۰
جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۸
پنجشنبه پرخبر سيستان و بلوچستان؛از مسجد مکي تا بيانيه شوراي تامين استان 

عزل رئيس کلانتري 16 و فرمانده انتظامي‌ شـهرسـتان زاهدان

تعداد جان باختگان حوادث هشتم مهر و روزهاي بعد از آن در زاهدان 35 نفر اعلام شد
با گذشت نزديک به يک ماه از حادثه زاهدان، سرانجام شوراي تامين استان سيستان و بلوچستان پنجشنبه شب با صدور بيانيه اي از برخورد با عاملان اين حادثه خبر داد. اين بيانيه ساعاتي پس از آن منتشر شد که جمعي از روحانيون و ائمه جمعه اهل سنت سيستان و بلوچستان با حضور در مسجد مکي زاهدان، حمايت خود را از مولانا عبدالحميد امام جمعه اهل سنت زاهدان اعلام کردند.
عزل رئيس کلانتري 16 و فرمانده انتظامي‌ شـهرسـتان زاهدان
گروه سياسي: با گذشت نزديک به يک ماه از حادثه زاهدان، سرانجام شوراي تامين استان سيستان و بلوچستان پنجشنبه شب با صدور بيانيه اي از برخورد با عاملان اين حادثه خبر داد. اين بيانيه ساعاتي پس از آن منتشر شد که جمعي از روحانيون و ائمه جمعه اهل سنت سيستان و بلوچستان با حضور در مسجد مکي زاهدان، حمايت خود را از مولانا عبدالحميد امام جمعه اهل سنت زاهدان اعلام کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،پس از اعتراضات جمعه خونين زاهدان در روز هشتم مهرماه که با برخورد نيروهاي امنيتي مواجه شد، عبدالحميد خواستار برخورد با عاملان اين حادثه شد. در آن روز جمعي از نمازگزاران مسجد مکي در اعتراض به هتک حرمت يک دختر نوجوان توسط يکي از فرماندهان انتظامي‌در چابهار، اعتراضاتي را در مقابل کلانتري انجام دادند که با حمله برخي از معترضان به کلانتري و تيراندازي به سوي مردم به خشونت کشيده شد. آمارهاي رسمي‌از کشته شدگان آن حادثه اعلام نشده و تنها در بيانيه شوراي تامين استان، تعداد جان باختگان 35 نفر تخمين زده شده است اما آمارهاي غيرسمي‌توسط مسئولان محلي از احتمال جان باختن دهها در حوادث آن روز حکايت دارد؛ هرچند اين آمارها توسط مراجع رسمي‌تاييد نشده است. در پي سخنان انتقادي عبدالحميد امام جمعه اهل سنت زاهدان در جمعه گذشته، انتقاداتي از سوي يکي از روحانيون شيعه استان نسبت به او مطرح شد که با واکنش اهل سنت مواجه شد و يکي از دلايل اعلام حمايت علماي اهل سنت از عبدالحميد در روز پنجشنبه در مسجد مکي، همين موضوع بود.
بيانيه شوراي تامين استان
شوراي تامين سيستان و بلوچستان پنجشنبه شب با صدور بيانيه اي ضمن تشريح حوادث اخير در زاهدان اعلام کرد با اغتشاشگران و نيز عوامل احتمالي خاطي در اين زمينه برخورد خواهد شد. متن کامل اين بيانيه به اين شرح است:
روز جمعه هشتم مهرماه پس از اتمام نماز جمعه اهل سنت در شهر زاهدان گروهي از افراد ضمن يورش به کلانتري 16 در مجاورت مصلي نماز جمعه قصد داشتند حوزه انتظامي‌مذکور را تصرف کنند. در جريان اين حمله با توجه به درگيري مهاجمان و نيروهاي مدافع کلانتري، متاسفانه برخي از هموطنان مظلوم و نمازگزاران، جان خود را ازدست داده و يا مجروح شدند.
پس از اين حادثه تعدادي افراد مسلح با سوء استفاده از فضاي ملتهب ايجاد شده ضمن حمله به شهروندان و اماکن مختلف اقدام به آتش زدن و غارت اموال عمومي‌و خصوصي کرده و با نيروهاي حافظ امنيت درگير شدند که در اين حوادث تعدادي از اغتشاشگران و افراد بي گناه کشته و جمعي از نيروهاي خدوم امنيتي و نظامي‌نيز به شهادت رسيدند. به دنبال حادثه غمبار زاهدان طي دستور مستقيم رياست محترم جمهور،وزير محترم کشور در شهرستان زاهدان حضور يافته و متعاقبا با پيگيري مسوولان عالي امنيتي،  دفاعي و انتظامي‌کشور،  هيات‌هاي کارشناسي به منظور بررسي علل،  زمينه‌ها،  چگونگي و ابعاد اين رخداد به زاهدان اعزام و اقدامات جامعي را براي دستيابي به روايت دقيق و واقعي از حوادث رخ داده در دستور کار قرار دادند.
تيم‌هاي بررسي و هيات‌هاي اعزام شده به زاهدان ضمن گفت و گو با فرماندهان انتظامي‌و مسوولان امنيتي،  بررسي فيلم‌هاي دوربين‌هاي مدار بسته سطح شهر،  جمع اوري شواهد ميداني،  گفت و گو با شاهدان عيني و مجروحان حادثه و ديدار با سران طوايف و علماي ديني به بازسازي صحنه اغتشاش و نحوه اقدام نيروهاي انتظامي‌پرداختند.  نتايج جمع بندي اين تحقيقات به شرح ذيل براي اطلاع مردم شريف و انقلابي سيستان و بلوچستان و عموم هموطنان اعلام مي‌شود:
1- حوادث روز جمعه هشت مهر ماه در دو بازه زماني و محيط متفاوت به وقوع پيوسته که از منظر عناصر حاضر در صحنه، انگيزه و اقدام با يکديگر متفاوت است.
2- پس از پايان نماز جمعه جمعيت بالغ بر 150 نفر که حضور افراد مسلح در ميان آنها به اثبات رسيده با حمله به کلانتري 16 ضمن پرتاب سنگ،  تيراندازي،  هدايت و زدن اتوبوس شرکت واحد به ديوار کلانتري به قصد تخريب در و ديوار و نهايتا ورود به محوطه کلانتري اغازگر اغتشاش بوده و با به اتش کشيدن خودرو پليس و مجروح نمودن تعدادي از کادر انتظامي‌تلاش کردند تا حوزه انتظامي‌مذکور را به تصرف خود در اورند که اقدام اغتشاشگران براي تصرف حوزه انتظامي‌با عکس العمل پرسنل حاضر در کلانتري عقيم ماند.(استفاده از گاز اشک اور، به کارگيري سلاح ساچمه زن و تيراندازي)
3- به دليل مجاورت کلانتري 16 با محل برگزاري نماز جمعه،  تخليه نشدن کامل مصلي،  درگيري مسلحانه و نيز تيراندازي نيروهاي انتظامي‌، متاسفانه منجر به مجروحيت و از دست دادن جان تعدادي از شهروندان نمازگزار و عابرين بي گناهي شد که نقشي در اغتشاش نداشتند.
4- پس از پايان درگيري‌هاي مرحله اول در اطراف کلانتري،  برخي افراد و نيز افرادي مسلح با سو استفاده از التهاب ايجاد شده در اطراف مسجد مکي،  پشت بام‌هاي مجاور و سپس نقاط ديگر شهر اقدام به اغتشاش کرده،  ضمن تخريب و آتش زدن اموال عمومي‌، دولتي و خصوصي،  درگيري مسلحانه را آغاز مي‌کنند.
5-  شوراي تامين استان به منظور برقراري امنيت و جلوگيري از گسترش ناامني،  حفظ جان و مال شهروندان،  نسبت به اعلام وضعيت امنيتي در شهر،  اقدام و مرحله مقابله نيروهاي امنيتي و انتظامي‌با گروههاي مسلح آغاز و تا آخر شب ادامه مي‌يابد. دراين مقطع زماني تعدادي از افراد مسلح کشته و 6 نفر از حافظان امنيت از جمله سردار سرافراز‌هاشمي‌به شهادت رسيدند و گروهي نيز مجروح مي‌شوند.
6- براساس مستندات موجود تاکنون،  تعداد مجموعه جان باختگان هشتم مهرماه و روزهاي بعداز آن در شهر زاهدان 35 نفر مي‌باشد که شامل :برخي از نمازگزاران در مصلي،  جان باختگان در مرحله اول اطراف کلانتري،  کشته شدگان از افراد مسلح در اثر درگيري‌ها سطح شهر و همچنين شهروندان بي گناه به قتل رسيده توسط اشرار در مناطق مختلف شهر مي‌باشد.
در پايان شوراي تامين به مردم اصيل،  وفادار و انقلابي شهر زاهدان خصوصا خانواده شهدا و جانباختگان تسليت عرض مي‌نمايد و جهت تحقق دستور رياست محترم جمهوري براي اجراي عدالت،  ضمن پذيرش قصور برخي از ماموران و عزل رئيس وقت کلانتري 16 و فرمانده انتظامي‌شهرستان زاهدان و همچنين جبران خسارات وارده به جانباختگان بي گناه و خانواده‌هاي آنان اعلام مي‌دارد که: پرونده حوادث تلخ زاهدان اعم از محرکين،  اغتشاشگران و مهاجمان به کلانتري و از طرفي مسوولين ذيربط انتظامي‌جهت رسيدگي به تخلفات و جرائم،  تشکيل و به همراه مستندات کامل براي رسيدگي همه جانبه به مرجع قضايي ارسال شده تا به صورت دقيق و براساس ضوابط قانوني مورد رسيدگي قرار گيرد. لازم به ذکر است چنانچه طي بررسي‌هاي تکميلي و در صورت مشخص شدن مواردي ديگر از قصور يا تقصير احتمالي پرسنل و فرماندهان انتظامي‌جهت رسيدگي و اقدام به مراجع ذيربط ارسال خواهد شد.
روايت نماينده رهبري
 از جلسه با سران اهل سنت
نماينده مقام معظم رهبري در سيستان و بلوچستان با اشاره به برگزاري جلسه‌اي با برخي از علماي اهل سنت که به تازگي برگزار شده، گفت: در آن جلسه به شدت گلايه کرده و نسبت به مسيري که در التهاب آفريني دنبال مي‌کنند و سخنان، نکات، توييت‌ها و بيانيه‌هايي که به التهاب و دوقطبي سازي که خواست دشمن است، بيافزايد، هشدار دادم. آيت‌الله مصطفي محامي‌نماينده ولي‌فقيه در سيستان و بلوچستان در خطبه‌هاي نمازجمعه اين هفته زاهدان در جلسه با معتمدين و سران طوايف که براي پادرمياني و حل ماجرا آمده بودند عرض کردم «چرا حالا که بيست و اندي روز از حادثه گذشته تازه آمده ايد؟» و در پاسخ به درخواست آنها که «شما به عنوان نماينده مقام معظم رهبري، نقش پدري ايفا کنيد و براي حل ماجرا ورود کنيد»، گفتم: « اگر شما به دنبال حل ماجرا بوديد، مي‌بايست همان روز اول واقعه و يا روز بعدش براي همفکري و حل مسأله مي‌آمديد و کار هم راحت بود و در همان چارچوب حق، عدل، عقلانيت، اعتدال، عدالت و انصاف، جواب خيلي روشن و حل ماجرا آسان بود».
وي ادامه داد: خطاب به جمع مذکور عنوان کردم» البته من منتظر شما و درخواست تان نبودم و از همان روز اول پيگيري‌هاي خودم را داشتم و ادامه خواهم داد و به حصول نتيجه اميدوارم وليکن راه‌ها مشخص است و بايد روز اول مي‌آمديد تا بگوييم براي حل مسئله چه کنيد. 
نماينده مقام معظم رهبري در سيستان و بلوچستان با اشاره به برگزاري جلسه اي با برخي از علماي اهل سنت، تشريح کرد: در آن جلسه به شدت گلايه کرده و نسبت به مسيري که در التهاب آفريني دنبال مي‌کنند و سخنان، نکات، توييت‌ها و بيانيه‌هايي که به التهاب و دوقطبي سازي که خواست دشمن است، بيافزايد، هشدار دادم.
محامي‌افزود: در آن جلسه عنوان کردم «چرا کاري مي‌کنيد که دشمن شاد شويم؟ اصل اين ماجرا، غلط؛ ادامه‌اش غلط و هنوز که ادامه مي‌دهيد غلط اندر غلط است.» و پرسيدم که «آيا اين گونه به نتيجه مي‌رسيد؟» و پاسخ دادند: «خير».
وي ادامه داد: پرسيدم «آيا تا به حال با اين روش در جهت احقاق حق مردم به نتيجه رسيده‌ايد؟» پاسخ دادند: «خير» و ادامه دادم: پس چرا اين کار را انجام مي‌دهيد؟ آدم عاقل کاري را که اميد به نتيجه‌اش نداشته باشد انجام نمي‌دهد.»
محامي‌به ذکر نکات ديگري از جلسه مذکور پرداخته و بيان داشت: در نهايت گفتند: «نظر شما چيست و چه بايد کرد؟» گفتم: «همان کاري که روز اول وظيفه تان بود و بايد انجام مي‌داديد و مي‌آمديد پيش ما و راه حل ماجرا را جويا مي‌شديد و حل مسأله هم آسان بود. اکنون هم اگر اين کار را انجام داديد که خب و در غير اين صورت هم ما مسير خودمان را براي پيگيري ماجرا دنبال مي‌کنيم.
امام جمعه زاهدان در ادامه با اشاره به همراهي و همکاري با مسئولان استاني و پيگيري مکرر از مسئولان کشوري در رابطه با مسائل اخير، عنوان داشت: در هفته‌هاي گذشته از دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامي؛ رئيس جمهور و وزارتخانه‌ها؛ مسئولان مختلف و شوراي عالي امنيت ملي پيگيري مي‌نموديم.
وي ادامه داد: در روزهايي که آقايان اعلام مي‌کردند از حصول نتيجه نااميد هستند من مي‌گفتم که به حصول نتيجه بسيار اميدوارم، البته اگر کسي بخواهد ماجرا حل بشود و نخواهد آشوب‌گري کند و به دنبال بهانه باشد.
محامي‌با تشکر از اهتمام و حمايت دفتر مقام معظم رهبري؛ رياست محترم جمهور؛ دبير محترم شوراي عالي امنيت ملي؛ وزير محترم کشور و همه کساني که همراهي کردند، بيان داشت: اقدام شوراي تامين استان که مجموعه گزارش‌ها و بررسي هيئت‌ها را جمع‌بندي کرده و ديروز به نتيجه رسيدند و بيانيه‌اي در رابطه با حوادث 8 مهرماه دادند، قدم اول و بسيار مهم بود و جاي تقدير و تشکر دارد.
وي افزود: در ادامه همانطور که در بيانيه آمده، مي‌بايست دادگاه نسبت به تخلف افراد مختلف پيگيري کند و با بررسي جامع و منصفانه، برخورد قاطع با متخلف؛ برخورد بازدارنده؛ تدبير پيشگيرانه براي جلوگيري از تکرار اين حوادث و تلاش براي احقاق حق همه اطراف و جوانب اعم از نيروي انتظامي؛ جان باختگان و مجروحين؛ مال باختگان و مردمي‌که ناامني را تحمل کردند، در دستور کار قرار گيرد. امام جمعه زاهدان تاکيد کرد: اين قدم اول است و اميدوارم اين تلاش به لطف خداوند و با توفيقات الهي و همراهي و همکاري همه مسئولان استاني و کشوري و همراهي مردم عزيز با هوشياري و بصيرت مردم عزيز ادامه پيدا کند و به نتايج مطلوب تر و کامل تري برسيم.
ديروز در زاهدان چه گذشت؟
نماز جمعه اهل سنت زاهدان، ديروز مثل هميشه به امامت جمعه مولوي عبدالحميد در مسجد مکي برگزار شد. خطيب نماز جمعه اهل سنت زاهدان در سخنان خود ضمن استقبال از بيانيه پنج شنبه شب شوراي تامين استان بر رسيدگي به آنچه چند هفته قبل در نماز جمعه زاهدان اتفاق افتاد تاکيد کرد و برخورد با عوامل آن را خواستار شد. 
نيروهاي امنيتي، ديروز در اطراف محل برگزاري نماز جمعه و مسجد مکي زاهدان حضور داشتند و آنگونه که خبرگزاري ايرنا گزارش داده: «مردم نيز با توجه به تاکيدات مولوي عبدالحميد امام جمعه اهل سنت زاهدان مبني بر دعوت مردم به حفظ آرامش و با وجود تلاش‌هاي ضد انقلاب، در فضاي آرام راهپيمايي و در پايان نيز به سمت منازل خود حرکت کردند.» ايسنا هم گزارش داده که برخي از نمازگزاران حين ترک عيدگاه تا طي مسافتي حدود صد متري از محل برگزاري نماز جمعه شعار‌هايي سر مي‌دادند. همچنين در فيلمهايي که از پايان نماز جمعه در فضاي مجازي منتشر شده شعارهايي از سوي نمازگزاران و همچنين صداي تيراندازي شنيده مي‌شد.
کد مطلب: 178767
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *