۰
شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۰

فرش قرمز بهارستان برای گرانی انرژی

با در نظر گرفتن صحبت‌های رئیس‌مجلس به‌نظر می‌آید قیمت انرژی در آینده با تغییراتی همراه باشد. 
فرش قرمز بهارستان برای گرانی انرژی
به گزارش مردم سالاری آنلاین،روز گذشته رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره ناترازی‌ها در حوزه انرژی هشدار داد و گفت: امیدواریم در نشست سران قوا موضوع ناترازی‌ها مطرح شود تا همه قوا بدانند ناترازی‌ها تهدید هستند.
وزیر نفت روزهای پر کشمکش و پرچالشی با نمایندگان مجلس دارد و این روزها رد شدن تقاضای او برای تخصیص بودجه به بخش گاز کشور از سوی بهارستان‌نشینان به این چالش دامن زده است.
درخواست وزیر نفت از مجلس این بود که ۸۰میلیارد دلار به بخش گاز کشور تزریق شود تا این بخش بتواند تولید گاز را افزایش دهد و از این طریق با چالش کمبود عرضه نسبت به تقاضا غلبه کند. مشکل اینجاست که در حال حاضر منابعی چنین هنگفت برای این کار در دسترس نیست و مجلس نمی‌تواند پولی بابت این کار تخصیص دهد.
از سوی دیگر سخنان اخیر قالیباف، رئیس‌مجلس خطاب به وزیر نفت نیز تفاسیر خاصی به‌دنبال داشته است. قالیباف خطاب به اوجی گفته است اولا که چنین پولی در اختیار نداریم و ثانیا حتی اگر چنین پولی هم وجود داشت بهتر بود که به جای هزینه آن به این شکل، جلوی هدررفت سالانه ۶۰ تا ۸۰میلیارد دلار از منابع کشور که در قالب یارانه سوخت سوزانده می‌شود گرفته شود. این سخن قالیباف به موافقت مجلس با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تعبیر شده است که معنایی جز موافقت مجلس با گران شدن این حامل‌ها ندارد.
پیش‌نیاز جلوگیری از هدررفت انرژی
با توجه به اینکه پیش‌نیاز جلوگیری از هدررفت انرژی، تغییر قیمت حامل‌های انرژی است و بنا به اجماع کارشناسان دلیل اصلی هدررفت انرژی قیمت‌های نزدیک به رایگان آن است که باعث می‌شود هیچ انگیزه‌ای برای مصرف‌کنندگان مختلف اعم از صنعتی، کشاورزی، خانگی و تجاری برای صرفه‌جویی وجود نداشته باشد، ناظران این گفته‌های رئیس مجلس را در واقع نوعی چراغ سبز به اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی ارزیابی می‌کنند.
نباید از یاد برد که تقریبا همه طرح‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی که تاکنون در کشور اجرا شده (از جمله قرارداد با مترو که مورد اشاره قالیباف قرار گرفت) به‌شدت شکست خورده‌اند. چراکه به‌دلیل قیمت‌های پایین انرژی، هیچ‌یک از ذی‌نفعان انگیزه‌ای برای اجرای آن نداشته و حاضر به اجرای آن نبوده‌اند. شرایط به جایی رسیده است که در حال حاضر استخرهای روباز و پیاده‌روها با انرژی نزدیک به رایگان گرم می‌شوند.
پس از سال‌های طولانی تثبیت قیمت حامل‌های انرژی، این گفته‌های قالیباف را می‌توان چرخش تدریجی در سیاست‌گذاری قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی به‌سمت ایجاد بهره‌وری و تأکید مجلس بر این موضوع ارزیابی کرد.
بدیهی است بدون این اتفاق و بدون سرمایه‌گذاری جدید در تولید گاز، ناترازی گاز کشور رشد خواهد کرد و مردم و تولیدکنندگان از آن متضرر خواهند شد.
منبع:آرمان امروز
کد مطلب: 178110
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *