۰
شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۷

وداع با خودروملي؛ اسب تيزپاي ايراني

طبق آمارهاي ارايه شده از سوي خودروسازان جهاني، میانگین سن خودروها در مدل هاي گوناگون به شش تا هشت سال رسیده است. در دنياي كنوني خودروساز نمي تواند يك سدان اقتصادي را به بازار عرضه كند كه به طور میانگین عمر مفيدي بيش‌تر از شش سال داشته باشد؛ حتما پس از يك دوره شش ساله باید نسل جدیدتر و پیشرفته تر خود را روانه بازار كند تا در عرصه رقابت باقي بماند. هر چند اين موضوع در باره سدان‌هاي پيشرفته مانند مدل هاي جديد بنز، بي.ام.دبليو، تويوتا و مانند اين‌ها كمي متفاوت بوده و طول عمر مفيد بيشتري دارند. در اين راستا میانگین ارايه فیس لیفت ها نيز در جهان به سه سال رسيده است؛ یعنی یک خودروساز به روز، باید برای ادامه بقا و حفظ توان رقابت در بازارهاي هدف، محصولات خود را هر شش تا هشت سال جایگزین کند و همچنين هر سه سال فیس لیفتی برای مدل هایش ارايه دهد
وداع با خودروملي؛ اسب تيزپاي ايراني
 
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نسل خودروها با مدل هاي گوناگون براي خودش حكايتي دارد؛ اين موجودات آهني مانند انسان ها، تاريخ تولدي دارند؛ چند صباحي را در اوج شهرت و منزلت سپري مي كنند؛ آرام آرام به افول مي گرايند و سرانجام نسل شان متوقف مي شود؛ اين همان تاريخ مرگ و يا توقف خط توليد يك محصول است. نمونه اش همين «پيكان» نوستالژيك خودمان كه در سال 1346 در ايران ناسيونال سابق پا به عرصه وجود گذاشت و در سال 1384به خط پايان رسيد؛ يعني چيزي در حدود 40 سال در ايران جولان داد و اكنون كمتر كسي يافت مي شود كه با پيكان خاطره نداشته باشد.
طلوع اسب تك تاز ايراني به نام سمند يا همان نخستين خودرو ملي كشورمان در سال 1379درگروه صنعتي ايران خودرو اتفاق افتاد. اين رويداد بزرگ و تاريخي در صنعت خودرو كشور، درست زماني رخ داد كه هم دولت و هم مردم منتظر يك تحول و جهشي در صنعت خودروسازي ايران زمين بودند؛ تحولي كه دستاورد افتخارآفرين مردان صنعتگر ايراني باشد.  
 
وقتي سمند آمد ...
سمند كه آمد، ايران خودرو دروازه خودروسازي و طراحي ساخت خودرو در كشور شد. ساخت سمند، جرات و جسارت لازم را به مردان صنعتگر ما داد، تا به اين باور برسند كه توان و دانش كافي براي ساخت خودرو در كشور را دارند. اين محصول نجيب، پر قدرت و قابل ستايش با حضورش، مسير آينده خودروسازي كشور را ريل گذاري كرد. نخستين خودرو ملي، دانش و اعتماد بنفسي را در ميان كاركنان و مهندسان مركز تحقيقات ايران خودرو، تيم هاي مهندسي و مجموعه ساخت و توليد نهادينه كرد كه اكنون در محصولات جديد و پيشرفته اي چون دنا، دنا پلاس، تارا و جديدترين محصول به نام «ري را» تبلور يافته است. 
بسياري از افراد كه در صنعت خودرو اشتغال دارند بر اين باورند كه سمند نماد خودباوري بوده است. اين محصول نه تنها يك خودرو ملي، بلكه تجسم و تبلور اراده ملي در كشور محسوب مي شد. توليد خودرو ملي در آن زمان براي سازندگان و تمامي كساني كه درگير اين پروژه بودند، يك حس بسيار خاص، عميق و قابل احترامي داشت، چنين حسي براحتي بر زبان جاري نمي شود و تجربه اين حس شايد ديگر تكرار نشود؛ چرا كه تولد سمند امكان ساخت محصولات پيشرفته پس از آن را نيز فراهم كرد.
در حقيقت خودرويي كه در زمان خودش (1379) داراي تناسب بود؛ يعني قيمت مناسب، طراحي مناسب، كيفيت مناسب، راحتي، ايمني و مواردي از اين دست در سمند داراي يك تعادل و تناسب بود، به همين دليل هم طرفداران زيادي بين آحاد جامعه داشت.
سمند در طول تاريخ حضورش، باور و اراده اي را به صنعت خودرو كشور تزريق كرد كه مي توان با دستاوردهايش به توليد محصولات جديدتر و بهتري دست يافت. به طوري كه بايد اذعان داشت توسعه صنعت خودروسازي كشور بويژه در ايران خودرو مديون طراحي و ساخت پروژه سمند بوده و اين محصول از منظر كارشناسان و علاقه مندان صنعت مادر، فوق العاده قابل احترام است.
 
توقف توليد محصول قديمي، نقطه قوت خودروساز
كنار گذاشتن محصولاتي چون 405 و نسل هاي پيشين سمند، نقطه قوت ايران خودرو بود، چراكه اين موضوع نشان دهنده پيشرفت و ارتقاي فناوري در محصولات است. اكنون استانداردها تغيير كرده و مشتريان از محصولات كنوني انتظارات بيشتري دارند و بر همين اساس خودروساز مي خواهد با استانداردهاي جديد مشتريان مواجه شود. نكته قابل تامل در اين است كه وقتي محصولي از خط توليد كنار گذاشته مي شود، مفهومش اين است كه خودروي جديد و با استانداردهاي به روزتر و بهتري در حال جايگزين شدن به جاي محصول پيشين است. به عبارت ديگر خودروساز به درجه اي از رشد، تعالي و دانش رسيده است كه توانايي لازم براي طراحي و ساخت پلتفرم و يا محصول جديد، با فناوري پيشرفته تر را دارد. بديهي است چنين محصولي افزون بر زيبايي هاي ظاهري، با قابليت ها و آپشن هاي بيشتر و بهتري در اختيار مشتريان قرار خواهد گرفت. پيشرفت در صنعت خودروسازي مستلزم تغيير و آوردن پلتفرم جديد است. براي رسيدن به اين هدف بايد پلتفرم هاي قديمي را كنار گذاشت و طرح ها و پروژه هاي جدي
 
د را استارت زد. اين امر نسل آينده را با تكيه بر برنامه ها و سرمايه هاي دانشي، در مسير رشد و توسعه قرار خواهد داد.
اين گونه رخدادهاي صنعتي و توليدي در همه جاي دنيا مرسوم بوده و لازمه حركت در مسير توسعه، پيشرفت و تغيير است. در كشور ژاپن نيز دولتمردان، تصميم سازان و دانشمندان در حوزه هاي گوناگون براي نسل هاي آينده كشورشان برنامه ريزي هاي بسيار دقيقي انجام مي دهند تا جامعه با شتاب بيشتري به پيشرفت خود ادامه دهد. اين مهم در جوامع، بنگاه هاي اقتصادي و شركت هاي پيشرو نيز به طور پيوسته دنبال مي شود. براي رسيدن به نقطه اوج بازگشت به عقب، يا درجا زدن و تغيير نكردن يك آفت و مانع بزرگ به شمار مي آيد.
 
ضرورت همراهي با فناوري هاي جديد
در دو دهه اخير به لطف پیشرفت دانش و فناوري، عمر مفید خودروها كمي افزایش يافته است. دلیل این افزایش عمر آن است که خودروها در شرايط كنوني، هوشمندتر و بهتر طراحی شده‌‌ اند. دقت دستگاه ‌های تولید قطعات خودرو با فناوري هاي جديد افزایش يافته است. همچنین سیستم های الکتریکی جایگزین سیستم ‌های مکانیکی شده‌ که منجر به کاهش خرابی و بهبود کارایی موتور می ‌شود. ضمن اينكه سیستم های خنک‌کننده و پایش خودرو نيز پیشرفت هاي چشمگیری داشته و در طول عمر محصولات موثر است.
 بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه بي ترديد عمر مفید هر خودرويي بسته به نوع و برند آن متفاوت بوده و در اين خصوص قابل مقايسه با يكديگر نيستند.
همه قطعات خودرو و حتي موتور نيز به عنوان قلب خودرو با گذر زمان و استفاده طولانی مدت و پیمایش مسیرهاي زیاد، رفته رفته فرسوده شده و كيفيت خود را از دست می‌دهند. از اين رو پس از تعميرات و تعويض هاي متعدد، ديگر مقرون به صرفه نخواهد بود که خودرو فرسوده دوباره احيا شود. در چنين شرايطي عمر مفید خودرو به پایان رسيده است و بهتر است از يك خودرو نو با فناوري بهتر و به روزتر بهره برد.
 
سخن پاياني
نقش سمند مانند آرم و نشان سر اسب، همان گونه كه از اسمش نيز پيداست، همواره كشنده و پيش برنده صنعت خودرو بوده است. با آغاز اين پروژه، تحول بزرگي در حوزه هاي مربوط به صنعت خودرو كشور به وجود آمد. از اين رو خداحافظي با آن كار آساني نيست؛ همه كاركنان گروه صنعتي ايران خودرو اعم از كارگران، كارشناسان، مهندسان، مديران و معاونان و ... با اين محصول دوست داشتني خاطرات فراموش ناشدني داشته اند. از اين رو وداع با خودرو ملي كه مسير طولاني و ناهمواري را پشت سر نهاده تا به نقطه اوج خود برسد، دشوار است؛ همچون عضوي از خانواده را مي ماند كه تمام مراحل تكامل و رشدش را زير چشم داشته اي. 
اما از ديگر سو نويد بخش است؛ زيرا فرزندان و نسل هاي جديد اين محصول توانمند يكي پس از ديگري خيابان هاي ايران عزيز را با حضورشان آذين مي بندند و افتخارات بزرگ تري را براي كشور رقم مي زنند. 
10 مهرماه سال 1401 را همواره به خاطر خواهيم سپرد، چرا كه در آن روز با اسب تيزپاي ايراني آن هم در شهر تبريز وداع كرديم و اميدواريم در همين شهر زيبا و «شهر اولين ها»، شاهد دستاوردهاي بزرگ تري از سايت ايران خودرو تبريز باشيم.
کد مطلب: 178061
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *