۰
شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۵

ریالی از وجوهات مردمی به خارج از کشور منتقل نمی‌شود

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: ریالی از وجوهات جمع‌آوری شده مردمی توسط این مجموعه به خارج از کشور منتقل نمی‌شود و چنین شایعات ساخته و پرداخته رسانه های معاند است.
ریالی از وجوهات مردمی به خارج از کشور منتقل نمی‌شود
به گزارش مردم سالاری آنلاین، حبیب الله آسوده روز پنجشنبه در سومین همایش علمی، فرهنگی و ترویجی زکات در تبریز، افزود: طبق قوانین موضوعه و نظام حاکم بر ساختار کمیته امداد امام خمینی تمامی وجوهات مردمی در قالب های مختلف که توسط این مجموعه در اقصی نقاط کشور جمع آوری می شود، در همان جاها هزینه شده و حتی مجوز خروج این پول ها از استانی به استانی دیگر نیز وجود ندارد.
وی دلیل اصلی وجود شائبه های مختلف درباره وجوهات جمع آوری شده کمیته امداد را در وهله اول دسیسه ها و توطئه های دشمنان اسلام و انقلاب و  سپس اطلاع رسانی ناقص و کمرنگ درباره این موضوع دانست و ادامه داد: بر همین اساس تمامی این مسایل دروغ محض بوده و به هیچ عنوان صحت ندارد و البته ما به عنوان مسئولان کمیته امداد نیز باید در حوزه اطلاع رسانی اقدامات به موقع و کاملی داشته باشیم.
آسوده با تاکید بر اینکه از محل جمع آوری وجوهات مردمی به هیچ عنوان برای تشکیلات کمیته امداد امام خمینی نیز استفاده نمی شود، یادآور شد: سالهاست که از استفاده از چنین مبالغی در ساختار کمیته امداد منع شده ایم و ریالی از کمک های مردمی کسر نمی شود و تمامی مبالغ در محل های خواسته شده خود مردم هزینه می شود.
وی رعایت امانت داری بین نیکوکاران و افراد نیازمند را هدف غایی و مهم کمیته امداد امام خمینی بیان و اضافه کرد: مبالغ و سرمایه های مردمی در این مجموعه در چهار قالب زکات، صدقات، اکرام ایتام و شبکه های مردمی جمع آوری می شود و در ۶ ماهه اول امسال تاکنون در حوزه زکات یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان جمع آوری شده که ۵۰ درصد آن زکات مستحبی، ۱۰ درصد زکات واجب و ۴۰ درصد زکات رد مظالم بوده است.
آسوده ادامه داد: ۵۰ درصد از مجموع زکات پرداخت شده مردمی توسط مراکز نیوکوکاری جمع آوری شده است که همه آن به مردم نیازمند داده شده است.
وی درباره آخرین آمار ثبت شده از جمع آوری وجوه صدقاتی کمیته امداد نیز گفت: از این محل طی ۶ ماهه اول امسال ۳۷۰ میلیارد تومان توسط ۵ میلیون صندوق سیار خانگی و ۱۳۰ هزار صندوق ثابت در معابر جمع شده است که برای درمان، تحصیل،اشتغال و مکسن و جهیزیه افراد تحت پوشش و نیازمند هزینه می شود.
آسوده با اشاره به اینکه وجوهات فوق برای ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار هزینه می شود، مجموع افراد این تعداد خانوار را ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد.
وی طرح ایتام را یکی دیگر از قالب های جمع آوری وجوه در کمیته امداد امام خمینی بیان کرد و افزود: طی ۶ ماهه اول سالجاری از این محل یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تعداد یک میلیون و  ۲۰۰ هزار خانوار به طور مستقیم واریز شده است که کمیته هیچ دخالتی در این بین نداشته است و تمامی مبالغ به حساب شخصی افراد واریز می شود و ما فقط نقش صیانتی در این زمینه بر عهده داریم.
آسوده با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۹ هزار مرکز نیکوکاری امام محور، مسجدمحور و مردم محور با کمیته امداد همکاری دارند، وجوهات جمع اوری شده از این محل طی ۶ ماهه اول امسال را ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.
وی از مودیان و مبلغان فریضه زکات در استان های مختلف درخواست کرد تا نسبت به ترویج چهره به چهره این اصل مصرح دینی در شهرها و روستاها اقدام کنند.
معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین از استانداری ها درخواست کرد تا با فعال سازی بیش از پیش شوراهای زکات در استان ها و شهرستان ها زمینه های لازم و کافی برای بهره مندی آحاد مردم نیازمند از وجوهات مربوطه را فراهم کنند.
 مدیرکل کمیته امداد امام خمینی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به رهنمودهای مقام رهبری پیرامون ارزش و اهمیت پرداخت زکات، گفت: این توصیه ها چراغ راهنمای ما در کمیته امداد است و این همایش بر همین مبنا برگزار می شود که مقدمات آن از چهار ماه پیش فراهم شده است.
غلامعلی ملامهدی افزود: در این همایش تعداد ۴۷ عنوان مقاله از اقصی نقاط کشور به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری ها تعداد ۶ اثر برتر منتخب شده است.
کد مطلب: 178816
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *