۰
چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۵

دامیننس بیت کوین چیست؟

زمانی که درباره ارز دیجیتال یا رمز ارزها صحبت می‌کنیم اولین موضوعی که به خاطرمان می‌آید خرید بیت ‌کوین به عنوان اولین، مشهورترین و پرطرفدارترین رمرز ارز است.
دامیننس بیت کوین چیست؟
زمانی که درباره ارز دیجیتال یا رمز ارزها صحبت می‌کنیم اولین موضوعی که به خاطرمان می‌آید خرید بیت ‌کوین به عنوان اولین، مشهورترین و پرطرفدارترین رمرز ارز است. طبیعی است که بیشترین سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها هم روی بیت‌کوین انجام می شود. اما برای درک بهتر شرایط بازار خوب است بدانیم اصطلاح دامیننس بیت‌کوین که در بازار رمزارزها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد به چه معناست و چه کاربردی دارد. برای درک بهتر این مفهوم در ادامه با ما همراه باشید.
در این مقاله ابتدا با معنای فارسی واژه دامیننس آشنا می‌شویم و با مثالی ساده به تعریف آن می‌پردازیم. سپس فرمول محاسبه آن را مشاهده می‌کنیم. بعد از آن استراتژی و روش‌ کاربردی استفاده از دامیننس برای خریدوفروش رمزارزها را در سناریوهای مختلف می‌بینیم و در آخر با موارد استثنا آشنا شده و موارد کاربردی تکمیلی هنگام خرید و فروش با استفاده از این روش را ملاحظه می‌کنیم.
دامیننس به چه معناست؟
واژه Dominance در فارسی به معنای نفوذ و چیرگی است. این که میزان غلبه و ابراز وجود عضوی از مجموعه به نسبت کل اعضای مجموعه چه مقدار است را دامیننس می‌گوییم. مثلاً اگر یک ظرف میوه حاوی ۲ عدد پرتقال ۵ سیب و ۳ خیار داشته باشیم، تعداد کل میوه‌های ما ۱۰ تا است پس چیرگی سیب ۵ تا از ۱۰ تا است. یعنی 0.5 یا اگر بخواهیم به صورت درصدی به دست بیاوریم :
(5/10)*100 = 50%
حالا بیایید به سراغ اصل مطلب خودمان یعنی بازار ارزهای دیجیتال برویم. دامیننس بیت‌کوین به معنای درصد ارزش بازار بیت‌کوین نسبت به کل ارزش بازار رمزارزها است.
دامیننس =
در این فرمول ارزش بازار یک رمزارز را می‌توان از ضرب کل تعداد توکن‌های موجود از آن رمزارز در قیمت فعلی آن به دست آورد که به معنای ارزش دلاری همه توکن‌های یک ارز است.
و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم با توجه به میزان بالای سرمایه‌گذاری روی Bitcoin، دامیننس بیت‌کوین اغلب درصد نسبتاً بزرگی را نشان می‌دهد که این درصد می‌تواند برای تفسیر و فهم بهتر بازار رمزارزها تا حد خوبی راهگشا باشد. اما چه‌طور می‌توانیم از این موضوع استفاده کنیم و خریدوفروش ارزهای دیجیتال از آن استفاده کنیم؟
چطور از دامیننس بیت‌کوین برای معامله ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟
حالا که به طور ساده معنیBitcoin Dominance را فهمیدیم باید بدانیم که بسیاری از معامله‌گران در جهان آن را به‌عنوان شاخصی کلیدی در بازار رمزارز می‌دانند و همیشه نیم‌نگاهی به آن دارند تا بتوانند بفهمند بازار در چه فازی قرار دارد و حرکت احتمالی بعدی آن چگونه خواهد بود. اما چه‌طور از این شاخص کلیدی استفاده می‌کنند؟ در این ارتباط می‌توانیم چهار سناریو را در نظر بگیریم و از این سناریوها در هنگام معاملات در صرافی‌های معتبر همچون خرید ارز دیجیتال تبدیل استفاده کنیم.
سناریوی اول: ‌ دامیننس بیت‌کوین کاهش پیدا می‌کند اما قیمت بیت‌کوین زیاد می‌شود
زمانی که مشاهده می‌کنیم دامیننس بیت‌کوین در حال کاهش است، اما قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند معنی آن این است که میزان رشد آلت‌کوین‌ها (رمز ارزهایی غیر از بیت‌کوین) بالاتر از سرعت رشد بیت‌کوین است و این می‌تواند سیگنال خریدی برای آلت‌کوین‌ها باشد. همچنین می‌توانیم نتیجه بگیریم بیت‌کوین ممکن است در آینده‌ای نسبتاً نزدیک حرکتی را شروع کند. این حالت در میان معامله‌گران بازار رمزارزها بسیار مشهور است و به‌اصطلاح آن را آلت سیزن (Alt Season) یا فصل خرید آلت‌کوین‌ها می‌نامند.
سناریوی دومدامیننس بیت‌کوین کاهش پیدا می‌کند و قیمت بیت‌کوین هم کم می‌شود
زمانی که این اتفاق می‌افتد و دامیننس بیت‌کوین و قیمت آن هر دو کاهشی می‌شوند، معنی آن این است که روند کلی بازار رمز‌ارزها کاهشی خواهد بود و بازار خرسی است. در این شرایط معامله‌گران می‌فهمند که بهتر است دارایی خود را نقد کنند یا منتظر باشند بیت‌کوین تا حد خوبی کاهش یابد و در زمان مناسب شروع به خرید کنند.
سناریوی سومدامیننس بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند و قیمت بیت‌کوین هم زیاد می‌شود
در چنین شرایطی که دامیننس بیت‌کوین افزایش یافته و قیمت بیت‌کوین هم‌زمان بالا می‌رود. معنی آن برای معامله‌گران این است که روند کلی بازار خوب است و سرعت رشد بیت‌کوین بالاتر از آلت‌کوین‌ها است و در چنین شرایطی سیگنال خرید بیت‌کوین صادر می‌شود.
سناریوی چهارمدامیننس بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند اما قیمت بیت‌کوین کاهش می‌یابد
در شرایط این‌چنینی که دامیننس افزایشی است اما قیمت بیت‌کوین کاهش می‌یابد معنی آن این است که سرعت رشد آلت‌کوین‌ها بیشتر از بیت‌کوین است ولی درعین‌حال بازار به‌زودی برای آلت‌کوین‌ها خرسی خواهد شد. در این زمان سرمایه‌گذاران باید آلت‌کوین‌های خود را نقد کنند و بیت‌کوین‌هایشان را نگهداری کنند.
نمودار دامیننس بیت‌کوین را کجا می‌توان یافت؟
با یک جستجوی ساده می‌توانید نمودار Bitcoin Dominane یا BTC.D را بیابید اما بهتر است این نمودار را هم مانند نمودارهای دیگر از وب‌سایت‌های معتبر مرجع و صرافی‌های معتبر مشاهده کنید به‌عنوان‌مثال می‌توانید نمودار دامیننس را در سایت‌های Tradingview یا CoinMarketCap جستجو کرده و مورداستفاده قرار دهید. علاوه بر تحلیل معمولی نمودار می‌توانید از نسبت نمودار دامیننس نسبت به نمودارهای آلت‌کوین‌های مختلف استفاده کرده و نسبت عکس این نمودارها را با هم ببینید.
آیا می‌شود در معاملات تنها به دامیننس بیت‌کوین اتکا کرد؟
شما به‌عنوان سرمایه‌گذار باید توجه داشته باشید که گاهی اوقات ترس از جاماندن از رشد بازار (FOMO) باعث خریدهای احساسی و بدون فکر با انگیزه رسیدن سریع به مبلغی هنگفت در افراد می‌شود. از سوی دیگر برخی از سرمایه‌گذاران با اندک شکی به نزولی شدن بازار اقدام به فروش می‌کنند که چنین مسائلی می‌تواند گاهی باعث ایجاد نوسانات کوتاه‌مدت در قیمت و دامیننس بیت‌کوین شود.
برخی تحلیل‌گران هم معتقدند دامیننس بیت‌کوین شامل همه بیت‌کوین‌های گم شده به‌خاطر گم‌کردن کلید خصوصی، کیف پول‌های ازدست‌رفته و مواردی ازاین‌قبیل نمی‌شود. تحلیل گران همچنین می‌گویند بیت‌کوین میزان نقدینگی بالا و عمیقی دارد که می‌تواند در مواردی باعث افزایش مصنوعی دامیننس آن شود.
بنابراین همیشه بهتر است در تصمیم‌گیری برای خریدوفروش رمز ارزها تنها روی دامیننس بیت‌کوین متمرکز نشویم و از روش‌های تکنیکال و بنیادی دیگر هم در کنار دامیننس بیت‌کوین در زمان گرفتن این تصمیم‌ها بهره بگیریم. در این صورت می‌توانیم تصمیم‌های عاقلانه‌تر و دقیق‌تری بگیریم و ریسک اشتباه در تصمیمات خریدوفروش را کاهش دهیم.
در این مقاله مشاهده کردیم که راه‌های متعددی برای گرفتن سیگنال خرید یا فروش رمزارزها وجود دارد که یکی از این موارد استفاده از نمودار دامیننس بیت‌کوین به همراه نمودار بیت‌کوین و بررسی شرایط آن است. شناسایی مواردی چون Alt Season یا گرفتن سیگنال بازار صعودی برای بیت‌کوین می‌تواند در تصمیم‌گیری موفق ما برای معاملات ارزهای دیجیتال تأثیر مثبتی بگذارد اما درعین‌حال همیشه باید مراقب عوامل دیگر هم باشیم و از تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی در کنار تحلیل دامیننس بیت‌کوین غافل نشویم و تنها به یک عامل اتکا نکنیم. در آخر باید در نظر داشته باشیم نوسانات مقطعی و کوتاه‌مدت بازار همیشه وجود دارند و نباید با مشاهده نوسانات مقطعی تصمیمات بزرگی بگیریم.
کد مطلب: 182239
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *