با قیمت کنونی نفت خام برنت که صبح روز گذشته -سه‌شنبه- در نیویورک اندکی بیش از ۱۰۱ دلار معامله شد، دارد.
«هلیما کرافت»، تحلیل‌گر کهنه‌کار اوپک هفته گذشته به فاینانشیان تایمز گفت: «در اوایل سال جاری، عربستان سعودی و سایر بازیگران منطقه‌ای اطمینان داشتند که در آینده نزدیک توافقی با ایران صورت نخواهد گرفت، اکنون که مذاکرات با ایران از سر گرفته شده‌، من فکر می‌کنم که تمرکز آن‌ها بر بازار نفت و پیامدهای گسترده‌تر امنیتی این توافق در صورتی که به نتیجه نهایی برسد، است.
البته تحقق این شرایط کاملاً به این بستگی دارد که توافقی با ایران صورت بگیرد. تا به حال اینگونه به نظر می‌رسد که اختلاف‌نظرها تنها به چند نکته که حل‌وفصل آن‌ها مشکل به نظر می‌رسند، محدود شده‌ است. موضوع مورد اختلاف اصلی، تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با ادعای کشف آثار مواد هسته‌ای در برخی مراکز هسته‌ای ایران است.
کد مطلب: 173241
برچسب ها: نفت صادرات نفت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *