۰
شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۰
رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران:دسترسی آسان به تحصیل مهمتر از تفکیک جنسیتی است

یک مقام آموزش و پرورش: تفکیک جنسیتی در مناطق محروم امکان‌پذیر نیست

سیما فردوسی: آموزش مختلط برای کودکان ایجاد آسیب می‌کند
تفکیک جنسیتی دانش آموزان در مدارس مناطق محروم تبدیل به یک نگرانی برای برخی از خانواده‌ها شده است. طبق بررسی‌ها به دلیل محدودیت فضاهای آموزشی در برخی از مناطق و همچنین دوری راه؛ احتمال برخی از دانش آموزان قید تحصیل در مدارس را بزنند و خیلی زود تن به ازدواج در سن پایین و یا ورود به بازار کار بدهند.
یک مقام آموزش و پرورش: تفکیک جنسیتی در مناطق محروم امکان‌پذیر نیست
به گزارش مردم سالاری آنلاین،تفکیک جنسیتی دانش آموزان در مدارس کشور یکی از اصول مورد تاکید آموزش و پرورش است که بنا بر اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش از این پس در مناطق محروم نیز اجرا خواهد شد. دانش آموزان مناطق دورافتاده که با مشکلات بیشماری دست و پنجه نرم می‌کنند و بعضا ناگزیر از طی مسافتهای طولانی آنهم برای تحصیل در فضاهای آموزشی غیر استاندارد هستند، حضور همزمانشان در کلاسهای درس از دید یوسف نوری پنهان نمانده و از این پس باید مشکلات دیگری نظیر آنچه در روستای گرمابسرد دماوند رخ داده است را به جان بخرند.
ناگفته پیداست کمترین هزینه اجرای تفکیک جنسیتی در مناطق دورافتاده، محروم شدن دانش آموزان از حق تحصیل است و در این میان دختران بیشتر از پسران در معرض خطر ترک تحصیل قرار دارند چرا که به واسطه فرهنگ سنتی حاکم بر این مناطق، تحصیل دختران در سایر روستاها یا شهرهای نزدیک چندان مطلوب و خوشایند خانواده ها نبوده و با هنجارها و عرف رایج منطقه در تضاد است. دخترانی که با ترک تحصیل تنها یک گزینه پیش رویشان قرار دارد و آنهم ازدواج زودهنگام است. وزیر آموزش و پرورش برای کاهش دغدغه متدینان خواسته یا ناخواسته قدم در راهی گذاشته است که بی بروبرگرد به کودک همسری دختران مناطق دورافتاده ختم خواهد شد. دخترانی که در بهترین حالت به سرنوشت مادرانشان دچار شده و در فقر مطلق اقتصادی و فرهنگی به فرزندآوری در سنین پایین روی آورده و با مشکلات عدیده دیگری روبرو خواهند شد.
اصرار بر اجرای تفکیک جنسیتی در مدارس در حالی صورت میگیرد که براساس پژوهشهای انجام شده تحصیل از جمله راههایی است که ازدواج، زایمان و فعالیت‌های جنسی زودهنگام را به تعویق انداخته و دختران مناطق محروم را از گرفتار شدن در باتلاقی که فقر اقتصادی و فرهنگی برایشان رقم زده است، می رهاند.
اخیرا و در راستای اجرای تفکیک جنسیتی در مدارس، رئیس آموزش و پرورش شهرستان دماوند ثبت نام دختران در مدرسه روستای گرمابسرد را ممنوع اعلام کرده و در پاسخ به اعتراض اهالی روستا یادآور شده است اصل تفکیک جنسیت لازم الاجرا بوده و تاکنون نیز به تعویق افتاده است! تفکیک جنسیتی در مدرسه روستای گرمابسرد و پیشنهاد تحصیل در مدارس شبانه روزی منطقه که در فواصل چهل و شصت کیلومتری روستا قراردارد مردم روستا را با مشکلاتی همچون خطرات راه به خصوص در فصل سرما و نگرانی از زندگی در خوابگاه پسرانه مواجه کرده است. آنها معتقدند رئیس آموزش‌ و پرورش شهرستان به دروغ متوسل شده و مختلط‌ بودن مدرسه را دلیل ترک تحصیل برخی افراد دانسته است!
تفکیک جنسیتی در مناطق محروم فعلا امکانپذیر نیست
اما سرپرست معاونت آموزش ابتدایی، اجرای تفکیک جنسیتی در مناطق محروم را امکانپذیر نمیداند. معصومه نجفی پازوکی در این باره گفت:این طرح فعلا قابلیت اجرایی شدن را ندارد.
وی تأکید کرد: ترجیح ما این است که به عنوان مثال معلم دانش آموزان پسر مقطع ششم ابتدایی مرد باشد و معلم دانش آموزان دختر مقطع ششم حتما زن باشد کمااینکه در حال حاضر نیز به همین صورت اداره میشوند.
نجفی پازوکی درباره سخنان وزیر آموزش و پرورش که در اظهار نظری عجیب گفته بود برای کاهش دغدغه متدینان تفکیک جنسیتی در مدارسی که هنوز مختلط هستند، اجرا خواهد شد، گفت: این حرف بدان معنی است که ایشان به فکر این مساله هستند و گرنه در سطح ملی فعلا امکان اجرای تفکیک جنسیتی در مناطق محروم وجود ندارد.
دسترسی آسان به تحصیل مهمتر از تفکیک جنسیتی است
از سوی دیگر رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران درباره تفکیک جنسیتی مدارس می‌گوید: موضوع آموزش طبق اصل سی قانون اساسی از وظایف حاکمیت است که باید به صورت رایگان در اختیار کودکان قرار گیرد. در دوران قبل از انقلاب هم در مورد دسترسی کودکان به آموزش حسایت ویژه ای وجود داشت. حق آموزش کودک همیشه وجود داشته است اما واضح است در دوران مختلف استراتژی‌ها برای دسترسی کودکان به آموزش تغییر می کند. در حال حاضر آنچه بیشتر از تفکیک جنسیتی در آموزش اهمیت دارد، دسترسی آسان و رایگان کودکان به تحصیل است. باید به گونه ای برنامه ریزی شود که کودکان در همه جای ایران از حق تحصیل برخوردار باشند.
سید حسن موسوی چلک تاکید کرد: دوری راه و عدم دسترسی به آموزش، زمینه ترک تحصیل دانش آموزان و حتی در برخی مواقع زمینه مهاجرت را نیز فراهم میکند. افراد به هر دلیلی اگر نتوانند در محل زندگیشان تحصیل کنند ناچار به مهاجرت خواهند شد. چنانچه فاصله محل سکونت تا محل تحصیل طولانی باشد، احتمال ترک تحصیل دختران بیشتر خواهد بود حتی برای پسران هم ممکن است چنین اتفاقتی بیفتد.
وی افزود: اگر نتوانیم استراتژی‌های چندوجهی را برای دسترسی کودکان به آموزش فراهم کنیم طبیعتا احتمال ترک تحصیل بیشتر خواهد شد در حالیکه شاخص آموزش یکی از شاخصهای محوری در ارزیابی  توسعه هر کشوری است. حتی مهمتر از شاخص ارزیابی، توسعه هر کشوری منوط به داشتن نیروی انسانی با دانش و مهارت است، به همین دلیل با آموزش نمی توان شوخی کرد. به عنوان مثال در هند تمام تلاش دولت این است که مدرسه در زمان و مکانی تشکیل شود که افراد حتی زباله گرد و خیابانی هم بتوانند از آموزش استفاده کنند. عدالت آموزشی برای مردم اهمیت زیادی دارد چرا که آموزش حق آنهاست.
برنامه های فوق درسی مختلط راهکاری برای شناخت جنس مخالف
یکی از مهمترین پیامدهای تفکیک جنسیتی، عدم شناخت کافی دانش آموزان از جنس مخالف است. در همین رابطه دکتر سیما فردوسی، روانشناس درباره تفکیک جنسیتی در مدارس به دیده‌بان ایران گفت:تفکیک جنسیتی سالهاست که در مدارس ایران اجرا میشود، از آنجا که دختران در سن نه سالگی به سن تکلیف میرسند و باید حجاب خود را رعایت کنند و با توجه به قوانین جمهوری اسلامی و همچنین با توجه به فرهنگ حاکم بر جامعه امکان آموزش مختلط وجود ندارد و تفکیک جنسیتی بهتر از آسیب‌هایی است که احتمالا در صورت آموزش مختلط ممکن است به وجود آید.
وی تصریح کرد: برای آشنایی حداقلی با جنس مخالف می‌توان از برنامه های فوق درسی در قالب کلاسهای هنری و ورزشی استفاده کرد تا دانش آموزان در چنین فضاهایی کنار هم قرار گیرند.
منبع:دیده بان ایران
کد مطلب: 175353
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *