۰
سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۵
وزير صمت دوباره از مجلس راي اعتماد گرفت

وزيران راه و بهداشت در نوبت استيضاح!

اگرچه بعد از ماه‌ها تلاش، بالاخره استيضاح وزير صنعت، معدن و تجارت در مجلس کليد خورد اما اکثريت نمايندگان با راي خود نشان دادند که اعتقادي به بي کفايتي فاطمي امين ندارند و نمي‌خواهند تغييري در وضعيت نابسامان اقتصاد کشور صورت پذيرد. در واقع فاطمي امين با 182 راي مخالف و 84 راي موافق استيضاح توانست دوباره از مجلس شوراي اسلامي راي اعتماد بگيرد.
وزيران راه و بهداشت در نوبت استيضاح!
گروه سياسي - خاطره ميرزا: اگرچه بعد از ماه‌ها تلاش، بالاخره استيضاح وزير صنعت، معدن و تجارت در مجلس کليد خورد اما اکثريت نمايندگان با راي خود نشان دادند که اعتقادي به بي کفايتي فاطمي امين ندارند و نمي‌خواهند تغييري در وضعيت نابسامان اقتصاد کشور صورت پذيرد. در واقع فاطمي امين با 182 راي مخالف و 84 راي موافق استيضاح توانست دوباره از مجلس شوراي اسلامي راي اعتماد بگيرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،با اين همه مباحث و سخناني که در مخالفت با اين وزير بيان شد نشان مي‌دهد که اقليت خواهان استيضاح تا چه اندازه نسبت به وضعيت اين وزارت خانه انتقاد دارند. اين در حالي است که چند نماينده در همين روز اعلام کردند که به وظيفه نظارتي خود عمل خواهند کرد و وزيران بهداشت و راه در معرض استيضاح هستند.
جلسه استيضاح ديروز در حالي برگزار شد که ابراهيم رئيسي در اين جلسه حاضر نشد و به مجلس اعلام کرد که به دليل استقبال از نخست وزير ارمنستان نتوانسته در جلسه استيضاح حضور پيدا کند. در اين جلسه رشيدي کوچي نماينده مرودشت، نوروزي نماينده رباط کريم، بدري نماينده اردبيل، چناراني نماينده نيشابور، مرتضي حسيني نماينده ميانه و موسوي لارگاني نماينده فلاورجان در موافقت با استيضاح سخن گفتند و  در پايان سپس فاطمي امين پشت تريبون مجلس شوراي اسلامي حاضر شد و يک جمله کليدي گفت: «ضعف‌ها را مي‌پذيرم». مجلس هم احتمالا براي همين پذيرش به وي راي اعتماد دوباره داد! 
اعتراض به لابي‌ها
در ابتداي اين جلسه‌هاجر چناراني نماينده مردم نيشابور در مجلس در جلسه امروز هنگام حضور در جايگاه ناطقين به عنوان نماينده موافق استيضاح و در واکنش به دو گفتن نمايندگان به حضور خود در جايگاه ناطقين گفت: احسنت به مجلسي که در ابتداي حضور بنده هنوز صحبت شروع نشده واکنش نشان مي‌دهد. مي‌خواهم بدانم اين «دو-دو»ها از نماز تو آمده يا از تماس‌هاي ديشب به فشارها و لابي‌ها.
وي در ادامه در موافقت با استيضاح وزير صمت طي سخناني گفت: آقاي فاطمي امين! بازار در دوران شما نه تنها کنترل شد بلکه روند صعودي به خود گرفته است از طلا بودن پشيمان گشته ايم مرحمت فرموده ما را مس کنيد.
چناراني ادامه داد: بايد از شما و تيم صالح و متخصصان تبديل کنيم که به کارهاي اساسي در حوزه خود را انجام داديد از جمله افزايش قيمت خودروهاي که بيشتر ارابه مرگ هستند تا خودرو جالب و شنيدني است که همين ارابه مرگ هم براي به دست آوردنش بايد هزار بلا به سر مردم بيايد قرعه کشي روش غلط و غير عادلانه است و توهين به جايگاه و شأن مردم ايران.
نماينده نيشابور افزود: امروز متاسفانه در يک خانواده سه خودرو وجود دارد و دوباره مي‌تواند براي فرزند ديگري هم ثبت نام کند اما در خانواده ديگري در ايران حتي يک خودرو هم وجود ندارد و نه يک دوچرخه بلکه يک چرخ هم از صنعت خودروسازي کشور سهم ندارد.
خريد خودرو را به يک آرزوي دست نيافتني کرده‌ايم
جلال رشيدي کوچي عضو کميسيون امور داخلي و شوراها نيز در موافقت با استيضاح گفت: خودروي پارس در مهرماه 1400، 280 ميليون تومان بود اما در آبان ماه 1401 قيمت آن به 460 ميليون تومان افزايش پيدا کرده، قيمت خودروي ساينا در مهر سال گذشته 160 ميليون تومان بود اما در آبان سال جاري به 240 ميليون تومان رسيده است. خودروي پژو 207 مهر سال گذشته 335 ميليون تومان قيمت داشت اما در آبان سال جاري با قيمت 620 ميليون تومان به فروش مي‌رسد.
عضو کميسيون شوراها و امور داخلي کشور در مجلس شوراي اسلامي با تأکيد بر اينکه ما خريد خودرو را براي مردم و جوانان تبديل به يک آرزوي دست نيافتني کرده‌ايم، عنوان کرد: بگوييد آيا مسئله افزايش سرسام‌آور و افسارگسيخته قيمت‌ها، دهن‌کجي به مردم نيست.
وي گفت: برخي‌ها صحبت از مسائلي مي‌کنند که وزير نيز نمي‌تواند در مقابل برخي افراد مقاومت کند، سوال من به عنوان نماينده مردم اين است که اين افراد چه کساني هستند که زور مجلس، وزير و دولت به آنها نمي‌رسد و هرگونه که مي‌خواهند در اين کشور در حوزه خودرو ورود و دخالت مي‌کنند و عرصه را بر مردم تنگ نمودند.
در بازار نشانه‌اي از خروج دلالان مشاهده نمي‌شود
صديف بدري نماينده مردم اردبيل در موافقت با استيضاح گفت: يکي از اصلي ترين وعده‌هاي آقاي فاطمي امين براي پر کردن شکاف بين عرضه و تقاضا و ايجاد بازار رقابتي و ساماندهي بازار، افزايش کيفيت و امنيت، موضوع واردات خودرو بود که محقق نشد. در موضوع شرکت‌ها و افراد واردکننده بحث بسيار وجود دارد. متاسفانه مونتاژکاران مجوز واردات پيدا کرده اند.
بدري با انتقاد از عدم درک وزير صمت از واقعيت‌هاي بازار خودرو اظهار کرد: افزايش تيراژ و توليد، عدم کاهش قيمت خودرو و عدم ارتقاي کيفيت خودرو بازار را بلاتکليف نگاه داشته، از سوي ديگر عدم رعايت اصل شايسته سالاري در انتصابات سبب شده تا بيش از 70 نفر بدون سابقه يک ساعت کار اجرايي و به صورت سفارشي يا فاميلي وارد اين وزارتخانه شوند.
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس در ادامه به وضعيت افزايش قيمت کالاها و گراني مستمر برخي از اقلام مورد نياز روزانه مردم اشاره کرد و گفت: گزارش نظارتي وزير از بازار با آنچه در کف خيابان و شهر وجود دارد، کاملا متفاوت است، ما و مردم، افزايش چند صد درصدي قيمت اقلام به صورت روزانه را نمي‌پذيريم.
فاطمي امين در مبارزه با فساد ضعيف عمل کرده است
حسن نوروزي عضو کميسيون قضايي و حقوقي مجلس نيز گفت: آقاي وزير شما در مورد سيمان گفته‌ايد که قيمت آن از 100 هزار تومان به 49 هزار تومان کاهش داديد در حالي که سيمان امروز در کارخانه کيسه‌اي 23 هزار تومان تحويل داده مي‌شود لذا بايد پرسيد چرا 49 هزار تومان به فروش مي‌رسد و اين مبلغ در اين بين به کجا مي‌رود؟ در واقع 20 هزار تومان براي هر کيسه که روزانه هزاران هزار کيسه توليد مي‌شود به جيب کدام دلال‌ها مي‌رود؟
وي ادامه داد: اگرچه آقاي فاطمي امين عضو کميته پولشويي است اما تاکنون يک بار هم در اين کميته شرکت نکرده اند لذا بايد از ايشان پرسيد چرا در کميته پولشويي شرکت نمي‌کنند؟
وي در پايان با بيان اينکه حدود 10 هزار مورد گزارش مشکوک آمده اما حتي يک مورد بررسي نشده است، گفت: چرا سامانه تجارت را به مرکز پولشويي وصل نمي‌کنيد.
به هيچ‌يک از وعده‌هاي زمان رأي اعتماد 
عمل نشده است
سيد مرتضي حسيني نماينده مردم ميانه هم گفت: با گذشت 3 ماه امروز استيضاح کنندگان به عنوان بهتر شدن شرايط و بهبود وضعيت صنعت، معدن و تجارت و انجام تغييرات و اصلاحات لازم از پيگيري استيضاح صرفه نظر نکرده اند و مهلتي به دولت داده اند اما متاسفانه آقاي وزير و دولت محترم به وعده‌هاي خود عمل نکرد.
وي در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به مشکلات بخش معدن در کشور، گفت: بسياري از معادن نيز ضمن آنکه تجهيزات لازم براي بهره برداري را ندارند با کمبود نيروي انساني نيز مواجه اند، همچنين خام فروشي و عدم فرآوري همچنان در اغلب معادن ساري و جاري است و مرور کارنامه آقاي وزير صمت نشان مي‌دهد که وي به هيچ يک از وعده‌هايي که در زمان رأي اعتماد داده است عمل نکرده است، وعده‌هايي مانند کم اثر کردن تحريم‌ها، حذف امضاهاي طلايي، تامين مصالح ساختماني، تنوع بخشي به شرکت‌هاي خودروسازي، افزايش توليد و بالابردن کيفيت خودرو و رقابتي شدن بازار از جمله وعده‌هاي عملي نشده است.
نماينده مردم ميانه در مجلس خطاب به فاطمي امين، تصريح کرد: شما در اين 14 ماه علاوه بر اينکه نتوانستيد بر مافياي خودروسازي غلبه کنيد بلکه در شکم اين مافيا هضم و در جهت منافع آن‌ها حرکت کرديد و مردم بعد از سال‌ها نارضايتي از صنعت خودروسازي و کيفيت پايين آن‌ها از دولت انقلابي انتظار داشتند بتوانند مانند مردم ساير کشورها به خودروهاي مجهز و داراي استاندارد روز دنيا دسترسي داشته باشند و حسرت داشتن يک ماشين خوب را به گور نبرند.
وزراي راه و بهداشت در تيررس نمايندگان
پس از جلسه استيضاح، عبدالحسين روح الاميني در تذکر شفاهي گفت: همانطور که چند ماه گذشته به رئيس جمهور عرض کردم زمان آن رسيده که دولت ارزيابي‌هايش را درباره وزرا به روز کند و خودشان براي آنها که نمره پايين دارند، تدبيري کنند، چرا که مجلس دست از استيضاح، سوال و حق نظارتي خود برنخواهد داشت و برخي از وزرا با معدل پايين دولت مانند وزراي راه و شهرسازي و بهداشت و درمان، حسب نظر دوستان هستند و اين به معناي عدم استقلال مجلس نيست، بلکه مجلس انقلابي براي حل مشکلات مردم تلاش مي‌کند و اين ابزار نظارتي خود را با منطق، استدلال و به موقع به کار خواهد گرفت.
همچنين جواد نيک بين نماينده مردم کاشمر در مجلس درخصوص ضعف وزير بهداشت گفت: استيضاح وزير بهداشت که با سوءمديريت خود وضع امروز دارو و افزايش قيمت در اين حوزه را رقم زده و مشکلات بيمارستان‌ها را ايجاد نموده و به زودي شاهد مشکلاتي در حوزه شيرخشک خواهيم داشت، بايد در دستور کار قرار گيرد.
وي افزود: همچنين بايد استيضاح وزير علوم مطرح شود که با سوءمديريت در سازمان سنجش آبروي تعداد زيادي از نخبگان و دانش آموزان سمپات را برده است که بدون هيچ دليل به آنها اتهام تقلب زده است.
اين نماينده مردم در مجلس يازدهم افزود: چه حقي وجود دارد که با آبروي بچه‌هاي کنکوري بازي مي‌شود و بدون دليل اتهام تقلب به آنها زده مي‌شود، همچنين بايد به استيضاح وزير راه رسيدگي شود که تواني براي نامه نگاري ندارد، چه اصراري است وزيري که مشکلات جسمي دارد و توان راه رفتن ندارد، بخواهد براي ما راه درست کند!
کد مطلب: 179195
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *