۰
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵

کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی عربستان در بودجه ۲۰۲۳

عربستان سعودی تولید ناخالص داخلی و درآمد مالی کمتری از جمله درآمد نفت خام را برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده است؛ بزرگترین صادرکننده نفت جهان بودجه خود را بر اساس سناریوی محافظه‌کارانه قرار می‌دهد که چشم‌انداز اقتصاد جهانی را در نظر می‌گیرد.
کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی عربستان در بودجه ۲۰۲۳
به گزارش مردم سالاری آنلاین،وزارت دارایی عربستان سعودی در گزارش اولیه بودجه سال ۲۰۲۳ که در ۳۰ سپتامبر منتشر شد، گفت: عربستان سعودی که رشد اقتصادی بالای ۸ درصد را برای سال ۲۰۲۲ پیش بینی می کند، پیش بینی می کند تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۳.۱ درصد کاهش یابد.
صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که اقتصاد عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۷.۶ درصد و در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۳.۷ درصدی داشته باشد.
عربستان سعودی همچنین پیش بینی می کند که کل درآمد خود از جمله درآمد نفتی در سال ۲۰۲۳ در یک سناریوی پایه محافظه کارانه کاهش یابد.
برآوردهای اولیه این وزارتخانه کاهش ۸.۱ درصدی درآمد مالی را به ۱.۱۲۳ تریلیون ریال سعودی (۲۹۹ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن پیش بینی می کند.
این وزارتخانه بیان کرد: این امر ناشی از جهت‌گیری است که دولت در پیش‌بینی هرگونه تحولی که ممکن است در اقتصاد داخلی و جهانی رخ دهد، بر اساس معیارهای محافظه‌کارانه برآورد درآمدهای نفتی و غیرنفتی در بودجه اتخاذ می‌کند.
این وزارتخانه رقم قیمت نفت را بر اساس کاهش درآمد سال ۲۰۲۳ فاش نکرد.
الراجه کپیتال مستقر در ریاض در گزارشی در ۳۰ سپتامبر گفت که بودجه احتمالا بر اساس قیمت نفت برنت حدود ۷۶ دلار در هر بشکه است.
گفتنی است که شاخص‌های نفت خام برنت و وست تگزاس هر دو به لطف اخبار چین و همچنین به‌دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا، پس از اولین رشد ماهانه خود از ماه می، حدود دو درصد افزایش یافتند و اکتبر را به‌طور کل مثبت پشت‌سر گذاشتند.
تحلیلگران به نقل از رویترز در گزارش اخیر خود قیمت‌های حتی بالاتر را پیش‌بینی کرده‌اند و این پیش‌بینی قیمتی به کاهش تولید اوپک پلاس، رکورد صادرات ایالات متحده و این احتمال که دولت بایدن آزادسازی نفت خام از ذخایر استراتژیک نفت را متوقف کند، اشاره کرده‌اند.
در همین حال، اوپک نرخ تولید ثابت خود را تا ماه اکتبر گزارش کرد، علی‌رغم توافق برای کاهش تولید به میزان متوسط صدهزار بشکه در روز که نمادین‌تر از واقعی بود؛ زیرا بسیاری از اعضای اوپک از همین حالا نیز عقب‌تر از سهمیه برنامه‌ریزی خود هستند.
با این حال، تولید اکتبر روسیه به‌طور قابل‌توجهی کمتر از یک سال گذشته بود و به ۹.۹میلیون بشکه در روز رسید. این در مقایسه با سهمیه ۱۱میلیون بشکه‌ای اوپک پلاس است.
منبع:خبرآنلاین
کد مطلب: 179418
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *