۰
چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۵

رشد نجومی خرید و دانلود انواع وی‌پی‌ان

روز گذشته وزیر ارتباطات از فعال شدن قابلیت رد و بدل کردن پیام‌ها(اینترکانکشن) میان پلتفرم‌های داخلی و پیام‌رسان‌های بومی تا پایان سال خبر داد؛ موضوعی که وزارت ارتباطات در ماه‌های اخیر و در راستای اعمال سیاست‌های حمایتی از پلتفرم‌های داخلی به‌طور جدی دنبال کرده است.
رشد نجومی خرید و دانلود انواع وی‌پی‌ان
به گزارش مردم سالاری آنلاین،عیسی زارع‌پور همزمان با اعلام این خبر، بر کوچ ۶۰ درصدی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی تاکید کرد تا تصویری از بازار این پلتفرم‌ها و ضرورت اضافه شدن قابلیت اینترکانکشن را نشان دهد. این در حالی است که رشد نجومی خرید و دانلود انواع وی‌پی‌ان و ابزار‌های فیلترشکن در ماه‌های اخیر، نشان می‌دهد در عمل کاربران ایرانی همچنان - در غیاب اعتماد کافی به پلتفرم‌های بومی- استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی و رایج را ترجیح می‌دهند. آمار‌های ارائه شده در سایت «کلود فلیر» هم نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از ۹۲ درصد از کاربران ایرانی با استفاده از وی‌پی‌ان به اینترنت بین‌الملل دسترسی دارند؛ رقمی که در آبان ماه برابر ۸۹ درصد بود!
حلقه مفقوده امنیت
وزیر ارتباطات روز گذشته با اعلام این خبر، یک بار دیگر بر حمایت وزارتخانه متبوعش از پلتفرم‌های داخلی تاکید کرد و آن‌ها را رقیبی جدی برای پلتفرم‌های خارجی دانست. عیسی زارع‌پور در این مورد گفت: «طی سال‌های اخیر به غیر از حوزه پیام‌رسان‌های شبکه‌های اجتماعی، ما سکو و پلتفرم‌های بومی خود را داریم و مردم در این بخش سکو‌های خارجی را نمی‌شناسند و این نشان می‌دهد که ظرفیت‌های خوبی در این بخش در داخل کشور وجود دارد. پیام‌رسان‌های داخلی اعم از روبیکا، بله، ایتا و سروش پلاس روزانه پذیرای میلیون‌ها نفر از مردم هستند. این پلتفرم‌ها آماده پذیرایی از همه مردم هستند، بنابراین ما تمام زیرساخت‌های لازم را برای این پیام‌رسان‌ها فراهم کرده‌ایم.»
او همچنین به تشریح نقاط قوت و مقبولیت پلتفرم‌های داخلی پرداخت و به آماری که در ماه‌های گذشته از سوی مرکز ملی فضای مجازی درباره کوچ کسب‌وکار‌ها به این پلتفرم‌ها منتشر شد، اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از مردم و کسب‌وکارهای‌شان به پیام‌رسان‌های داخلی وارد شده‌اند و از این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند. افزایش درآمد شرکت ملی پست برای جابه‌جایی حجم مرسولات مردم، یک شاخص قابل اتکا در زمینه رونق کسب‌وکار‌ها در پیام‌رسان‌های داخلی است. عمده محصولات فروخته شده از طریق شرکت ملی پست ارسال می‌شود و این شاخص نشان می‌دهد که کسب‌وکار‌های مردم در پیام‌رسان‌های داخلی رونق داشته است.»
وزیر ارتباطات در شرایطی همچنان دغدغه ترویج و حمایت از پیام‌رسان‌های بومی را دنبال می‌کند که حتی تشدید محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی در ماه‌های اخیر هم نتوانسته کاربران را در مسیر کوچ اجباری به پلتفرم‌های بومی قرار بدهد. کاربرانی که در مواجهه با اختلالات مکرر اینترنتی و افزایش محدودیت‌ها و مسدودسازی‌ها، بیش از گذشته دیواری از بی‌اعتمادی میان خود و پلتفرم‌های بومی کشیده‌اند، همچنان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی را ترجیح می‌دهند.
افزایش رونق بازار خریدوفروش ابزار‌های فیلترشکن از طرفی و بررسی تطبیقی آمار‌ها و نمودار‌های کلود فلیر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های تحویل محتوا یا CDN در جهان هم از سوی دیگر نشان می‌دهند که با وجود گسترده‌تر شدن فیلترینگ، همچنان اغلب کاربران ایرانی با استفاده از وی‌پی‌ان‌ها به اینترنت بین‌الملل دسترسی دارند. این آمار که به صورت روزانه روی رادار کلود فلیر در دسترس هستند، نشان می‌دهند که در حال حاضر بیش از ۹۲ درصد از کاربران ایرانی با استفاده از وی‌پی‌ان به اینترنت بین‌الملل دسترسی دارند؛ رقمی که در آبان ماه برابر ۸۹ درصد بود. این ارقام همزمان با اثبات عدم تمایل کاربران به استفاده از پلتفرم‌های داخلی، نشان از آسیب‌پذیری‌های بالقوه‌ای دارد که به دلیل استفاده از وی‌پی‌ان‌ها می‌تواند امنیت اطلاعات کاربران را به خطر بیندازد.
منبع:دنیای اقتصاد
کد مطلب: 190093
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *