۰
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰
بررسی ارزش بازارهای بورس و فرابورس در انتهای دی ماه؛

حرکت بازار سرمایه با یک سوم سرعت تورم

بازار سرمایه در 10 ماهه ابتدای امسال رشد 16.1 درصدی را در مجموع ارزش بازار‌های خود تجربه کرده است. این رشد 16 درصدی درحالی ایجاد شده که شاخص قیمت مصرف کننده(تورم) در این 10 ماهه رشد 45.9 درصدی داشته که سه برابر رشد بازار سرمایه در این مدت است.
حرکت بازار سرمایه با یک سوم سرعت تورم
به گزارش مردم سالاری آنلاین،مرکز آمار ایران در ابتدای ماه جاری آمار تورم دی ماه کشور را منتشر کرد. با توجه به گزارش مرکز آمار ایران و ما بر تورم 10 ماهه امسال، شاخص قیمت مصرف کننده در این مدت رشد 45.9 درصدی داشته است. در روز‌های گذشته مرکز پژوهش و توسعه بازار سرمایه گزارش عملکرد دی ماه امسال بازار سرمایه را منتشر کرد. مطابق این گزارش ارزش مجموع بازار‌های سرمایه در این 10 ماهه 16.1 درصد رشد داشته است. رشد ارزش بازار سرمایه نشان می‌دهد که سرعت رشد شاخص قیمت مصرف کننده کشور در این 10 ماهه 2.86 برابر ارزش بازار سرمایه بوده است.روند معاملاتی روزانه بورس تهران در بهمن ماه بیانگر کاهش ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی از بازار بوده که می‌توان یکی از دلایل این رفتار فعالان بازار را نشأت گرفته از عقب‌ماندگی بازار سرمایه ایران به نسبت سایر بازار‌های مالی و تورم کشور دانست. با این تفاسیر تغییرات ارزش بازار‌های مختلف سرمایه در این 10 ماهه متفاوت بوده که در ادامه به آن می‌پردازیم.
فرابورس ایران از بورس تهران پیشی‌گرفت!
بازار سرمایه ایران در حال حاضر از چهار بورس تشکیل شده است. نزدیک به 75 درصد از ارزش بازار سرمایه در انتهای دی ماه متعلق به بورس تهران و 24.8 درصد از ارش بازار سرمایه متعلق به فرابورس ایران است. صندوق‌های قابل معامله بورس انرژی و بورس کالا نیز دو دهم درصد ارزش بازار سرمایه را شامل می‌شوند. البته ارزش اندک این دو بورس به دلیل اوراق کالایی و انرژی مورد معامله در این بازار‌ها است که جز ارزش بازاری محسوب نمی‌شوند.
برخلاف بورس انرژی و بورس کالا که تنها ارزش صندوق‌های قابل معامله آن‌ها ارزش بازاری دارد؛ در بورس تهران و فرابورس ایران علاوه بر این صندوق‌ها اوراق بدهی و سهام نیز معامله می‌شوند و ارزش بازاری بالایی دارند. نزدیک به 98 درصد ارزش بازاری بورس تهران متعلق به اوراق سهام بوده و اوراق بدهی و صندوق‌ها به ترتیب 0.8 درصد و 1.3 درصد از ارزش بورس تهران را شامل می‌شوند. با این وجود در 10 ماهه امسال ارزش بازاری اوراق بدهی و صندوق‌های بورس تهران به ترتیب 52درصد و 31 درصد افزایش داشتند در حالی که ارزش اوراق سهام بورس تهران تنها 14.4 درصد رشد داشت و رشد ارزش بورس تهران را در این 10 ماهه به 14.8 درصد رساند.
فرابورس ایران در این 10 ماهه 20 درصد افزایش ارزش بازاری داشته که بیشتر از بورس تهران بوده است. ارزش بازاری اوراق سهام فرابورس ایران که 76.5 درصد از این بازار را پوشش می‌دهد در 10 ماهه امسال 19.5 درصد افزایش یافته و ارزش اوراق بدهی فرابورس که 20 درصد از ارزش فرابورس را شامل می‌شود تنها 12.6 درصد افزایش داشته است. صندوق‌های قابل معامله فرابورس ایران در این 10 ماهه 140 درصد افزایش ارزش داشته‌اند و صندوق‌های قابل معامله بورس کالا نیز رشد ارزش 238 درصدی را تجربه کرده‌اند.
بیش از 92 درصد ارزش بازار سرمایه مربوط به اوراق سهام است. بورس تهران دارای دو بازار سهامی است که با نام بازار اول و دوم بورس تهران شناخته می‌شوند. بازار اول بورس 42.7 درصد ارزش سهام بازار سرمایه را پوشش می‌دهد و بازار دوم بورس 36.7 درصد ارزش سهام بازار سرمایه را داراست. اوراق سهام فرابورس ایران در چهار بازار قرار دارند. بازار اول فرابورس 2.9 درصد و بازار دوم آن 11.9 درصد از سهام بازار سرمایه را شامل می‌شود. نزدیک به 5.6 درصد از سهام بازار سرمایه متعلق بازار پایه فرابورس و کمتر از یک درصد آن متعلق به شرکت‌های کوچک و متوسط است. در میان دو بازار سهامی بورس و چهار بازار سهامی فرابورس، بازار اول فرابورس با رشد 35.5 درصدی ارزش بازاری خود در 10 ماهه امسال بیشترین افزایش و بازار دوم فرابورس با 10.4 درصد رشد کمترین افزایش را به ثبت رسانده‌اند.
منبع:اکوایران
کد مطلب: 189688
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *