; ?>; ?> واردات خودرو بدون منابع ارزی ممکن است؟ - مردم سالاری آنلاين
۰
چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۰

واردات خودرو بدون منابع ارزی ممکن است؟

بانک مرکزی عقب‌نشینی کرد
در حالی که کمیسیون صنایع مجلس بر اجرای واردات خودرو در هفته اول آبان تأکید دارد، بانک مرکزی اخیراً اعلام کرد که منابع ارزی لازم برای تأمین مالی این طرح را ندارد. آیا واردات خودرو بدون منابع ارزی ممکن است؟
واردات خودرو بدون منابع ارزی ممکن است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،واردات خودرو به کشور همچنان با ابهامات زیادی روبه‌روست. به‌رغم تأکید وزارت صمت به اجرای نهایی این طرح تا پایان ماه جاری، بسیاری از کارشناسان و حتی رئیس مجلس آیین‌نامه واردات خودرو را دارای ایرادات اساسی می‌دانند. در همین زمینه رئیس انجمن واردکنندگان در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این آیین‌نامه قابلیت اجرایی ندارد.
با این حال آن‌طور که مسئولان دولت و برخی نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند تا پایان امسال حداقل به ارزش یک میلیارد دلار خودرو وارد کشور می‌شود. اما اخیراً بانک مرکزی اطلاع داد که حتی این مقدار ارز برای تخصیص به واردات خودرو را در اختیار ندارد. این امر باعث شد تا سرنوشت این پروژه وزارت صمت بار چندمین بار با تأخیر نوشته شود.
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، درباره وقفه چندباره در واردات خودرو به تجارت‌نیوز گفت: قرار نیست ایراداتی که گرفته می‌شود اجرای طرح را به تأخیر بیندازد. این ایرادات در تطابق آیین‌نامه تدوین‌شده با قانون رخ داده و وزارت صمت درحال رفع ابهامات است. اشکالات وارده به آیین‌نامه به‌زودی اصلاح و نتیجه آن در اسرع وقت تقدیم مجلس می‌شود. چراکه عزم دولت و مجلس برای واردات خودرو جدی است.
ضرب‌العجل جدید واردات
پیش از این اعلام شد که فرآیند واردات خودرو آغاز شده و شرکت‌ها مذاکرات خود را با خودروسازان خارجی آغاز کرده‌اند. اما کارشناسان همچنان بر این عقیده‌اند که آغاز فرایند به معنی نزدیک بودن واردات نیست و حتی ممکن است که تا یک سال به طول بینجامد.
همچنین، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن به ایسنا اعلام کرد که دولت آیین‌نامه اجرایی برای واردات خودرو را تهیه کرده است.
اخیراً وزارت صمت هم ضرب‌العجل جدیدی برای واردات خودرو در نظر گرفت. گفته می‌شود وزیر صمت در جلسه‌ای که با واردکنندگان داشت، درخواست کرد که خودروهای خارجی، هرچند با تعداد کم، تا پایان پاییز وارد کشور شوند.
وزارت صمت همچنین از واردکنندگانی که هنوز نام آنها مشخص نیست خواست تا نسبت به تامین منبع ارزی اقدام کنند. چراکه بانک مرکزی آمادگی تامین ارز یک‌ میلیارد‌ یورویی مصوب برای واردات خودرو را ندارد و به‌نوعی موافق واردات در این شرایط نیست. از همین رو واردکنندگان باید خود به هر روشی که می‌دانند، ارز مورد نیازشان را تامین کنند.
بانک مرکزی موظف به تأمین ارز است؟
سخنگوی وزارت صمت در رابطه با عقب‌نشینی بانک مرکزی از تأمین ارز واردات خودرو نیز به تجارت‌نیوز گفت: واردات خودرو یک قانون است و بانک مرکزی باید منبع ارزی را تامین کند. اما اینکه چرا بانک مرکزی نمی‌تواند تامین ارز کند، مشخص نیست.
قالیباف در رابطه با اینکه چرا آیین‌نامه واردات خودرو منبع مشخصی برای تامین ارز واردات ندارد توضیح داد: در آیین‌نامه ذکر شده که از هر منبع ارزی می‌توان برای واردات خودرو استفاده کرد و منبع ارزی را به یک موضوع مشخص محدود نکرده است. البته این امر می‌تواند ناشی از صادرات کالاهای دیگر باشد.
واردات خودرو فرآیندی ۳ ماهه دارد
چندی پیش علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات خودرو، گفت: بعید به نظر می‌رسد که واردات خودرو نه‌تنها تا پایان سال جاری، بلکه تا پایان سال آینده هم نهایی شود. البته اگر گفته‌های مسئولان واقعیت داشته باشد و فرآیند واردات به صورت جامع و کامل آغاز ادامه یابد، براساس پیش‌بینی‌ها و در نظر گرفتن مراحل تخصیص و تامین ارز، این فرآیند حدود دو تا سه ماه به طول می‌انجامد.
براساس اظهارات مناقبی، خودروهای وارداتی نمی‌توانند در این زمان کوتاه وارد کشور شوند و حداقل این خودروها تا دی‌ ماه سال جاری وارد کشور می‌شوند. اما با وجود وعده‌های مسئولان گویا قرار است طرح واردات خودرو به کشور طی فرایند یک ماهه انجام شود.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 177787
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *