۰
چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۵

دلار نیمه دوم سال چه می‌شود؟

قیمت دلار امروز یک گام دیگر به کانال جدید نزدیک شد و با قیمت ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. اما روند قیمت دلار چگونه است و دلار به چه قیمتی می‌رسد؟
دلار نیمه دوم سال چه می‌شود؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،قیمت دلار امروز ششم مهرماه به ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و معاملات فردایی دلار هم با همین قیمت معامله می‌شود و نشان می‌دهد که معامله‌گران امیدوارند که قیمت دلار فردا هم در همین محدوده معامله شود.
اما آیا دلار وارد کانال ۳۲ هزار تومان می‌شود؟ معامله‌گران معتقدند محدوده افزایشی قیمت دلار ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان است و اگر دلار از این مرز عبور کند، می‌توان انتظار داشت که دلار کانال عوض کند و در کانال جدید ماندگار شود. اما برگشت مجدد قیمت دلار بیانگر این است که دلار فعلا برای ورود به کانال جدید آماده نیست.
اما روند قیمت دلار بیانگر حرکت صعودی آن است و به نظر می‌رسد که این ارز آمریکایی در تلاش است تا به آخرین رکورد ثبت شده خود نزدیک شود.
پیش‌بینی قیمت دلار نیمه دوم سال ۱۴۰۱
از طرف دیگر کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت کنونی دلار با ارزش ذاتی آن فاصله دارد. به عبارتی قیمت کنونی دلار حاصل سرکوب بازارساز است و بازارساز با هر شیوه‌ای سعی در کنترل قیمت دلار دارد. البته در شرایطی بازارساز با استفاده از اخبار سیاسی قیمت را مهار می‌کند اما در یک ماه گذشته اخبار سیاسی حساسیت و تاثیرگذاری خود روی بازار ارز را از دست داده‌اند. به همین دلیل معامله‌گران معتقدند دولت به‌عنوان مهم‌ترین دارنده ذخایر ارزی در کشور، بازار را دستکاری و کنترل می‌کند.
اقدامی که به عقیده کارشناسان اقتصادی چندان دوامی ندارد. چون منابع ارزی دولت در شرایط تحریم بیش از هر زمان دیگر محدود است و توان ارزپاشی دولت در بازار تقلیل می‌رود.
مساله دیگری که نشان می‌دهد قیمت دلار به سمت بالا میل می‌کند، انتظارات تورمی جامعه است. اگرچه برجام برای مدتی جو بازارها را منفی کرده بود اما با فروکش کردن تب و تاب مذاکرات، انتظارات تورمی دوباره جان گرفته و روند بازار را تغییر داده است.
کارشناسان اقتصادی همچنین برای بررسی قیمت ارز به روند تجارت خارجی هم نیم نگاهی دارند. گزارش‌هایی که نشان می‌دهد امسال هم تزار تجاری ایران منفی است و میزان واردات از صادرات پیشی گرفته است. این روند در نیمه دوم سال تشدید می‌شود و آمار واردات اصولا افزایش می‌یابد. این مساله نشان می‌دهد که دولت در نیمه دوم سال هم با مشکل کمبود ارز مواجه است.
برخی از پیش‌بینی‌ها هم بیانگر کاهش قیمت نفت است. این پیش‌بینی هم می‌گوید درآمد کم ارزی دولت باز هم کمتر می‌شود.
مجموع این عوامل همه نشان‌دهنده این است که دلار در نیمه دوم سال روند متفاوتی با نیمه اول سال دارد. مگر اینکه مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نهایی برسد.
کد مطلب: 175706
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *