۰
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۰

وام مسکن 2 میلیاردی بگیریم یا نه؟

وام مسکن 2 میلیارد تومانی، بیشترین وامی است که برای خرید خانه در شبکه بانکی پرداخت می‌شود. دریافت آن نیاز به سپرده گذاری دارد و متقاضیان باید شرایط ویژه‌ای را رعایت کنند.
وام مسکن 2 میلیاردی بگیریم یا نه؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، وام مسکن 2 میلیارد تومانی، بیشترین وامی است که برای خرید خانه در شبکه بانکی پرداخت می‌شود. دریافت آن نیاز به سپرده گذاری دارد و متقاضیان باید شرایط ویژه‌ای را رعایت کنند.
متقاضی وام مسکن جوانان با افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان می‌تواند وام دریافت کند. این حساب پس انداز به صورت یک باره نیست. یعنی قرار نیست صاحب حساب مبلغ بالایی را یک باره واریز کنند. بلکه باید در مدت زمان چند ساله مبلغ‌های خردی را به سپرده خود اضافه کند.
مبلغ وام مسکن جوانان براساس قرارداد و شرایط زمان افتتاح حساب تسهیلات به آنها پرداخت می‌شود. براساس مصوبه بانک مسکن، کسانی که در سال 1401 افتتاح حساب می‌کنند مشمول دریافت وام تا سقف 2 میلیارد تومان می‌شوند.
کسانی که از امسال سپرده گذاری را شروع کرده‌اند، اگر قصد گرفتن بیشترین مبلغ وام را دارند در سال 1416 می‌توانند آن را دریافت کنند.
چقدر پول سپرده گذاری کنیم؟
مبلغ سپرده گذاری برای ساکنان تهرانی که قصد گرفتن وام 2 میلیارد تومانی دارند در 5 سال اول 400 هزار تومان است. در 5 سال دوم این مبلغ به 600 هزار تومان افزایش می‌یابد و در نهایت سپرده گذار باید در 5 سال سوم مبلغ 800 هزار تومان را واریز کند.
هر شخصی که به سن هیجده سال تمام رسیده و یا حکم رشد او از سوی دادگاه صادرشده باشد می‌تواند به نام خود یا کسانی که تحت ولایت و قیمومیت او باشند حساب پس‌انداز مسکن جوانان افتتاح کند.
زمان سپرده گذاری در حساب پس انداز مسکن جوانان بین 5 تا 15 سال است. کسانی که قصد دارند بیشترین مبلغ وام را بگیرند باید 15 سال سپرده گذاری کنند.
کسانی که ساکن تهران هستند، بیشترین مبلغ وام را دریافت می‌کنند. این افراد می‌توانند تا 2 میلیارد تومان وام مسکن جوانان بگیرند. مبلغ وام برای ساکنان شهرهای بزرگ یک میلیارد و 700 میلیون تومان است. مثلا کسانی که در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و … زندگی می‌کنند. مشمول دریافت وام یک میلیارد و 700 میلیون تومانی می‌شوند. کمترین مبلغ وام هم به ساکنان شهرهای کوچک می‌رشد که مبلغ آن یک میلیارد و 400 میلیون تومان است.
حداقل مبلغ وام نیز برای تهرانی‌ها 800 میلیون تومان، شهرهای بزرگ 700 میلیون تومانی و شهرهای کوچک 600 میلیون تومان است. برای دریافت حداقل وام باید 5 سال سپرده گذاری انجام شود.
در صورت عدم استفاده از امتیاز حساب پس‌انداز مسکن جوانان, بانک مسکن در هنگام فسخ حساب نرخ سودی بر اساس نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت به آن پرداخت می‌شود.
وام با نرخ سود 9 درصد
در حال حاضر براساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار تسهیلات با نرخ سود 18 درصد پرداخت می‌شود. اما سود وام مسکن جوانان نصف است. یعنی کسانی که قصد داشته باشند وام را در 5 سال بازپرداخت کنند، نرخ سود آن 5 درصد محاسبه می‌شود، اما در بازپرداخت های بالای 5 سال سود وام 9 درصد است.
بازپرداخت این وام 20 ساله است و قسط هر ماه حدود 18 میلیون تومان برآورد می‌شود.
از آنجایی که این وام برای خرید ملک پرداخت می‌شود، سند ملک به عنوان ضمانت نزد بانک می‌ماند. سقف تسهیلات از محل حساب پس انداز مسکن جوانان به واحد هایی تعلق می گیرد که از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها بیش از25سال سپری نشده باشد.
گرفتن این وام به صرفه است؟
در حال حاضر بیشترین مبلغ وامی که پرداخت می‌شود 480 میلیون تومان است که زوج‌های تهرانی می‌توانند آن را دریافت کنند. البته در حال حاضر حدود 130 تومان از مبلغ وام برای گرفتن اوراق تسه و هزینه‌های جانبی از بین می‌رود. عملا 350 میلیون تومان به دست متقاضی خرید مسکن می‌رسد.
متقاضیان خرید مسکن 15 سال بعد می‌توانند بیش از 4 برابر الان وام بگیرند. اگر چه مبلغ بالای وام می‌تواند ترغیب کننده باشد، اما باید میزان رشد مسکن در این 15 سال را هم باید در نظر گرفت. هر متر مسکن تهران طی 15 سال اخیر از متری یک میلیون و 200 هزار تومان به متری 47 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. یعنی مسکن در این مدت 3791 درصد رشد کرده است.
کد مطلب: 184412
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *