۱
يکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۰

با استفاده از VPN امنیت اطلاعات ما از بین می‌رود؟

​در مواقع استفاده از VPN ها، حفظ اطلاعات شخصی همچنان مهمترین دغدغه کاربران است.
با استفاده از VPN امنیت اطلاعات ما از بین می‌رود؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در حالی که هیچ راه حل کاملی برای ایمن نگه داشتن اطلاعات شخصی شما از عوامل بد در اینترنت وجود ندارد، استفاده از VPN می‌تواند کمک کننده باشد؛ حتی رایانه‌ای که توسط نرم‌افزار آنتی‌ویروس محافظت می‌شود، می‌تواند در معرض انواع تکنیک‌های جمع‌آوری اطلاعات باشد.
 VPN یک گام آسان و موثر برای کاهش این خطرات است. نه تنها این، بلکه می‌تواند ابزاری باشد که نحوه استفاده شما از اینترنت را نیز گسترش دهد. در ادامه همه آنچه باید در مورد نحوه استفاده از VPN بدانید، ارائه شده است.
VPN چیست؟
یک شبکه خصوصی مجازی که معمولا به عنوان VPN شناخته می‌شود، با ایجاد یک سرور خصوصی از راه دور که به عنوان یک شکاف بین شما و اینترنت بزرگتر عمل می‌کند، از فعالیت آنلاین شما در مقابل دنیای خارج محافظت می‌کند. همان طور که یک فایروال دسترسی خارجی به شبکه خانگی محلی شما را محدود می‌کند، یک VPN شما را به سروری خارج از شبکه محلی شما متصل می‌کند؛ اما تا آن جایی که ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) می‌تواند رصد کند، رفتار می‌کند به این معنا که ISP شما می‌تواند ببیند که شما به آدرس IP آن VPN وصل می‌شوید و چه مقدار پهنای باند از طریق آن جابه جا می‌شود، اما آن‌ها نمی‌توانند نوع داده‌هایی را که ارسال می‌کنید و یا این که از چه سایت‌هایی بازدید کرده و یا به چه کسانی ایمیل می‌ دهید، ببینند.
VPN‌های مدرن ساده‌تر از همیشه هستند. شما به راحتی می‌توانید مشترک هر تعداد سرویس VPN مبتنی بر ابر شوید که استفاده از آن‌ها به سادگی نصب یک برنامه بر روی رایانه یا تلفن شما است.
با VPN چه کاری می‌توانید انجام دهید؟
در مقایسه با مرور استاندارد، VPN شما را به یک جادوگر اینترنت تبدیل می‌کند. می‌توانید از راه دور، نامرئی شوید، پیام‌های مخفی ارسال و از خود محافظت کنید.
مکان و ترافیک خود را مبهم کنید: اول و مهمتر از همه، یک VPN جزئیات فعالیت آنلاین را پنهان کرده و از دیدن ترافیک یا اطلاعات شخصی شما توسط هر کسی که اتصال شما را تماشا می‌کند، جلوگیری می‌کند.
خصوصی بمانید: اگر هنگام کار از یک مکان عمومی مانند کافه، VPN خود را روشن کنید، سایر مشتریان نمی‌توانند فعالیت شما را رصد کنند.
تونل زدن به محل کار: اگر کارفرمای شما یک VPN در اختیار شما قرار دهد، از داده‌های کارفرما محافظت می‌کند و به شما اجازه می‌دهد طوری کار کنید که گویی مستقیما به شبکه دفتر خود وصل شده‌اید.
جابه‌جایی جغرافیایی: بدون نیاز به رفتن به آن کشور، به محتوای محدود جغرافیایی مانند کتابخانه‌های بین‌المللی پخش‌کننده دسترسی داشته باشید.
چگونه VPN را فعال کنید؟
نحوه استفاده شما از VPN واقعا می‌تواند کمی متفاوت باشد و این بستگی به میزان افراط شما دارد. با این حال، پس از اتمام راه‌اندازی، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را روشن کرده و همان طور که معمولا انجام می‌دهید شروع به مرور کنید. VPN همه کار‌های سخت را برای شما انجام می‌دهد بدون این که شما حتی به آن فکر کنید.
محافظت از دستگاه شما: ساده‌ترین آن‌ها نیز رایج‌ترین هستند. اکثر VPN‌ها برنامه‌هایی را برای پلتفرم‌های محبوب از جمله Windows، macOS، Android، iOS ارائه می‌دهند که می‌توانید آن‌ها را روی آن دستگاه نصب کنید. هنگامی که آن را دریافت کردید، وارد شوید و دکمه‌ای را برای محافظت کامل فشار دهید.
محافظت از مرورگر: بسیاری از خدمات VPN افزونه‌های مرورگر را برای مرورگر‌هایی مانند Chrome و Firefox ارائه می‌دهند که به طور خاص از آن مرورگر محافظت می‌کند. این بدان معنا است که سایر برنامه‌های موجود در آن دستگاه همچنان می‌توانند اطلاعات شما را در معرض دید قرار دهند. اگر با آن احساس امنیت می‌کنید، این راه حل خوبی برای داشتن حداقل یک راه محافظت شده برای آنلاین شدن است.
محافظت از شبکه: می‌توانید با راه اندازی VPN از طریق روتر خود از کل شبکه خانگی خود محافظت کنید. این نیاز به دانش فنی بسیار بیشتری نسبت به دو گزینه دیگر دارد. شما باید روتری تهیه کنید که از آن پشتیبانی کند یا از سیستم عامل‌های روتر منبع باز مانند DD-WRT یا OpenWRT پشتیبانی کند. این کار از همه چیز در شبکه شما محافظت می‌کند؛ حتی یخچال هوشمند شما و نمی‌توان آن را به سادگی خاموش کرد.
آیا می‌توانیم از VPN در تلفن خود استفاده کنیم؟
تقریبا در هر جایی که بتوانید به اینترنت متصل شوید، می‌توانید از VPN استفاده کنید. سرویس‌های VPN مدرن نرم‌افزار و پیکربندی را برای Windows، Linux، macOS، iOS و Android و همچنین افزونه‌های مرورگر ارائه می‌دهند؛ همچنین VPN‌هایی وجود دارد که می‌توانید در سطح روتر پیکربندی کنید.
آیا VPN‌ها هنوز مفید هستند؟
از نقطه نظر امنیتی، VPN به اندازه گذشته مفید نیست. مرورگر‌ها امن‌تر از همیشه هستند. با هر وب سایتی که از HTTPS استفاده می‌کند، مرورگر شما تمام داده‌های ارسال شده بین شما و آن را رمزگذاری می‌کند و تقریبا هر سایتی را که در سال ۲۰۲۲ بازدید کنید از HTTPS استفاده می‌کند. این باعث می‌شود هم ISP شما و هم هر بازیگر بد احتمالی آن ترافیک را مشاهده نکنند، به ویژه احتمال این که بازیگر بدی که گفته شد ترافیک شما را ببیند نیز بسیار کم است. اطلاعاتی مانند نام کاربری و رمز عبور عموما از طریق رخنه‌های امنیتی گسترده جمع‌آوری می‌شوند که حاوی گیگابایت بر گیگابایت از آن اطلاعات است که شما تنها یکی از آن‌ها هستید. یک رمز عبور قوی و منحصر به فرد ذخیره شده در یک مدیریت رمز عبور ایمن بهترین دفاع در آن جا است؛ با این حال، حتی با در نظر گرفتن این موضوع، داشتن آن لایه امنیتی اضافی ضرری ندارد.
برخی از معایب استفاده از VPN چیست؟
VPN‌ها یک امکان برای محافظت از اطلاعات شخصی شما نیستند. محافظتی که آن‌ها ارائه می‌کنند مطلق نیست و دارای چند اشکال است.
معمولا راه‌های زیادی برای شرکت‌ها وجود دارد تا اطلاعاتی درباره کار‌هایی که به صورت آنلاین انجام می‌دهید، جمع‌آوری کنند، حتی با محافظت از VPN. حتی بدون اطلاع از موقعیت مکانی شما، ردیاب‌های وب و کوکی‌های نصب‌شده توسط وب‌سایت‌ها، اطلاعات مربوط به شما را ذخیره می‌کنند تا فعالیت شما را پیگیری کنند. مرورگر‌ها همچنین می‌توانند اطلاعاتی را درباره شما فاش کنند که به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند تا نمایه‌ای بسازند که بتوانند به شما متصل شوند.
به علاوه بسیاری از سایت‌های معمولی و روزمره که مردم اغلب از آن‌ها استفاده می‌کنند، سعی می‌کنند دسترسی ارائه‌دهندگان VPN را به سیستم‌هایشان مسدود کنند. این شامل Netflix، Steam و بسیاری دیگر می‌شود. ارائه دهندگان VPN برای دور زدن این بلوک‌ها سخت کار می‌کنند، بنابراین به طور کلی نباید مشکلی ایجاد شود.
استفاده از VPN ممکن است اتصال اینترنت شما نیز کندتر کند. به طور کلی، این محدودیت‌ها فقط برای افرادی اعمال می‌شود که سریع‌ترین اینترنت خانگی ممکن را دارند. با این حال، برای کسانی از ما که اتصالات نزدیک به ۱۰۰ مگابیت یا کمتر دارند، VPN‌های محبوبی که در ویدیو‌های YouTube و موارد مشابه تبلیغ می‌شوند، معمولا بسیار سریع‌تر هستند. با این حال اگر یک اتصال فوق العاده سریع دارید، این چیزی است که باید از آن آگاه بود.
در یک سرویس VPN به دنبال چه چیزی باشید؟
همه VPN‌ها یکسان ایجاد نمی‌شوند، بنابراین قبل از انتخاب یکی از گزینه‌های VPN خود تحقیق کنید. هر سرویس VPN اطلاعات شخصی شما را متفاوت مدیریت می‌کند.
در این جا به چند نکته در این باره پرداخته شده است.
آیا آن‌ها پهنای باند نامحدودی ارائه می‌دهند؟
نتفلیکس می‌تواند تا ۷ گیگابایت داده در ساعت استفاده کند. در حالی که به سختی می‌تواند روی سقف انتقال ISP شما علامتی بگذارد، می‌تواند یک درپوش داده کوچک‌تر را از بین ببرد. اکثر VPN‌های پولی محبوب، پهنای باند نامحدودی را وعده می‌دهند، بنابراین این مشکل معمولا فقط در صورتی است که از یک سرویس رایگان یا یک ارائه دهنده VPN کوچکتر استفاده می‌کنید.
چه سرعتی را وعده می‌دهند؟
هنگامی که از VPN استفاده می‌کنید، این سرویس اساسا دومین ISP شما شده و سرعت و اتصال اینترنت شما را تعیین می‌کند. برخی از سریع‌ترین سرویس‌ها اتصالاتی را تا ۸۰ یا ۱۵۰ مگابیت در ثانیه در سمت دانلود ارائه می‌دهند، بنابراین مطمئن شوید سرویسی را انتخاب می‌کنید که تا حد امکان سرعت شما را حفظ می‌کند.
آیا آن‌ها خط مشی «عدم ورود به سیستم» دارند؟
با ظهور HTTPS، VPN‌ها مانند گذشته برای رمزگذاری داده‌های شخصی شما ضروری نیستند، اما ما در عصری از نقض گسترده داده‌ها زندگی می‌کنیم. یک سیاست عدم ورود به سیستم تضمین می‌کند که VPN شما سوابق داخلی فعالیت شما را حفظ نمی‌کند. حتی یک ارائه‌دهنده VPN می‌تواند هک شود، بنابراین یک خط‌مشی عدم ورود به سیستم تضمین می‌کند که در صورت لو رفتن اطلاعات بسیار کمی در مورد شما جمع‌آوری می‌کند.
آن‌ها از چه نوع رمزگذاری استفاده می‌کنند؟
انواع مختلفی از گزینه‌های رمزگذاری وجود دارد. اکثر VPN‌ها رمزگذاری AES-۲۵۶ یا استاندارد رمزگذاری پیشرفته را با استفاده از رمزگذاری ۲۵۶ بیتی ارائه می‌دهند. این امن‌ترین گزینه در نظر گرفته می‌شود. اگر VPN را مشاهده می‌کنید که می‌گوید رمزگذاری «درجه نظامی» دارد، این همان چیزی است که آن‌ها در مورد آن صحبت می‌کنند. AES-۱۲۸ به طور کلی امن در نظر گرفته می‌شود، اما ۲۵۶ بسیار امن‌تر است. سایر استاندارد‌های رمزگذاری ۲۵۶ بیتی، مانند ChaCha۲۰، در حال افزایش محبوبیت هستند. حقیقت این است که شما به طور حتم AES-۲۵۶ را در دسترس خواهید داشت و این بیش از حد کافی است.
آیا نرم افزار دارای کلید کلیدی است؟
اگر می‌خواهید همیشه از VPN استفاده کنید، تا جایی که ترجیح می‌دهید به‌جای گشت و گذار بدون VPN، کاملا بدون اتصال به اینترنت بروید، پس باید مطمئن شوید که نرم‌افزار VPN که استفاده می‌کنید دارای یک «گزینه Killswitch» است؛ اگر نمی‌توانید به VPN متصل شوید، یک Killswitch از آنلاین شدن شما جلوگیری می‌کند. این تضمین می‌کند که اگر مثلا VPN شما به طور موقت و بدون این که متوجه شوید اتصال خود را قطع کند، به طور ناگهانی شروع به ریختن تمام اطلاعات شخصی خود در اینترنت نخواهید کرد.
آیا آن‌ها سرور‌هایی را در چندین کشور ارائه می‌دهند؟
اکثر VPN‌ها سرور‌هایی دارند که می‌توانند شما را در چندین کشور یا حتی مناطقی از کشور‌ها قرار دهند. این به دلایل مختلفی مفید است؛ نخست این که اگر می‌خواهید به وب‌سایتی دسترسی پیدا کنید که فقط برای آدرس‌های IP ژاپنی در دسترس است، یک سرور در توکیو می‌خواهید.
حتی اگر فقط به دنبال پنهان کردن هویت خود به صورت آنلاین هستید، ممکن است نگران این که از کجا آنلاین می‌شوید، نباشید؛ اما در این صورت، می‌خواهید کمترین زمان تاخیر را داشته باشید. با فهرست متنوعی از مکان‌های سرور، می‌توانید برای سریع‌ترین مرور، نزدیک‌ترین مورد را انتخاب کنید. یک توسعه دهنده ممکن است بخواهد یک وب سایت یا برنامه مبتنی بر وب را از مناطق مختلف نیز آزمایش کند و یک VPN این امکان را فراهم می‌کند.
آیا در همه پلتفرم‌های شما موجود است؟
این روز‌ها می‌توانیم از طریق بسیاری از دستگاه‌ها از جمله رایانه، دستگاه‌های تلفن همراه، کنسول‌های بازی و انواع دستگاه‌های هوشمند آنلاین شویم. شما می‌خواهید مطمئن شوید که پایه‌های خود را پوشش داده‌اید، در حالی که هیچ سرویس VPN وجود ندارد که نرم افزاری برای لوازم آشپزخانه داشته باشد. اکثر آن‌ها سیستم عامل‌های محبوب و پلتفرم‌های تلفن همراه را پوشش می‌دهند. با این حال پوشش از سرویسی به سرویس دیگر متفاوت است؛ بنابراین قبل از انتخاب، مطمئن شوید که چه چیزی پوشش داده شده است.
نظرات نهایی در مورد استفاده از VPN
در حالی که بسیاری از عناصر زندگی دیجیتال ما گران‌تر و دسترسی به آن سخت‌تر شده‌اند، VPN‌ها برعکس هستند. استفاده از آن‌ها آسان‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر از همیشه است. در حالی که همچنان مزایای بسیار واقعی را برای حفظ حریم خصوصی شخصی به شما ارائه می‌دهند. حتی اگر حضور آنلاین شما خسته کننده باشد، باز هم اطلاعاتی دارید که ارزش محافظت را دارند و VPN‌ها انجام این کار را آسان‌تر از همیشه می‌کنند.
کد مطلب: 184193
برچسب ها: vpn فیلترشکن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *