۰
يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۰

افزایش فشارهای آمریکا بر ترکیه

ایالات متحده فشارهای خود را بر ترکیه جهت محدود کردن صادرات محصولاتی به روسیه که امکان استفاده نظامی از آنها وجود دارد افزایش داده است.
افزایش فشارهای آمریکا بر ترکیه
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از بلومبرگ،«برایان نیلسون» معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه‌داری امریکا در سفر به ترکیه در روزهای پنج‌شنبه و جمعه با مقامات این کشور دیدار و نگرانی‌های امریکا را درباره افزایش صادرات ترکیه به روسیه را که شامل کالاهای امریکایی می‌شود با آنان در میان گذاشته است.
این گزارش افزوده که مقامات امریکایی از ترکیه خواسته‌اند که در محدود کردن ارسال کالا به روسیه همکاری کند و هشدار داده‌اند که ده‌ها میلیون دلار کالای مشمول تحریم به روسیه می‌رسد که می‌تواند از آنها برای صنایع دفاعی خود و ادامه حملاتش به اوکراین استفاده کند.
نیلسون در سفر خود به استانبول با اتحادیه بانک‌های ترکیه دیدار و بررسی اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه را  بررسی کرد.
این مقام سومین مقام بلندپایه وزارت خزانه‌داری آمریکاست که در یک سال گذشته با هدف افزایش فشار بر آنکارا برای کاهش صادرات به روسیه به ترکیه سفر کرده است.
وزارت خزانه‌داری امریکا نیز در بیانیه رسمی خود درباره سفر نیلسون به ترکیه، تأکید کرد که باید با جدیت برای رفع روزنه‌های دور زدن تحریم‌ها تلاش کرد و افزود که فروش املاک ترکیه از مهم‌ترین ابزارهای پول‌شویی و انتقال پول میان ترکیه و روسیه است.
این وزارتخانه افزوده که وابستگی ترکیه به سوخت و کالاهای کشاورزی روسیه را درک می‌کند و برای کاهش پیامدهای منفی ناشی از این مبادلات تجاری تلاش می‌کند اما در سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر صادرات «غیر ضروری» یا صادرات مجدد کالاهایی از ترکیه به روسیه بوده‌ایم که امکان استفاده از آنها در عرصه‌های نظامی و تسلیحاتی روسیه وجود دارد.
این گزارش افزوده که صادرکنندگان ترکیه‌ای در فاصله میان مارس تا اکتبر سال گذشته 800 میلون دلار به ترکیه صادر کرده‌اند که 300 میلیون دلار آن ابزارآلات و 80 میلیون دلار آن محصولات الکترونیک بوده است.
از جمله کالاهایی که امریکا به صادرات آن حساسیت نشان داده کائوچو است که روسیه از آن در تانک‌های خود و نیز سپرهای نظامی استفاده می‌کند و برای همین مشمول تحریم‌های امریکا شده است.
مقامات ترکیه در برابر این فشارها تأکید کرده‌اند که فقط تحریم‌های شورای امنیت را اجرا می‌کنند و نه تحریم‌های امریکا علیه روسیه را.
در این میان گزارش‌هایی درباره فروش پهپاد و خودروهای زرهی از ترکیه به روسیه نیز گزارش شده است.
کد مطلب: 188636
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *