۰
يکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۶
با عبور ایران خودرو از مرز تولید 400 هزار دستگاه؛

ایران رکوردار رشد تولید خودرو شد

خودروسازان ایرانی موفق به کسب رتبه دهم در رشد تولید خودرو در بین ده خودروساز بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲ شدند که در این میان رشد تولید ایران‌خودرو نقش مهمی در کسب این جایگاه داشته است
ایران رکوردار رشد تولید خودرو شد
خودروسازان ایرانی موفق به کسب رتبه دهم در رشد تولید خودرو در بین ده خودروساز بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲ شدند که در این میان رشد تولید ایران‌خودرو نقش مهمی در کسب این جایگاه داشته است.

به گزارش مردم سالاری آنلاین،تولید خودروهای سواری و تجاری سنگین و نیمه سنگین در ایران خودرو از ابتدای فروردین تا دوم آذرماه امسال از مرز ۴۰۰ هزار دستگاه گذشت.
به گفته انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا ، ایران با رشد ۳۱.۲ درصدی موفق به تولید ۹۴۹ هزار و ۸۱۷ دستگاه خودرو سواری در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال گذشته میلادی شده است.
رفع تدریجی مشکلات خودروسازان برای تامین قطعات و مواد اولیه تولید، تاکید بر داخلی سازی قطعات مورد نیاز محصولات جدید خودروسازان، استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان، اصلاح ساختار مالی و کاهش هزینه های سربار تولید و... موجب شد تا ایران خودرو و سایپا با تولید برخط و تکمیل و تجاری سازی خودروهای ناقص دپو شده در خطوط تولید خود، موفق به افزایش تیراژ تولید، کاهش تعهدات معوق مشتریان و بهبود روند تحویل خودرو به مشتریان شوند. 
تازه ترین آمارهای خودروسازان ایرانی و روایت تولید کنندگان اروپایی از شرایط تولید و عرضه خودرو در ایران نیز گواهی بر این مدعاست. این در حالی است که سهم ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی کشور در بهبود رتبه جهانی خودروسازان ایرانی مشهود بوده است به نحوی که تیراژ تولید گروه صنعتی ایران خودرواز ابتدای فروردین تا دوم آذر ماه امسال از مرز ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری، تجاری سنگین و نیمه سنگین عبور کرده است. همچنین این شرکت در پایان آذرماه امسال، از عدد رکورد سال گذشته عرضه خودرو به بازار عبور خواهد کرد. این گروه صنعتی در سال گذشته ۴۵۸ هزار و ۲۰۸ دستگاه خودرو به بازار عرضه کرده که با آغاز شمارش معکوس، در پایان آذرماه از این عدد عبور و رکورد جدیدی در عرضه خودرو به بازار در شرایط سخت تولید خودرو ثبت خواهد کرد. روی دیگر سکه رشد تیراژ تولید و بهبود شرایط عرضه محصولات ایران خودرو، کسب رتبه بیشترین رشد تیراژ تولید جهانی خودرو توسط خودروسازان ایرانی در بین 10 شرکت بزرگ خودروسازی دنیا و کسب رتبه دهم تولید خودرو سواری بوده است. به گفته انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا ، ایران با رشد ۳۱.۲ درصدی موفق به تولید ۹۴۹ هزار و ۸۱۷ دستگاه خودرو سواری در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال گذشته میلادی شده است. این موفقیت در شرایطی حاصل شده است که هنوز هم خودروسازان ایرانی با تنگناهای ناشی از تحمیل زیان قیمت گذاری دستوری و دخالت های دولت در تولید، عرضه و بازار خودرو رنج می برند.

تولید روزانه 2700 دستگاه و رکورد زنی عرضه ماهانه در ایران خودرو

کسب رتبه بیشترین رشد تولید خودرو کسب رتبه دهم در بین 10 خودروساز بزرگ دنیا توسط شرکت های خودروساز ایرانی در سال جاری میلادی در شرایطی اتفاق افتاده که گروه صنعتی ایران خودرو سهم اصلی را در این زمینه داشته است. عبور ایران خودرو از مرز تولید ۴۰۰ هزار دستگاه و ثبت رکورد جدید در عرضه ماهانه خودرو گواهی بر این مدعاست. به گفته قائم مقام تامین و تولید گروه صنعتی ایران خودرو، این گروه صنعتی از مرز تولید ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری سنگین و نیمه سنگین از ابتدای امسال تا دوم آذرماه عبور کرده است. کیانوش پورمجیب با اعلام این که در پایان آذرماه، از عدد رکورد سال گذشته عرضه خودرو به بازار عبور خواهیم کرد، گفت: در سال گذشته ۴۵۸ هزار و ۲۰۸ دستگاه خودرو به بازار عرضه شده است که با آغاز شمارش معکوس، در پایان آذرماه از این عدد عبور و رکورد جدیدی در عرضه خودرو به بازار در شرایط سخت تولید خودرو به ثبت خواهیم رساند.  او با بیان این که از ابتدای امسال تا دوم آذرماه، ۳۹۵ هزار و ۴۱۲ دستگاه خودرو سواری و تجاری عرضه شده است که تا پایان آذرماه از عدد عرضه سال گذشته عبور خواهد کرد، افزود: از ابتدای امسال تا دوم آذرماه، در حوزه سواری و تجاری با افزایش ۴۲ درصدی موفق به تولید ۴۰۲ هزار و ۸۹۶ دستگاه خودرو شده‌ایم. وی از وضعیت مطلوب زنجیره تامین در فراهم‌سازی قطعات مورد نیاز خطوط تولید خبر داد و افزود: اکنون تولید روزانه با میانگین ۲۷۰۰ دستگاه در حال انجام است و بر همین اساس عرضه به بازار نیز در شرایط مناسبی قرار گرفته است. پورمجیب همچنین از شکسته شدن رکورد عرضه ماهانه خودرو در آبان‌ماه امسال از سال ۱۳۹۷ خبر داد و با اشاره به برنامه‌های گروه صنعتی ایران خودرو برای افزایش عرضه بیان کرد: در آبان ماه امسال رکورد عرضه ماهانه خودرو با عرضه و تحویل ۵۷ هزار و ۷۳۶ دستگاه شکسته شد. همچنین تعداد عرضه خودرو در آبان ماه امسال از زمان اجبار برای نصب پلاک روی خودرو در خرداد ۱۳۹۷ تاکنون بی سابقه بوده و رکورد قابل توجهی به شمار می رود.

قائم مقام تامین و تولید گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که تعداد عرضه در آبان ماه حتی از تعداد خودروهای تجاری سازی شده این ماه نیز بیش‌تر بوده، گفت: تجاری سازی خودروها به صورت کامل سبب افزایش عرضه محصولات شده ودر سال جاری، دو بار دیگر نیز موفق شده‌ایم از عدد عرضه ۵۰ هزار دستگاه خودرو عبور کنیم  که این کار یک بار در خرداد ماه و بار دیگر در تیرماه صورت گرفته است. پورمجیب شرایط فعلی را از نتایج و دستاوردهای تولید عبور مستقیم دانست و افزود: این اقدام که با همت زنجیره تامین، کارکنان مجموعه ایران خودرو و حمایت‌های وزارت صمت صورت گرفته، تحول بزرگی در افزایش تولید کامل، عبور از بحران تولید ناقص و لطمات ناشی از آن در کیفیت محصولات ایجاد کرد که نتایج ارزیابی کیفیت محصولات توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز بر این موضوع صحه‌ می‌گذارد. او افزود: هدف مجموعه معظم ایران خودرو ارایه محصول مدرن، به روز و با کیفیت و ارایه خدمات مطلوب به مشتریان است که این مهم با همدلی و مشارکت زنجیره تامین، تولید و شبکه خدمات پس از فروش محقق می‌شود.

ایران پیشتاز بیشترین رشد تولید خودرو در سال ۲۰۲۲ 

افزایش تیراژ تولید و عرضه محصولات خودروسازان ایرانی به بازار و کسب رتبه دهم جهانی تولید در شرایطی است که اخیرا انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا در گزارش جدید خود بر مبنای آمار موسسه S&P GLOBAL MOBILITY اعلام کرد ایران در بین ۱۰ کشور بزرگ تولیدکننده خودروی جهان در سال ۲۰۲۲ بهترین عملکرد را داشته است. وزارت صمت این موفقیت را حاصل برنامه‌ریزی‌های مدون یک سال اخیر برای حل مشکل خودروهای ناقص دپو شده قلمداد و اعلام کرده است که اکنون روند تولید خودرو در کشور به شرایط طبیعی بازگشته و سرعت تولید در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار قابل توجه است. انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا با معرفی ایران به عنوان دهمین تولیدکننده بزرگ خودرو‌های سواری جهان طی ۹ ماهه ۲۰۲۲ اعلام کرد ایران در این دوره بیشتر از فرانسه، انگلستان و ایتالیا خودرو سواری تولید کرده است. کل خودرو‌های سواری تولیدی در دنیا طی ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی ۴۹ میلیون و ۸۱۷ هزار دستگاه بوده و طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد ۹ درصدی مواجه شده است چرا که در ۹ ماهه سال قبل ۴۵ میلیون و ۶۹۶ هزار دستگاه خودرو سواری در دنیا تولید شده بود.  این انجمن تخصصی اروپایی از رشد قابل توجه تولید خودرو‌های سواری در ایران طی ۹ ماهه سال جاری میلادی خبر داده و تاکید کرده است، ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال گذشته میلادی ۷۲۳ هزار و ۷۲۶ دستگاه خودرو سواری تولید کرده بود، اما در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ تولید خودرو‌های سواری در ایران با رشد ۳۱.۲ درصدی مواجه شده و به ۹۴۹ هزار و ۸۱۷ دستگاه رسیده است.  بر اساس این گزارش، ایران سهم ۱.۹ درصدی از کل تولید خودرو‌های سواری دنیا طی ۹ ماهه امسال داشته است و دهمین تولیدکننده بزرگ این نوع خودرو‌ها در جهان شناخته شده است. همچنین  ایران در ۹ ماهه سال قبل در رتبه سیزدهم قرار گفته بود، اما با رشد قابل توجه تولیدات خود در ۹ ماهه سال جاری میلادی توانسته است سه کشور روسیه، جمهوری چک و اسلواکی را کنار بزند. بنابر این گزارش  ایران طی ۹ ماهه امسال حتی بیشتر از فرانسه خودرو سواری تولید کرده است. فرانسه در ۹ ماهه سال جاری میلادی تنها ۶۹۳ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده است که بسیار کمتر از تولیدات بیش از ۹۴۹ هزار دستگاهی ایران است. انگلستان، ترکیه، اندونزی، ایتالیا، جمهوری چک، اسلواکی و سوئد نیز از دیگر کشور‌هایی هستند که تولید خودرو سواری کمتری در مقایسه با ایران داشته‌اند. بنابر اعلام این موسسه،  چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو سواری در جهان طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر امسال بوده به طوری که ۱۶ میلیون و ۳۶۱ هزار دستگاه خودرو سواری در این مدت تولید کرده و سهم ۳۲.۸ درصدی از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داده است. تولید خودروی چین ۱۵.۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.  آمریکا با تولید ۵ میلیون و ۲۹۲ هزار دستگاه خودرو سواری در رتبه دوم و ژاپن با ۴ میلیون و ۸۲۶ هزار دستگاه در رتبه سوم از این نظر قرار داشته‌اند. تولید خودرو آمریکا نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۱ درصد رشد داشته، اما تولیدات ژاپن با افت ۲.۱ درصدی مواجه شده است.  هند با ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه، کره جنوبی با ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار دستگاه، آلمان با ۲ میلیون و ۴۱۱ هزار دستگاه، مکزیک با ۱ میلیون و ۷۶۰ هزار دستگاه، برزیل با ۱ میلیون و ۳۵۶ هزار دستگاه، اسپانیا با ۱ میلیون و ۲۷۱ هزار دستگاه و ایران نیز با ۹۴۹ هزار و ۸۱۷ دستگاه به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند.

میزان تولید خودرو‌های سواری در برخی کشور‌های دیگر در ۹ ماهه ۲۰۲۲ عبارت است از: جمهوری چک ۹۰۱ هزار دستگاه، اسلواکی ۷۲۴ هزار دستگاه، ایتالیا ۳۵۹ هزار دستگاه، بلژیک ۱۸۳ هزار دستگاه، سوئد ۱۷۶ هزار دستگاه، رومانی ۳۷۶ هزار دستگاه، انگلیس ۵۷۲ هزار دستگاه، ترکیه ۵۷۲ هزار دستگاه، اندونزی ۷۴۱ هزار دستگاه، و تایلند ۴۹۱ هزار دستگاه. همچنین روسیه که به دلیل جنگ اوکراین با تحریم‌های غرب روبرو شده با افت ۶۶.۴ درصدی تولید خودرو‌های سواری مواجه شده و در ۹ ماهه امسال تنها ۳۳۹ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. این کشور در مدت مشابه سال قبل یک میلیون و ۸ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده بود.
کد مطلب: 181870
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *