۰
جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۰

مجلس به داد بازار خودرو برسد

دلالان و واسطه‌ها از تصویب‌نشدن یک طرح سودهای میلیاردی می‌برند.
مجلس به داد بازار خودرو برسد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بازار خودرو چند روزی است که با افزایش قیمت ارز، دچار به‌هم‌ریختگی شده است. دلالان و سوداگران بازار برای خرید خودرو صف‌کشی و مردم را هم برای خرید خودرو ترغیب می‌کنند. با افزایش تقاضا که بعضاً کاذب است، قیمت خودرو سیر افزایشی به خود گرفته و می‌توان گفت که در بازار خودروهای صفر کیلومتر دیگر خبری از خودروهای کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان نیست؛ حتی خودروی پراید که از دو سال پیش از خط تولید کنار گذاشته شده است. برخی از نمایشگاهداران خودرو می‌گویند: طی ماه‌های گذشته خرید و فروش خودرو منطقی شده بود، یعنی هر کسی که نیاز ضروری داشت برای خرید خودرو اقدام می‌کرد. آنها عنوان می‌کنند: به جهت آنکه قرعه‌کشی از خیلی از محصولات برداشته شد، مردم برای خرید خودروهای صفر کیلومتر کارخانه را به بازار ترجیح می‌دادند اما طی ۱۰ روز اخیر دوباره تقاضا برای خرید خودرو افزایش پیدا کرده است.
کارشناسان بازار تأکید دارند که علت اصلی افزایش قیمت خودرو، رشد قیمت دلار است. از طرفی عنوان می‌شود وقتی خرید و فروش خودرو سودهای بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی دارد، دلال بازی و سوداگری در آن طبیعی است.
اما یک نکته مهم در بازار خودرو وجود دارد و آن این است که دلالان به‌راحتی و بدون اینکه مالیاتی پرداخت کنند، خرید و فروش خودرو انجام می‌دهند و البته برخی از مردم هم با هدف حفظ ارزش پول خود وارد این جریان و دادوستد شدند.
این امر در شرایطی است که ۱۰ سال پیش طرح مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس رفت، در این طرح به صورت شفاف و قانونی اشاره شده که فرایند خرید و فروش مسکن، خودرو و ارز چگونه باید باشد. بر این اساس نرخ و میزان مالیات بر عایدی سرمایه از صفر تا ۳۰ درصد بسته به نگهداری خودرو در نوسان است. بدین‌جهت اگر فردی خودرو خریداری کند و در کمتر از یکسال آن را به فروش برساند، باید ۳۰ درصد مالیات بدهد و بعد از دو سال ۱۰ درصد و پس از آن پرداخت مالیات صفر می‌شود.
موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در تمام کشورها انجام می‌شود و هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که دلالان به راحتی و سوداگری صاحب ثروت شوند. از آنجا که چنین قانونی در کشورها وجود دارد، نوسان قیمت سراغ کالاها نمی‌رود. اما در ایران سوداگران از ارز، مسکن و خودرو درآمدزایی می‌کنند.
حسین منوچهری، از فعالان بازار خودرو می‌گوید: دو روز پیش به یک نفر دو خودروی کوییک فروخته‌ام. این نشان می‌دهد که خودرو برای استفاده شخصی نیست و او می‌خواهد در آینده‌ای نزدیک با قیمت بالاتر خودروها را بفروشد. وقتی به ازای خرید و فروش خودرو هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌شود، طبیعی است که دلالان وارد این حوزه شوند. رفتارهای سودجویانه سبب شده بازار خودرو دچار به هم ریختگی شود و نمایشگاه‌دارانی که سالم کار می‌کنند، متضرر شوند.
این فعال بازار تأکید کرد: آن‌ طور که اطلاع دارم کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیمه اول سال گذشته تصویب شد. تصور نمایشگاه‌داران خودرو این بود که این قانون به‌سرعت عملی می‌شود و می‌توان دست واسطه‌ها را از بازار خودرو کوتاه کرد اما هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است. طرح مالیات بر عایدی سرمایه سال ۹۱ به مجلس ارسال شد و در این طرح دولت وقت به دنبال پایان‌دادن به فعالیت‌های سوداگرانه بود. اما این موضوع از سوی نمایندگان مجلس با جدیت پیگیری نشد تا نهایتاً پنجم خردادماه سال گذشته، کلیات طرح یادشده در صحن علنی مجلس تصویب شد و بررسی جزئیات آن به کمیسیون اقتصادی مجلس رفت. حال باید دید نمایندگان مجلس چه زمان جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را بررسی می‌کنند. اما از آنجا که گره بازار خودرو با اجرایی‌سازی این قانون باز می‌شود ضرورت دارد که نمایندگان مجلس به داد مردم و بازار خودرو برسند تا ضمن کوتاه‌کردن دست سودجویان از بازار خودرو، بتوان قیمت‌ها را کنترل کرد.
در این میان کارشناسان صنعت خودرو تأکید دارند: اگر نمایندگان مجلس می‌خواهند بازار خودرو به آرامش برسد باید در تصویب جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه سرعت عمل داشته باشند و اجازه ندهند نبود یک قانون باعث فرصت‌طلبی شود.
آنها عنوان می‌کنند «اگر بازار خودرو از این طریق ساماندهی نشود، هشدار می‌دهیم که قیمت خودرو در بازار جهش خواهد یافت و آن زمان دیگر نمی‌توان فاصله قیمت کارخانه و بازار را کاهش داد. برای جلوگیری از بروز بحران باید طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب و اجرا شود. تا زمانی‌ که طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب نشود، بازار خودرو در نوسان خواهد بود؛ چرا که اغلب خریدوفروش‌های خودرو با هدف کسب سود است. زمانی بود که نمایندگان مجلس از کاهش تولید خودرو صحبت می‌کردند و افزایش قیمت‌ها را مربوط این موضوع می‌دانستند اما اکنون تولید انواع خودرو در هشت ماه نخست امسال به ۷۴۸ هزار دستگاه رسید که بالاترین رقم در چهار سال اخیر محسوب می‌شود و همچنین تولید خودرو در هشت ماه نخست امسال ۱۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل، ۲۰ درصد بیشتر از سال ۹۹ و ۵۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۹۸ بوده است. بر این اساس با وجود افزایش تولید، بازار خودرو دچار به‌هم‌ریختگی شده است لذا برای اقدام اساسی نیازمند طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستیم. وضعیت در بازار خودرو به‌ گونه‌ای پیش می‌رود که ارزان‌ترین خودروی سواری صفری که می‌توان خرید پراید مدل ۱۳۱ آن هم تولید سال ۹۹ (با توجه به توقف تولید پراید از سال ۹۹) با قیمت ۲۰۸ میلیون تومان است.
بر همین اساس مقایسه قیمت‌ها در ۱۴ آذر با ۲۳ آذرماه (یعنی در ۹ روز) بیانگر رشد محسوس بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی است. به‌ عنوان نمونه خودروی پژو ۲۰۶ تیپ سه اگر چه در ۱۴ آذر ۳۷۱ میلیون تومان بود روز گذشته به ۴۲۰ میلیون تومان رسید. خودروی دنا معمولی نیز از ۴۴۵ میلیون تومان به ۴۸۵ میلیون تومان رسیده است. رانا پلاس هم که ۱۴ آذر ۳۵۰ میلیون تومان بود ۳۸۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین قیمت خودروی تیبا هاچ‌بک که ۱۴ آذر ماه ۲۱۹ میلیون تومان بود روز گذشته به ۲۳۵ میلیون تومان رسید. کوییک دنده‌ای از ۲۲۹ میلیون تومان به ۲۴۵ میلیون تومان و ساینا از ۲۳۰ میلیون تومان به ۲۴۵ میلیون تومان رسید. قیمت شاهین نیز افزایش بالای ۵۰ میلیون تومان داشته به شکلی که از ۳۹۰ میلیون تومان به ۴۴۵ میلیون تومان رسیده است.
منبع:ایران
کد مطلب: 184026
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *