۰
دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۵
فلاحت پیشه،رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم

مثل همیشه از روس ها بازی خوردیم

فلاحت پیشه استاد دانشگاه تاکید کرد: «معتقدم هر وقت آمریکا به این نتیجه برسند که نیاز دارند این سیاست کنترلی را ادامه دهند به برجام باز خواهند گشت. باورم بر این است که امریکایی‌ها به برجام بازخواهند گشت.»
مثل همیشه از روس ها بازی خوردیم
به گزارش مردم سالاری آنلاین،رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم می گوید: در قضیه اوکراین یک اتفاقی شکل گرفته که معتقدم بیشتر از هرچیز ناشی از نوعی بازی خوردن همیشگی ایرانیان از روس‌هاست. متاسفانه ایرانیان در مسائل مختلف مثل برجام از روس‌ها بازی خوردند و الان هم در بحث اوکراین این بازی را روس‌ها شروع کرده‌اند.
حشمت‌الله فلاحت پیشه درباره ادعای فروش پهپاد توسط ایران به روسیه، عنوان کرد: «واقعیت این است که آنچه تحت عنوان درگیری ایران در جنگ اوکراین است را من قبول ندارم. چون طبق کنوانسیون بین‌المللی اعلام بی‌طرفی کشورها برای اینکه نشان دهند در جنگی درگیر نیستند، کفایت می‌کند. مثالش هم جنگ ایران و عراق است؛ در این جنگ 350 شرکت خارجی و بیش از 36 کشور دنیا در تجهیز صدام به انواع و اقسام بمب‌های متعارف و غیرمتعارف و حتی بمب‌های شیمایی دست داشتند ولی وزارت خارجه همه این کشورها و شرکت‌های متبوع‌شان اعلام کرده بودند که در جنگ بی‌طرف هستند.»
این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: «در قضیه اوکراین یک اتفاق دیگری شکل گرفته که معتقدم بیشتر از هرچیز ناشی از نوعی بازی خوردن همیشگی ایرانیان از روس‌هاست. متاسفانه ایرانیان در مسائل مختلف مثل برجام از روس‌ها بازی خوردند و الان هم در بحث اوکراین این بازی را روس‌ها شروع کرده‌اند.»
وی ضمن تاکید بر اینکه روس‌ها اصرار دارند برای جنگ خلاف قاعده خود در اوکراین شریک درست کنند، گفت: «به هر حال حمله به اوکراین یک اقدام خلاف مقررات بین‌المللی بود و روس‌ها به شدت در تنگنا قرار گرفتند، به همین منظور سعی کردند برای خود شریک درست کنند. حتی ما می‌دانیم بلاروس هم که عامل روسیه در مرزهای غربی به حساب می‌آید، به گونه‌ای عمل می‌کند که از این قضایا دور باشد، بلاروسی که حتی سرزمین و آسمان خود را در اختیار نیروهای نظامی و هوایی روسیه قرار داده است.»
فلاحت پیشه ادامه داد: «در ایران متاسفانه یک سری سهل‌انگاری‌ها صورت گرفته و برخی افراد غیر مسئول سعی کردند موضوع پهپادها را مطرح کنند ولی کسی که بسیار آن را مطرح کرد، روسیه بود. روسیه به‌گونه‌ای تحقیرآمیز موضوع پهپادهای ایرانی را تحت این عنوان که از کیفیت این پهپادهای ایرانی راضی نیستند، عنوان کرد. پس از آن هم دیدیم تکذیبیه‌های بعدی روسیه عملا در این فضا کمکی نکرد. بنابراین معتقدم در عمل، ایران در جنگ اوکراین بی‌طرف است. دولت ایران باید موضع رسمی مبنی بر عدم حضور در جنگ اوکراین و پایان دادن به این فضای منفی، بگیرد.»
این کارشناس سیاست خارجی درخصوص تاثیر ادعای مربوط به پهپادها بر برجام، اظهار کرد: «برجام یک مسئله جدایی‌ست. من همیشه برجام را در قالب سیاست کنترلی امریکا و غرب در قبال ایران یاد کرده‌ام. برجام بخشی از سیاست‌های کلی امریکا و غرب علیه ایران است و در واقع این اشتباه است که بخشی از موافقین یا مخالفین آن فکر می‌کنند که برجام بخشی از سیاست آشتی ایران و غرب است. ایران و غرب در قانون برجام تا حدی تنش‌زدایی می‌کنند ولی این به معنای آشتی و بهبود مناسبات نیست. بلکه دو طرف چالش‌های عمده‌ای دارند و چالش برجام هم وجود دارد.»
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: «معتقدم هر وقت مقامات واشنگتن به این نتیجه برسند که نیاز دارند این سیاست کنترلی را ادامه دهند به برجام باز خواهند گشت. باورم بر این است که امریکایی‌ها به برجام بازخواهند گشت.»
منبع:انتخاب
کد مطلب: 178320
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *