۱
جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۵

سفر به ایران گران‌تر از ترکیه!

نوسانات نرخ ارز این باور را ایجاد کرده که ایران برای گردشگران خارجی، کشوری ارزان به حساب می‌آید، ‌درحالی که بررسی نرخ تورها در منطقه خاورمیانه و همچنین در بین کشورهای همسایه نشان می‌دهد سفر به ایران چندان هم ارزان نیست.
سفر به ایران گران‌تر از ترکیه!
به گزارش مردم سالاری آنلاین،ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ‌ به تازگی گفته است: ایران در منطقه، مقصدی گران به شمار می‌آید، سفر به ایران حتی از جمهوری آذربایجان، پاکستان و ترکیه گران‌تر است.
او گفته مسؤولان گردشگری بارها ارزانی سفر به ایران را به عنوان یک مزیت برشمرده‌اند، درحالی‌که هزینه حمل و نقل داخلی و هتل‌ها چندین برابر شده و قیمت سفر به ایران در منطقه از حالت رقابت خارج شده است.
این اظهارات را حرمت‌الله رفیعی ـ‌ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ‌ نیز تایید می‌کند و می‌گوید: درست است که ارزش ریال پایین آمده، اما قیمت تور ایران گران است و این به خاطر افزایش هزینه بلیت هواپیما پس از لغو محدودیت‌های کرونا، گران شدن نرخ هتل‌ها و حمل و نقل داخلی است. هتل‌ها در یک سال گذشته چندین نوبت قیمت‌ها را افزایش داده‌اند، نرخ آن‌ها از هتل‌های ترکیه بسیار بالاتر است، درحالی‌که به نسبت آن‌ها کیفیت خدماتشان چندان مطلوب نیست.
او معتقد است ادامه این رویه، بدون سامان‌دهی، وضعیت سفرهای داخلی و ورود گردشگران خارجی به ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
رفیعی همچنین می‌گوید: در آخرین دیداری که با عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشته درباره گرانی نرخ هتل‌ها اعتراض کرده است، ‌ هرچند با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه خدمات، هتل‌ها هم حق دارند نرخ‌ها را متناسب تغییر دهند، اما این افزایش هزینه باید منطقی و براساس داده و آمار صورت بگیرد. یک بار کیفیت خدمات هتل‌های ۵ ستاره ایران را با ترکیه مقایسه کنید متوجه می‌شوید که هتل‌های ما با توجه به کیفیت و سطح خدماتی که دارند، گران به حساب می‌آیند.
ران جردن، یک بلاگر سفر اخیرا مقاله‌ای را با موضوع «هزینه سفر در خاورمیانه»، براساس میانگین قمیت غذا، رستوران، نوشیدنی، محل اقامت و سوختِ حمل و نقل گردآوری و در یکی از سایت‌های رزرواسیون گردشگری که تاکنون به حدود ۲۵ میلیون نفر در زمینه برنامه‌ریزی و فروش خدمات سفر، مشاوره و راهنمایی داده، ‌منتشر کرده است که بر این اساس، هزینه اقامت در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه، بالاترین ارزیابی شده است، درحالی‌که هزینه سوخت و غذا در ایران تقریبا هم‌رده با دیگر کشورهاست.
بررسی نرخ تورها در معدود آژانس‌هایی که ایران را در برنامه سفر خود دارند نیز حاکی از این است که هزینه سفر به ایران در مقایسه با دیگر کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه، جزو تورهای گران دسته‌بندی می‌شود، درحالی‌که کیفیت خدمات تقریبا مشابه است؛ یک تور ۱۴ روزه از مبدأ اروپا به ایران با نازل‌ترین خدمات و در هتل‌های سه ستاره بدون بلیت پرواز بین‌المللی، میانگین حدود دو هزار دلار قیمت دارد، درحالی‌که توری با این کیفیت به مقصد ترکیه حدود ۱۴۰۰ دلار قیمت گذاشته شده است.
یکی از تورگردانان ایرانی نیز می‌گوید: شاید سفر به ایران برای گردشگرانی که شخصی و بدون تور و یا زمینی به ایران می‌آیند، به خاطر افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ارزان تمام شود ‌اما برای گردشگرانی که با تور سفر می‌کنند شرایط متفاوت است؛ هزینه پروازهای بین‌المللی به مقصد ایران پس از برطرف شدن محدودیت کرونا و با افزایش قیمت جهانی سوخت، گران شده است. بلیت پروازهای داخلی برای خارجی‌ها دونرخی و ارزی محاسبه می‌شود. قیمت بلیت موزه‌ها برای گردشگران خارجی پنج برابر ایرانی‌ها است. میانگین یک شب اقامت در هتلی که مناسب گردشگر باشد، کمتر از سه میلیون تومان نیست. هزینه غذا و کرایه روزانه اتوبوس و ون هم به شدت بالا رفته است. در نتیجه سفر ایران به هیچ‌وجه ارزان به حساب نمی‌آید و در شرایطی که گردشگری به شدت تحت‌تاثیر بحران‌های مختلف است، همین یک مزیت ارزانی را هم دیگر ندارد.
منبع:ایسنا
کد مطلب: 176535
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *