۰
چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۵
نخود و لوبیا از سفره مردم حذف می‌شود؟

افزایش چراغ‌خاموش قیمت حبوبات

با افزایش قیمت گوشت و لبنیات، وزن حبوبات در سبد اقلام پروتئینی مردم افزایش یافت؛ اما افزایش نجومی قیمت حبوبات نیز منجر به کاهش خرید مردم شد. حال آیا محصولاتی نظیر نخود، لوبیا، لپه و عدس هم از سفره مردم حذف می‌شود؟
افزایش چراغ‌خاموش قیمت حبوبات
به گزارش مردم سالاری آنلاین،روند نجومی قیمت حبوبات از سال گذشته آغاز شد و در سال جاری به بیشترین حد خود رسید. در واقع می‌توان گفت که با افزایش چشمگیر نرخ اقلام پروتئینی همچون گوشت و لبنیات، حبوبات نیز از سفره برخی از دهک‌های جامعه حذف شده است.
افزایش قیمت تمامی کالاهای اساسی منجر به این شد که افزایش 1000 تا 2000 تومانی حبوبات به‌صورت هفتگی آن هم به‌طور چراغ خاموش چندان به چشم نیاید.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت یک بسته 900 گرمی حبوبات اعم از نخود، عدس، لوبیا، لپه و … در فروشگاه‌های کشور به بیش از 60 هزار تومان رسیده است.
اکنون قیمت یک بسته عدس 900 گرمی بین 63 هزار تا 81 هزار تومان است. نخود نیز بین 62 هزار تا 89 هزار تومان به فروش می‌رسد. لوبیا قرمز بین 73 هزار تا 82 هزار تومان فروش می‌رود. ماش 58 هزار تومان و لپه هم بین 56 هزار تا 79 هزار تومان است.
افزایش قیمت حبوبات تولید را کاهش داد
رشد لجام‌گسیخته قیمت حبوبات مستقیماً روی تولید محصولات تأثیر گذاشته است. البته روند کاهش تولید حبوبات از خشکسالی‌های مستمر و کاهش سطح زیرکشت هم نشأت می‌گیرد.
از سوی دیگر باید گفت که قیمت جهانی حبوبات پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین نیز بشدت افزایش یافت. از آن‌جایی که روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان حبوبات در جهان است، جنگ بین این دو کشور تأثیر بسیاری در افزایش قیمت جهانی حبوبات داشت.
از آن‌جایی که بنا به گفته فعالان بازار نیاز سالانه حبوبات در کشور حدود 750 هزار تن است و سال گذشته تنها 500 هزار تن حبوبات در کشور تولید شد؛ بخشی از نیاز بازار باید از واردات تأمین شود؛ از همین رو افزایش قیمت جهانی حبوبات نیز در افزایش قیمت داخلی بی‌تأثیر نبود.
گفتنی است که بخش زیادی از نیاز بازار داخلی به نخود، انواع لوبیا و عدس از طریق واردات از کشورهای اتیوپی، استرالیا، کانادا، قزاقستان، ازبکستان و چین تأمین می‌شود.
اما بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که نیاز به واردات حبوبات در سال جاری نسبت سال گذشته بیشتر نیز شده است؛ چراکه خشکسالی منجر به این شده بسیاری از اراضی کشاورزی زیر کشت حبوبات به کشت سایر محصولات زراعی همچون گندم و جو اختصاص پیدا کند.
کد مطلب: 188363
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *