۰
دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۰
بورس امروز متعادل می‌شود؟

کنترل بورس در دست فروشندگان

هرچه می گذرد، اتفاقات طوری رقم می خورند که اعتماد مردم به بورس بیشتر از بین برود. دیروز یک گام دیگر در همین راستا برداشته شد.
کنترل بورس در دست فروشندگان
به گزارش مردم سالاری آنلاین، روز گذشته هم دوباره بورس تهران افت کرد. این بار وضعیت برعکس هفته گذشته شده و نمادهای کوچک بیشتر از نمادهای شاخص ساز افت می کنند. در هفته گذشته بیشتر این طور بود که نمادهای کوچک یا درجا می زدند یا رشد می کردند، اما نمادهای بزرگ در حال افت بودند. 
حالا وضعیت تقریبا برعکس شده و در حالی که نمادهای بزرگ افت های خیلی شدیدی ندارند، نمادهای کوچک با فشار فروش زیادی مواجه شده اند.
در این شرایطارزش معاملات خرد نیز تغییر خاصی نسبت به روز شنبه نکردو دیروز هم حدودا همان 2550 میلیارد تومانی که روز شنبه معامله شده بود، تکرار شد.
رقم 2500 میلیارد تومان برای بازار سهامی که ارزش بورس آن 5200 هزار میلیارد تومان و ارزش فرابورس آن 1000 هزار میلیارد تومان است، رقم کمی محسوب می شود. به عبارتی ارزش معاملات بازار سهام حتی کمتر از 5 صدم درصد ارزش کل بازار است.
تضعیف مجدد خریداران
دیروز خروج پول حقیقی هم دوباره تکرار شد و سهامداران حقیقی رقم نسبتا قابل توجهی را از بازار خارج کردند. در روز گذشته حدود 250 میلیارد تومان پول حقیقی ها از بازار خارج شد. گرچه این رقم نسبت به عدد 390 میلیارد تومان که روز شنبه از بازار خارج شده بود عدد بهتری است، اما همچنان نشان می دهد که حقیقی ها امیدی به بهبود وضعیت بازار ندارند و ترجیح می دهند سهام خود را بفروشند.
شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز در معاملات روز گذشته به عدد 0.83 رسید. این رقم، سلطه کامل فروشندگان بر بازار را نشان می دهد. حدودا یک ماه می شد که شاخص قدرت خریداران حقیقی تا این اندازه افت نکرده بود. اما شکسته شدن حمایت تکنیکالی شاخص کل، بهانه ای شد برای حقیقی ها تا در خریدهای خود بیش از پیش احتیاط به خرج بدهند.
احتمال مثبت شدن شاخص ها در دو ساعت پایانی
دیروز گرچه وضعیت بورس نسبت به معاملات روز شنبه بهتر بود، اما همچنان فشار فروش در بازار دیده می شود. با این شرایط برای معاملات امروز هم نمی توان انتظار خاصی از بازار داشت و همچنان کنترل بورس به دست فروشندگان خواهد بود. البته این تسلط یک طرفه فروشندگان، به مرور تضعیف می شود تا اینکه بازار به تعادل برسد.
اما فعلا دلیل قانع کننده ای برای تسلط خریداران بر بازار وجود ندارد. تغییر وضعیت در مذاکرات هسته ای می تواند محرکی برای رشد شاخص کل باشد اما از آنجا که ابهامات درباره این مذاکرات بسیار زیاد است، فعلا باید انتظار افت بازار در معاملات امروز را داشت. گرچه که ممکن است در نیمه دوم زمان معاملات ورق برگردد و شاخص ها به سمت مثبت شدن پیش بروند.
کد مطلب: 174277
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *