۰
پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۸

جزییات اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی

سازمان امور مالیاتی نگاه بالا به پایین دارد
مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران خاطر نشان کرد: پیشنهاد دقیق اتاق اصناف این است که قانون پایانه‌های فروشگاهی‌ به صورت بخش به بخش باید اصناف را مشمول کند تا اینگونه اشکالات شناسایی شوند؛ اگر نگاه بالا به پایین در اجرای این قانون در سازمان امور مالیاتی حفظ شود و آنها بخواهند به هر قیمتی کسب درآمد کنند از منطق و عدالت به دور است.
جزییات اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،حمیدرضا رستگارپور در گفت‌وگو با ایلنا، با انتقاد از شیوه اطلاع‌رسانی در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی مودیان، گفت: این قانون می‌تواند نقطه عطفی در تحول مالیاتی باشد و امیدواریم که این قانون درست اجرا شود چراکه هنوز اجراکنندگان این قانون به میزان کافی آموزش ندیدند و اطلاع‌رسانی‌ها باید منجر به فراگیری در نحوه اجرای این قانون شود.
وی با بیان اینکه اجرای صحیح این قانون موجب شفافیت در نحوه مالیات‌ستانی می‌شود، تصریح کرد: اجرای این قانون برای اصناف باید تفهیم شود؛ یکی از بندهای این قانون جرایم غیرقابل بخشش است که از اصل مالیات هم بالاتر است و پرداخت آن از توان واحدهای صنفی کوچک و متوسط خارج است.
این فعال صنفی با بیان اینکه اجرای این قانون 3 مرتبه عقب افتاد، تصریح کرد: کف بازار آشنایی دقیقی با این قانون ندارند و نمی‌دانند که اجرای این قانون به نفع یا ضرر آنهاست؛ اطلاع‌رسانی و آموزش در این زمینه به‌عهده کسانی است که می‌خواهند آن را اجرا کنند. خاصیت برخی قوانین به‌گونه‌ای است که اگر به شکل شایسته اجرا نشود علاوه‌بر اینکه منجر به بی‌قانونی می‌شود این احتمال وجود دارد که پیچیدگی‌هایی ایجاد کند که نتوان آنها را مدیریت کرد.  
رئیس کمیسیون امور مالیاتی اتاق اصناف تهران با اشاره به اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، بیان کرد: اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از سال 89 برای تعدادی از اصناف اعمال شد که از آن تاریخ تا به امروز حدود 23 صنف به‌خصوص اصنافی که خرده فروشی دارند نمی‌توانند این قانون را اجرا کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ادامه داد: پیشنهاد دقیق اتاق اصناف این است که قانون پایانه‌های فروشگاهی‌ به صورت بخش به بخش باید اصناف را مشمول کند تا اینگونه اشکالات شناسایی شوند؛ اگر نگاه بالا به پایین در اجرای این قانون در سازمان امور مالیاتی حفظ شود و آنها بخواهند به هر قیمتی بخواهند کسب درآمد کنند از منطق و عدالت به دور است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که بخشی از اصناف دیگر از دستگاه‌‌های کارت‌خوان برای معاملات خود استفاده نکنند؟ گفت: سال‌های گذشته مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کردند و مردم به آنها اعتماد کردند اما بعد از مدتی سرمایه آنها از بین رفت همین تجربه در اصناف نیز تکرار شده است ابتدا به اصناف اعلام شد که دستگاه پز نصب کنند اما به جایی‌ اینکه شرایطی ایجاد شود که مالیات به حق از آنها گرفته شود کل فروش دستگاه پز را به ضریب مالیاتی بردند.
وی ادامه داد: آیا همه درآمد اصناف سود است؟ پاسخ این پرسش بدون تردید منفی است این بند  از قانون به مرور اصلاح شد اما به اطمینان مردم آسیب زد. در بازار رقابت حاکم است به عنوان مثال یک واحد صنفی یک کالای را هزار تومان خریداری می‌کند و آن را 1200 تومان بفروش می‌رساند اما ممکن است واحد صنفی دیگر به دلایل مختلف از جمله کاهش فروش 100 تومان ارزان‌تر آن کالا را عرضه ‌کند و یک واحد دیگر از آنجایی‌که آخر ماه چک دارد بدون سود کالایش را عرضه کند اینها موضوعاتی است که سازمان امور مالیاتی به آنها توجه نکرده است.
رستگارپور با بیان اینکه ایجاد شغل برای دولت 5 میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: اصناف بدون اینکه برای دولت هزینه داشته باشد ایجاد اشتغال می‌کنند این روند باید دو سویه باشد. اصناف همواره برای پرداخت مالیات به حق اعلام آمادگی کردند و حتی فراتر از مالیات در موضوعاتی که خیر اجتماع و منافع عمومی در میان بوده پیش‌قدم شدند.
مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران در پایان بیان کرد: این روزها بازار پررونق نیست و رکود تورمی در بازار حاکم شده است از این‌رو در اخذ مالیات باید به شرایط اصناف بیشتر توجه شود.
کد مطلب: 174598
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *