۰
چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۳
مدیر سابق روابط عمومی نظام پزشکی:

از ابتدای کرونا تا کنون 5 هزار پزشک از ایران مهاجرت کرده‌اند

وی افزود: بعضی از پزشکان در کشور ما به دلیل این که می بینند اموراتشان با پزشکی نمی گذرد شغل شان را رها کرده اند و در شغلی خارج از رشته پزشکی فعالیت می کنند که اغلب این گروه ها، گروه های پزشکی عمومی و دندانپزشکان عمومی و داروسازان و کسانی از متخصصین یا پرستاران و ماماها هستند.
از ابتدای کرونا تا کنون 5 هزار پزشک از ایران مهاجرت کرده‌اند
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رییس بخش اورژانس بیمارستان سینا درباره تبعات مهاجرت برخی پزشکان می گوید: از ابتدای کرونا تا این لحظه نزدیک به 300 نفر شهید مدافع سلامت داشتیم. از ابتدای کرونا تا به امروز نزدیک به 5 هزار نفر بر اساس آمار نظام پزشکی مهاجرت داشتیم. کدام یک دردناک تر است؟ این همه هزینه کردید و نصف پزشکان رفته اند. شما نمی توانید از حرفه و علم این پزشکان استفاده کنید و متاسفانه فرصت را از کف دادید. بله، در همه رشته ها مهاجرت وجود دارد ولی در رشته هایی که منافع برای کشور و مردم بیشتر است، بیشتر مهاجرت می کنند. ما زحمتی را متقبل می شویم و درس می خوانیم که منافع خودمان را داشته باشیم و این منافع اگر در ایران تامین نشود به جایی می رود که منافع شان تامین شود. یکی از راه ها امروز خروج از کشور است.  بخشی هم در همه رشته ها همت شان را برای این می گذارند که در کشور خودشان باشند و لذت ببرند. ولی از جایی به بعد که ببینند وضعیت قابل تحمل نیست و امورات زندگی نمی چرخد و تورم دو درصدی بالای چهل درصد شده است، آن ها هم مجبور می شوند به نفع خودشان یک سری چیزها را ترک کنند.
دکتر حسین کرمانپور زندگی در پاسخ به این سوال که وزارت بهداشت آماری در مورد مهاجرت پزشکان داده است. نظام پزشکی هم هشدار داده که در آینده آن قدر تعداد پزشکان ما کم می شود که مجبوریم پزشک وارد کنیم. این مساله را چگونه می بینید و مساله مهاجرت پزشکان و کادر درمان چقدر جدی است و در آینده چه تبعاتی برای کشور دارد و چه تاثیراتی بر حوزه سلامت جامعه می گذارد؟ اظهار داشت: قبل از این که جدی بودن این موضوع را مطرح کنیم به اصالت این رشته ها بر گردیم. در گروه تجربی و ریاضی و انسانی و هنر یکسری رشته هایی هستند که باید بیشترین نمره را کسب کنید تا بتوانید قبول شوید. قبول شدن در این رشته ها به هیچ وجه شانسی نیست. باید هم درس خوانده باشید و هم از نظر معدل رتبه بالایی بیاورید تا در رقابت کنکور موفق شوید.  سرگروه این رشته ها مثل پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی در تجربی و انواع مهندسی های مکانیک و برق در ریاضی و حقوق در انسانی و … رشته هایی هستند که افرادی پر تلاش در این رشته ها قبول می شوند و برای این افراد هزینه زیادی می شود. کلی درس می خوانند و شب و روزها بیدار هستند تا بتوانند در این رشته ها بهترین نمره را بیاورند تا قبول شوند. افرادی که در رشته های پزشکی قبول می شوند جدای اهداف عالی و معنوی اما اهدافی مادی هم دارند. آن اهداف مادی این است که آینده شغلی شان تضمین شود وگرنه چه لزومی دارد پزشکی قبول شوم؟! در رشته ای قبول می شوم که چند سال بعد سرکار باشم و با حقوقی معمولی مشغول فعالیت شوم. در پزشکی جدای از مسائل انسانی و معنوی اش، بحث منافع مادی اش هم مهم است، بنابراین از کسی که در این رشته قبول می شود انتظار دارد زندگی و آینده اش تامین باشد و امکاناتش به بهترین وجه ممکن میسر شود نه به حداقل ترین وجه! اگر شرایط به صورتی باشد که شما بیشترین زحمت را بکشید و در بهترین رشته قبول شوید ولی امکانات شما در حد متوسط به پایین باشد و یا حتی در حد فقر باشید طبیعتا شما نباید به سمت این رشته بروید. آن زمان که فردی تصمیم می گیرد در رشته ای شروع به تحصیل کند عموما به این مراحل فکر نمی کند. ولی وقتی در رشته ای قبول می شوید و این رشته را می گذرانید، وقتی قبول شدید و در حال فارغ التحصیلی بودید متوجه می شوید آن چیزی که فکر می کردید یک آرزو و یا یک رویا بوده است. حالا باید آن رشته یا شغلتان را از حالت رویایی درآورید و تبدیل به حقیقت کنید یا این که آن شغل را رها کنید.
بعضی از پزشکان در کشور ما شغل شان را رها کرده اند
برخی از ماماها که فارغ التحصیل شده اند امروز منشی هستند
وی افزود: بعضی از پزشکان در کشور ما به دلیل این که می بینند اموراتشان با پزشکی نمی گذرد شغل شان را رها کرده اند و در شغلی خارج از رشته پزشکی فعالیت می کنند که اغلب این گروه ها، گروه های پزشکی عمومی و دندانپزشکان عمومی و داروسازان و کسانی از متخصصین یا پرستاران و ماماها هستند. برخی از ماماهای ما که فارغ التحصیل شده اند امروز منشی هستند یا در تاکسی تلفنی مشغول به کار هستند یا در اداره ای غیر مرتبط به حوزه پزشکی، کارمندی معمولی هستند. این اتفاقی است که وقتی می بینید شغل تان درآمد لازم را برایتان ندارد رخ می دهد و مجبور هستید تغییر شغل بدهید. یکی از فریبنده ترین و بهترین تصورات این است که شما رشته خودتان را به سمتی ببرید که درآمد لازم را کسب کنید مثل خروج از کشور و حرکت به سمت کشورهایی که قدر این رشته را بدانند و انتخاب بدی هم نیست، هم آینده درستی دارد و هم مهاجرت می کنند. در قرآن هم اشاره شده است که وقتی شرایطتان دشوار است می توانید مهاجرت کنید. پزشکان اولین گروهی نیستند که به آیه قرآن عمل می کنند و مهاجرت می کنند و به کشورهایی می روند که شرایط برایشان مهیا تر باشد و طبیعتا انتخاب می کنند تا از کشور خارج شوند.
مهاجرت پزشکان اندک اندک ذخیره ارزی مملکت را به هدر می دهد
برای هر پزشک عمومی نزدیک به هشتاد تا صد هزار دلار در طول تحصیلات هزینه می شود
مدیر سابق روابط عمومی نظام پزشکی تصریح کرد: متاسفانه در این میان ظلم هایی هم در حق شان می شود و ممکن است کسی که فوق تخصص دارد در کشور دیگر در رشته پایین تری فعالیت کند. این وضعیت اندک اندک ذخیره ارزی مملکت را به هدر می دهد. تا جایی که من می دانم برای هر پزشک عمومی چیزی نزدیک به هشتاد تا صد هزار دلار در طول تحصیلات هزینه می شود. شما این هزینه را می پردازید و پزشک در طرحش وارد می شود ولی در طرح اذیت می شود، جایی برای اشتغال به او نمی دهند و کم ترین امکانات را در اختیارش می گذارند و هزینه زندگی اش را در نمی آورد و به این ترتیب لحظه شماری می کند تا طرحش که به اتمام رسید هر جا توانست برود البته به غیر از کشور خودش. کسانی که فارغ التحصیل رشته های پزشکی و رشته هایی مثل پزشکی هستند اغلب یا از کشور خارج می شوند یا شغل شان را به شغلی که درآمد لازم داشته باشد تغییر می دهند یا متاسفانه عده ای از این ها ممکن است از رشته ای که در آن هستند به گونه ای استفاده ای دیگر کنند که درآمد لازم را کسب کنند و عده ای هم مجبور هستند استخوان بر زخم بگذارند چون نه توانایی رفتن دارند نه شغلی برایشان وجود دارد. آخرین راهشان این است که دندان بر جگر بگذارند و با همین مقادیری که پرداخت می شود بسازند تا دوره پزشکیشان تمام شود.
در کشور لبنان ویزیت پزشک عمومی هشتاد دلار است و ویزیت متخصصین صد دلار است
پزشکی در تمام جهان جزو رشته های خوب و پردرآمد است
دکتر کرمانپور در خصوص اینکه جایگاه پزشکان در کشورهای دیگر چگونه است و از چه جایگاه و از چه حقوق و مزایایی برخوردار هستند؟ اظهار داشت: در کشور لبنان ویزیت پزشک عمومی هشتاد دلار است و ویزیت متخصصین صد دلار است. یعنی مریض را که ویزیت می کنید هشتاد دلار می گیرید. اگر در روز 20 مریض ببینیم روزی 1600 دلار می شود. 1600 دلار را ضربدر 21 روز در ماه کنید و ببینید سطح درآمد در کشوری که ما به آن کمک می کنیم برای یک پزشک عمومی چقدر بیشتر از ایران است! کشورهای منطقه ما مثل ترکیه همه کمی بالاتر و یا پایین‌تر هستند، تقریبا همه به همین صورت است. چون این رشته نه تنها در ایران بالاترین و محبوبترین رشته است بلکه در تمام جهان جزو رشته های خوب و پردرآمد است. به همین دلیل خیلی ها تصمیم دارند که در این رشته تحصیل کنند. چیزی که من شنیده ام این است که معاونی در یکی از شهرها گفته است «چون برای کادر درمان هزینه می کنیم تا به کشور خدمت کنند، بنابراین باید خروج شان از کشور ممنوع شود!» به همین راحتی ایشان چنین حرفی را گفته است و من امیدوارم عاقلان نگذارند چنین اتفاقی بیفتد.
ما در آینده در حوزه متخصصین در بعضی از رشته ها دچار مشکل خواهیم بود
این پزشک در خصوص اینکه مهاجرت دانشجویان پزشکی چه تبعاتی برای کشور دارد. مثلا در حوزه سلامت کشور، اگر پزشکان اگر از کشور بروند و جوانان علاقه ای برای تحصیل نشان ندهند چه تبعاتی بوجود می آید؟ گفت: در کنکور هیچ کس نمی تواند از تبعات جلوگیری کند چون بچه ها در اوج احساسات هستند و دوست دارند بهترین رشته را انتخاب کنند ولی به محض اینکه پزشک شدند و در رشته خودشان مجرب شدند، ادامه تحصیل نمی دهند. همین طور که رییس نظام پزشکی گفته است ظرفیت برخی از رشته ها خالی مانده است و روز به روز از میزان رغبت به این رشته ها کم می شود و صندلی هایی خالی مانده اند و ما در آینده در حوزه متخصصین در بعضی از رشته ها دچار مشکل خواهیم بود و ناچار هستیم مثل کشورهایی که در سراسر دنیا پزشک پذیرش می کنند ما هم هر سال یک لیستی را ارائه بدهیم که برای این رشته ها در ایران با هزینه هایی چند برابر نیرو جذب خواهیم کرد. به عنوان مثال مثل مربی فوتبال است این قدر نمی توانید کار کنید و مربی های خوب ندارید که مجبور هستید مربی های خارجی را بیاورید و مربی ایرانی با یک دهم پولی که شما می دهید حاضر است مربی گری کند ولی این پول را نمی دهید و ده برابر آن را صرف می کنید که فلان آقا بیاید. درست است مربی خارجی خوب است ولی وقتی به سراغ مربی خارجی می روید باید به دلار هزینه پرداخت کنید، دلار هم امروز حداقل سی و سه برابر پول ایرانی است.
از ابتدای کرونا تا به امروز نزدیک به 5 هزار پزشک بر اساس آمار نظام پزشکی مهاجرت کرده اند
وی در خصوص اینکه مهاجرت امروز بحثی داغ در بین برخی از اقشار است و فقط مخصوص پزشکان نیست، درست است؟ تصریح کرد: بله فقط در قشر پزشکان مطرح نیست. پزشکان به دلیل این که سازمان دارند و این آمار در دست سازمان است آمارهای مهاجرتشان لو رفته است. از ابتدای کرونا تا این لحظه نزدیک به 300 نفر شهید مدافع سلامت داشتیم. از ابتدای کرونا تا به امروز نزدیک به 5 هزار نفر بر اساس آمار نظام پزشکی مهاجرت داشتیم. کدام یک دردناک تر است؟ این همه هزینه کردید و نصف پزشکان رفته اند. شما نمی توانید از حرفه و علم این پزشکان استفاده کنید و متاسفانه فرصت را از کف دادید. بله، در همه رشته ها مهاجرت وجود دارد ولی در رشته هایی که منافع برای کشور و مردم بیشتر است، بیشتر مهاجرت می کنند. ما زحمتی را متقبل می شویم و درس می خوانیم که منافع خودمان را داشته باشیم و این منافع اگر در ایران تامین نشود به جایی می رود که منافع شان تامین شود. یکی از راه ها امروز خروج از کشور است.  بخشی هم در همه رشته ها همت شان را برای این می گذارند که در کشور خودشان باشند و لذت ببرند. ولی از جایی به بعد که ببینند وضعیت قابل تحمل نیست و امورات زندگی نمی چرخد و تورم دو درصدی بالای چهل درصد شده است، آن ها هم مجبور می شوند به نفع خودشان یک سری چیزها را ترک کنند.
 
منبع: شفقنا
کد مطلب: 173918
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *