۰
پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۰

حقوق هر فرد دارای معلولیت ماهانه 546 هزار تومان است

بهروز مروتی گفت: افراد دارای معلولیت دیگر قادر به خرید وسایل توانبخشی دست دوم هم نیستند.
حقوق هر فرد دارای معلولیت ماهانه 546 هزار تومان است
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بهروز مروتی، مدیر انجمن پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت با انتقاد از میزان حقوق معلولان گفت: ماده 27 قانون حمایت از معلولان، دولت را مکلف کرده تا حداقل حقوق را به افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید پرداخت کند اما متاسفانه دولت زورش می‌رسد و حق و حقوق قانونی معلولان را نمی‌دهد. ما می‌خواهیم قانونی که در مجلس خودشان تصویب کردند را اجرا کنند اما دولت بعد از گذشت بیش از 4 سال و نیم قانون را اجرا نمی‌کند. ما باید طبق دستمزد شورای عالی کار مبلغ 4 میلیون و 200 تومان دریافت کنیم اما حقوق‌مان 420 تومان است و وقتی بهزیستی 30 درصد اضافه می‌کند توقع دارد ما خوشحال شویم درحالی که تورم مهرماه بیش از 48 درصد است بنابراین مبرهن است که این حقوق پاسخگوی مخارج زندگی افراد دارای معلولیت نیست.
او ادامه داد: طبق برآوردهای خودشان سبد معیشت خانوار 18 میلیون تومان است حال مقایسه کنید یک فرد دارای معلولیت که با افزایش 30 درصدی اخیر 540 تومان حقوق می‌گیرد با این پول چیکار می‌تواند کند؟ اتفاقا این موضوع باعث فشار روحی و روانی مضاعف بر این افراد می‌شود. نکته قابل توجه این است که اگر حداقل حقوق (4 میلیون و 200 تومان) هم پرداخت شود پاسخگوی نیازهای افراد دارای معلولیت نیست و فقط جلوی گشنگی و سوء هاضمه آنها را می‌گیرد وگرنه پاسخگوی هزینه‌های توانبخشی، خرید وسایل توانبخشی، تردد با تاکسی‌های اینترنی به دلیل نبود زیرساخت وسایل حمل و نقل عمومی نیست. اگر حساب کنید هزینه زندگی یک فرد معلول چندین برابر فرد معمولی است.
مروتی بیان کرد: درحال حاضر قرار است از ماه بعد یک نفر 546 هزار تومان، خانواده دو نفره 780 هزار تومان، سه نفره 1 میلیون و 92 هزار تومان، چهار نفره 1 میلیون و 404 هزار تومان و پنج نفره 1 میلیون 716 هزار تومان دریافت کند. همانطور که اشاره کردم این اعداد و ارقام 10 برابر کمتر از حداقل دستمزد امسال است.
مدیر انجمن پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت با بیان اینکه افراد دارای معلولیت حتی توان خرید وسایل توانبخشی دست دوم هم ندارند، گفت: خرید وسایل توانبخشی دست دوم نه تنها بیشتر شده بلکه قادر به خرید آن هم نیستند. ویلچری که سال 1397 با 4 میلیون تومان خریداری می‌شد الان به 40 میلیون تومان رسیده است و برای خرید دست دوم آن باید 25 تا 30 میلیون هزینه کرد مگر ویلچرهای معمولی غیراستاندارد که مناسب همه نیست. افرادی که قطع عضو هستند باید برای خرید یک پروتز 150 میلیون تومان پول دهند قطعا آنها از پس این هزینه‌ها برنمی‌آیند درنتیجه مشکل مضاعف جسمی بر آنها تحمیل می‌شود.
کد مطلب: 180118
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *