۰
دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۰

پیش‌بینی بورس فردا

 بازار سرمایه در انتظار چه چیزی است؟
بورس تهران برای سومین روز پیاپی در مدار نزول است، با وجود این نزول‌ها سهامداران به تغییر مسیر بازار امیدوار باشند؟
پیش‌بینی بورس فردا
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس امروز دوشنبه برای سومین روز متوالی در مدار نزول بود. برهمین اساس افت ۵ هزار و ۴۱۷ واحدی بورس باعث شد شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۴۲۴ هزار واحدی به کار خود پایان دهد. شاخص هم وزن اما با رشدی بیش از ۷۰۰ واحدی به کانال ۳۹۷ هزار واحدی بازگشت.
از سوی دیگر ارزش معاملات خرد به  ۲ هزار و ۸۲۴ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز بهتر بود. اما از ابتدای هفته دوباره به زیر ۳ هزار میلیارد تومان بازگشته است.
بورس چشم‌انداز اخبار
اغلب کارشناسان عقیده دارند که بازار سرمایه این روزها در وضعیت ابهام قرار دارد و به واسطه همین ابهام سهامداران نمی‌توانند تصمیم بگیرند یا معامله درستی داشته باشند. بورس در انتظار خبری درست و موثق از مذاکرات برجام است و تا زمانی که یک نتیجه مشخص وجود نداشته وضعیت فعلی ادامه دارد.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان عقیده دارند که وضعیت امروز بازار سرمایه ناشی از بی‌اعتمادی سهامدارا و نبود نقدینگی است. یعنی اگر میزان پول موجود در بازار افزایش روند شاخص و وضعیت کلی بورس نیز بهبود می‌یابد.
مشکل بورس تنها مذاکرات برجام یا کمبود نقدینگی در بازار نیست؛ بلکه عوامل مختلف تاثیرگذار روی اقتصاد دست به دست یکدیگر داده‌اند تا وضعیت بازار را در گرگون کنند.
برای مثال سوددهی برخی از بازارهای موازی بیش از بورس است. قیمت دلار روند نوسانی دارد، وضعیت برجام مشخص نیست و عوامل همانند باعث شد بورس نسبت به سایر بازارها موازی عقب بماند.
اما اگر مسئولین در وهله اول به وعده‌های خود درخصوص بازار سرمایه عمل کنند و به نوعی اعتماد سهامداران را ترمیم کنند، بورس می‌تواند جان دوباره به خود بگیرد. پس از افزیش اعتماد سهامداران نقدینگی وارد بازار می‌شوند و روند رشد آغاز می‌شود. البته این ساده‌ترین سناریو برای رشد بازار سرمایه است.
در وهله بعدی باید قیمت دلار و وضعیت برجام مشخص شود تا سهامداران از بلاتکلیفی خارج شوند و بتوانند معاملات معقولی داشته باشند.
کد مطلب: 172380
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *