; ?>; ?> لیز تراس،صاحب کوتاه‌ترین دوران نخست وزیری بریتانیا - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۰

لیز تراس،صاحب کوتاه‌ترین دوران نخست وزیری بریتانیا

بوریس جانسون بازمی‌گردد؟
لیز تراس ۴۵ روز پس از انتصاب به سمت نخست وزیری بریتانیا، از سمت خود استعفا داد. برنامه‌های اقتصادی تراس به شدت رادیکال و تشدیدکننده بحران فعلی بریتانیا بود. اکنون زمزمه‌هایی از بازگشت بوریس جانسون، نخست وزیر مستعفی بریتانیا به منصب قدرت وجود دارد.
لیز تراس،صاحب کوتاه‌ترین دوران نخست وزیری بریتانیا
به گزارش مردم سالاری آنلاین،لیز تراس با نوید یک دوره جدید اقتصادی و سیاسی به قدرت رسید. ۴۵ روز بعد کار او به عنوان کوتاه‌ترین نخست وزیری در تاریخ بریتانیا پایان یافت. با این حال، در این دوره کوتاه اقتصاد بریتانیا شاهد خطرات تاریخی، تعداد غیرقابل تصوری از یوترن‌ها و آشفتگی برنامه سیاسی بود. این دوره کوتاه اما پیچیده بود.
هشدارها در خصوص لیز تراس به وقوع پیوست
هشدارهایی از سوی رئیس سابق خزانه بریتانیا، ریشی سوناک و حامیانش مبنی بر اینکه برنامه‌های اقتصادی لیز تراس خطرناک بوده و می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، وجود داشت. اما آنها در بحث با حزب محافظه‌کار شکست خوردند. با نزدیک شدن به پیروزی، تراس، همراه با دوست نزدیک و متحد سیاسی‌اش کواسی کوارتنگ، برای تدوین یک طرح رادیکال و جسورانه شروع به کار کرد. آنها تصمیم گرفتند قوانینی را که توسط نخست‌وزیران پیشین دنبال شده بود، تغییر بدهند.
به نقل از بی‌بی‌سی، او از مارگارت ثچر، از نخست وزیران سابق بریتانیا الگوبرداری کرد اما ۴۸ ساعت بعد نتیجه تصمیمات او بسیار مخرب‌تر از چیزی که انتظار می‌رفت، پدیدار گشت. چند ساعت پس از استقرار لیز تراس در داونینگ استریت خبر بیماری ملکه بریتانیا به او رسید. در پایان روز مرگ ملکه اعلام شد و برای چند روز آینده تمرکز دولت بر عزاداری عمومی بود. پس از مراسم خاکسپاری تراس باید زمان از دست رفته را جبران می‌کرد.
او اعلام کرد برای احیای رشد اقتصادی مجبور به اخذ تصمیمات سختی است. برنامه اقتصادی او که رادیکال‌ترین برنامه تاریخ بریتانیا بود بر کاهش مالیات‌ها به خصوص برای قشر ثروتمند که قرار بود با قرض گرفتن جبران شود تمرکز داشت و  می‌توانست وضعیت تورم  را وخیم‌تر کند.
تنها یک ماه و نیم پس از آغاز به کار، لیز تراس، نخست وزیر بریتانیا استعفای خود را از رهبری حزب محافظه کار اعلام کرد و گفت که هفته آینده نخست وزیر و رهبر جدید حزب انتخاب خواهد شد.
تحولات روز پنجشنبه پس از آن صورت گرفت که جرمی هانت، وزیر خزانه داری جدید او، عملاً تمام برنامه‌های اقتصادی خود را به تعویق انداخت. این افدام هانت قرار بود محرکی برای رشد باشد، اما به اعلام ورشکستگی سیاسی لیز تراس منجر شد.
در ابتدای این ماه، در کنفرانس حزب محافظه کار در بیرمنگام، تراس هنوز تلاش می‌کرد تا حمایت حزب را حول رویکرد بحث برانگیز خود برای تقویت اقتصاد بریتانیا جلب کند. در تاریخ بریتانیا هیچ نخست وزیری با چنین سرعتی مقام خود را از دست نداده بود و هرگز چنین تصمیمات فاجعه‌باری در طول چند هفته برای اقتصاد این کشور گرفته نشده بود.
امکان بازگشت مجدد بوریس جانسون به صدارت وجود دارد؟
بوریس جانسون، مردی که تنها سه ماه پیش توسط دولت خودش از سمت نخست وزیری برکنار شد، به عنوان یکی از نامزدهای اولیه نخست وزیری بعدی ظاهر شد. جانشین او لیز تراس پس از ۴۵ روز کار و پس از اینکه مجبور شد بیشتر برنامه‌های خود را متوقف کند، استعفای خود را اعلام کرد. برنامه او بازارهای مالی را وحشت‌زده کرد و هرج و مرج زیادی به دنبال داشت.
دور دوم نخست وزیری جانسون حتی برای سیاستمداری که قبلاً بازگشت‌های معجزه‌آسایی داشته است، یک چرخش فوق العاده خواهد بود.
اگرچه برخی از رهبران حزب از جمله وینستون چرچیل و هارولد ویلسون دو دوره نخست وزیری داشته‌اند اما آخرین باری که یک نخست وزیر پس از از دست دادن رهبری حزب خودا مجدداً به نخست وزیری بازگشت، ۱۴۰ سال پیش و زمانی بود که ویلیام گلادستون برای رهبری لیبرال‌ها بازگشت.
ماه‌های پایانی دوران نخست وزیری جانسون با شماری از رسوایی‌ها و اتهاماتی همراه بود که او با نگفتن حقیقت در مورد مهمانی‌های دوران قرنطینه در داونینگ استریت، قوانین وزارتی را زیر پا گذاشته بود. او سرانجام پس از شورش دسته جمعی وزرای دولت از سمت خود برکنار شد.
بوریس جانسون در آخرین حضور خود در استیضاح نخست‌وزیر در ژوئیه سال جاری به صراحت گفت که قبول دارد منصفانه رفتار نکرده است و اعلام کرد که از هم اکنون به بازگشت فکر می‌کند.
جانسون در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۹ پیروز شد و بر اساس قانون اساسی بریتانیا، حزبی که در قدرت است می‌تواند رهبر خود را بدون انتخابات تغییر دهد. یکی از وفادارترین حامیان او، وزیر بازرگانی، جاکوب ریس ماگ، کمپین رسانه‌های اجتماعی را برای بازگرداندن او به خیابان داونینگ راه اندازی کرده است و ده‌ها نماینده محافظه کار علنا از او حمایت کرده‌اند.
بن والاس، وزیر دفاع، که به‌عنوان یک نیروی تأثیرگذار در حزب محافظه‌کار شناخته می‌شود، به بی‌بی‌سی گفت که تمایل دارد از جانسون حمایت کند. طبق قوانین حزبی او تا بعد ازظهر روز دوشنبه به حمایت حداقل ۱۰۰ نماینده محافظه کار نیاز دارند تا در رقابت باقی بماند. برای کسی که در ماه ژوئن ۱۴۸ نفر از همکارانش به او رای منفی دادند و پس از آن حدود ۶۰ نفر از وزیران دولتش از مقام خود کناره‌گیری کردند کار چندان آسانی نیست.
سیل استعفاها به دنبال افشاگری‌ها مبنی بر اینکه جانسون قبل از انتصاب کریس پینچربه عنوان معاون نخست وزیر، اتهامات سوء رفتار جنسی علیه او را نادیده گرفته بود، آغاز شد. واقعیت این است که پرسش‌های مربوط به صداقت و رفتار شخصی، جانسون را برکنار کرد. سوال اینجاست که آیا نمایندگانی که شش هفته پیش او را غیرقابل حمایت می‌دانستند، اکنون او را قبول می‌کنند؟
برای نمونه سر راجر گیل، نماینده حزب محافظه‌کار، گفته است در صورتی که جانسون به عنوان نخست‌وزیر برگزیده شود، او و سایر همکارانش از حزب استعفا خواهد داد. جسی نورمن، وزیر امور خارجه، دوست سابق جانسون نیز گفت: «انتخاب بوریس در حال حاضر تصمیمی کاملا فاجعه بار خواهد بود».
با این حال بوریس جانسون در کنار ریشی سوناک از نامزدهای نخست وزیری بریتانیا است و این احتمال وجود دارد که به مقام قبلی خود بازگردد.
کد مطلب: 178118
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *