۰
پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۵
رکوردشکنی‌های پی در پی در بازار شبانه

نرخ بهره بین بانکی به 22.54 درصد رسید

نرخ بهره بین بانکی در هفته جاری، سقف کریدور خود را شکست و برای دومین هفته متوالی در قله تاریخی خود ایستاد. نرخ ریپو نیز خیز بلندی را تجربه کرد.
نرخ بهره بین بانکی به 22.54 درصد رسید
به گزارش مردم سالاری آنلاین،امروز بانک مرکزی جدیدترین به‌روزرسانی خود از آمار نرخ بهره بین بانکی و حداقل نرخ توافق بازخرید یا ریپو، مربوط به هفته منتهی به 26 بهمن ماه سال 1401 را منتشر کرد. طبق این گزارش، نرخ سود بازار شبانه همچنان جهش‌های بلندی را تجربه می‌کند و رکوردها را یکی پس از دیگری می‌شکند. نرخ توافق بازخرید نیز در این هفته بالاخره دستخوش تغییر شد و صعود کرد.
روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه در سال 1401
رکوردشکنی دوباره نرخ بهره بین بانکی
با استناد به آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در این هفته نیز مثل هفته گذشته، رکورد صعود هفتگی خود را شکست و با جهش 0.76 واحد درصدی مواجه شد.
به این ترتیب میانگین وزنی نرخ سود بین بانکی در هفته چهارم بهمن ماه با ثبت 22.54 درصد به قله تاریخی خود رسید.
این صعود در حالی رخ داد که بانک مرکزی در این هفته هم به دخالت در بازار بین بانکی ادامه داد و دو هزار و 500 میلیارد تومان به این بازار تزریق کرد. با این وجود این رقم، کمترین تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه در یک ماه اخیر بود.
لازم به ذکر است که نرخ بهره بین بانکی، نرخ وام‌های بسیار کوتاه‌مدت و معمولا یک روزه‌ای است که بانک‌های با کسری وجوه نقد، از بانک‌های با مازاد منابع دریافت می‌کنند.
کریدور نرخ بهره تغییر می‌کند؟
ورود نرخ بهره بین بانکی به کانال 22 درصدی در حالی است که کریدور کنونی تعیین شده برای این نرخ، بازه 14 درصد تا 22 درصد است. به عبارت دیگر، نرخ بهره بازار شبانه در این هفته سقف مجاز خود را شکست.
حال باید دید که سیاست‌گذار در واکنش به روند صعودی پرقدرت نرخ سود بین بانکی چه اقداماتی را در پیش می‌گیرد؛ آیا کریدور نرخ سود، با شرایط کنونی اقتصاد کشور و افزایش نرخ بهره تنظیم و به‌روز می‌شود یا بانک مرکزی برای رعایت کریدور فعلی، سیاست نرخ بهره بین بانکی را اتخاذ می‌کند؟
رکورد جدید نرخ ریپو
یکی دیگر از نرخ‌های مهمی که در این هفته افزایش قابل توجهی را تجربه کرد، حداقل نرخ توافق بازخرید یا ریپو بود. این نرخ که در 23 هفته گذشته تقریا در سطح 21 درصد ثابت مانده بود، در این هفته با جهش 1.5 واحد درصدی مواجه شد و به 22.5 درصد رسید. نرخی که در تاریخ عملیات بازار باز بی‌سابقه بوده و نوعی رکوردشکنی محسوب می‌شود.
خیز بلند نرخ توافق بازخرید از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند هزینه استقراض بانک‌ها در بازار باز را افزایش داده و در نتیجه تزریق منابع بانک مرکزی در این بازار را کاهش دهد.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 189617
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *