۰
دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۰

بایدن: اگر به تایوان حمله‌ای شود، دفاع می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای گفت، ارتش آمریکا در صورتی که به تایوان حمله شود، از این جزیره دفاع خواهد کرد. او همچنین گفت که به رهبری چین نسبت به نقض تحریم‌های روسیه هشدار داده است.
بایدن: اگر به تایوان حمله‌ای شود، دفاع می‌کنیم
به گزارش مردم سالاری آنلاین، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با برنامه "۶۰ دقیقه" شبکه سی.بی.اس در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای آمریکایی از جزیره تایوان در صورت حمله چین دفاع خواهند کرد، گفت: بله، اگر که در واقع یک حمله بی‌سابقه وجود داشته باشد.
مجری شبکه سی.بی.اس از بایدن خواست شفاف بگوید آیا منظورش این است نیروهای آمریکایی بر خلاف اوکراین، از تایوان در صورت وقوع حمله چین دفاع خواهند کرد؟ بایدن پاسخ داد: بله.
بایدن در این اظهارنظر صریح‌تر از صحبت‌های قبلی‌اش مساله متعهد ساختن سربازان آمریکایی به دفاع از تایوان را مطرح کرده است. آمریکا مدت‌ها سیاست "ابهام راهبردی" و عدم تصریح اینکه به حمله به تایوان پاسخ نظامی می‌دهد، پایبند بوده است.
به نوشته خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به درخواست برای اظهارنظر درباره این گزارش گفت، سیاست آمریکا در قبال تایوان تغییر نکرده است. این سخنگو بیان داشت: رئیس‌جمهوری آمریکا این مساله را قبلا از جمله در اوایل سال جاری میلادی در توکیو گفته است. او در آن زمان تصریح کرد سیاست ما در قبال تایوان تغییر نکرده است. این همچنان درست است.
این مصاحبه بایدن با سی.بی.اس چند روز قبل ضبط شده و او اکنون برای شرکت در مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس در لندن به سر می‌برد.
هشدار به چین 
بایدن همچنین در این مصاحبه به شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین هشدار داد که نقض تحریم‌های روسیه یک "اشتباه عظیم" است.
رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد، به رئیس‌جمهوری چین در حوالی زمانی که مسکو جنگ را در اوکراین شروع کرد، گفته است نقض تحریم‌ها علیه روسیه "اشتباهی عظیم" خواهد بود.
بر اساس گزیده‌ای از این مصاحبه بایدن با برنامه "۶۰ دقیقه" شبکه سی‌.بی‌.اس که یکشنبه شب پخش شد، بایدن گفت، اوایل سال جاری میلادی پس از دیدار شی جینپینگ با ولادیمیر پوتین در پکن در جریان بازی‌های المپیک، با شی جینپینگ تماس تلفنی برقرار کرد.
بایدن بیان داشت: من گفتم، اگر بر مبنای اقدامتان در نقض تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه فکر می‌کنید آمریکایی‌ها و دیگران به سرمایه‌گذاری در چین ادامه می‌دهند، فکر می‌کنم اشتباهی عظیم را مرتکب می شوید، اما با این حال تصمیم‌گیری در این مورد به عهده شماست.
جو بایدن خاطرنشان کرد که این تماس تلفنی "هدفش تهدید رئیس‌جمهوری چین نبود" بلکه هشدار به او درباره تبعات زیر پای گذاشتن تحریم‌ها بود. بایدن درباره چین گفت: تاکنون هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که آنها اقدام به ارائه تسلیحات یا چیزهای دیگری که روسیه می‌خواهد، کرده باشند.
اما بایدن در این مصاحبه گمانه‌زنی درباره اینکه گرم شدن روابط بین شی جینپینگ و پوتین می‌تواند باعث شروع "یک جنگ سرد جدید پیچیده‌تر" باشد، رد کرد.
نامزدی در انتخابات 
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در این مصاحبه‌ گفت، پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر قصدش برای نامزدی مجدد برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ را اعلام می‌کند. او همچنین به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در ارتباط با مناقشه نگهداری از اسناد محرمانه در اقامتگاه شخصی‌اش در مارالاگو انتقاد کرد.
بایدن در مصاحبه با برنامه "۶۰ دقیقه" درباره تصمیمش برای نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ گفت: برای اتخاذ چنین تصمیمی هنوز خیلی زود است. فعلا می‌خواهم کارم را انجام دهم. من آن کار را در یک چارچوب زمانی منطقی بعد از این چرخه انتخابات پیش‌رو و با ورود به سال آینده، انجام داده و بررسی خواهم کرد که چه کار باید بکنم.
در حالی که رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر بر قصد خود برای نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد، همچنین اعلام کرد که تصمیمش در این زمینه هنوز نهایی نشده است. بایدن بیان داشت: اینکه آیا تصمیم قطعی است که من دوباره کاندید شوم؟ در آینده مشخص می‌شود.
پس از اینکه مصاحبه‌کننده به بایدن یادآور شد که مسن‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکاست، بایدن به شوخی گفت: خیلی خوب به نظر می‌رسم، اینطور نیست؟
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به الزامات قانون انتخابات در خصوص زمان اعلام کاندیداتوری یک نفر برای ریاست جمهوری اشاره و آن را دلیل عدم اعلام تصمیم قطعی‌اش برای نامزدی خواند.
بایدن همچنین در این مصاحبه گفت که در ارتباط با مناقشه مربوط به کشف اسناد محرمانه در اقامتگاه مارالاگو ترامپ، درخواست دریافت گزارش درباره این مساله را نکرده تا شائبه دست داشتن خودش در این تحقیقات پیش نیاید.
او همچنین در این مصاحبه اعلام کرد که همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا "پایان" یافته است. بایدن به برنامه "۶۰ دقیقه" گفت: همه‌گیری پایان یافته است.
کد مطلب: 174943
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *