۰
دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰
انتقاد از تورم و ناکارآمدي دولت در مجلس حداقلي

حتي بچه‌هاي انقلابي از گراني‌ها خسته شده‌اند

هنوز وعده‌هاي رنگارنگ کانديداهاي همسوي انتخابات رياست جمهوري فراموش نشده است؛ از سيد ابراهيم رئيسي که وعده تک رقمي شدن تورم را مي‌داد تا محسن رضايي معاون اقتصادي اين روزهاي رياست جمهوري که مي‌گفت تخصصش اين است و پول ايران را باارزش ترين پول منطقه مي‌کند.
حتي بچه‌هاي انقلابي از گراني‌ها خسته شده‌اند
گروه سياسي - هديه گل محمدي: هنوز وعده‌هاي رنگارنگ کانديداهاي همسوي انتخابات رياست جمهوري فراموش نشده است؛ از سيد ابراهيم رئيسي که وعده تک رقمي شدن تورم را مي‌داد تا محسن رضايي معاون اقتصادي اين روزهاي رياست جمهوري که مي‌گفت تخصصش اين است و پول ايران را باارزش ترين پول منطقه مي‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اما يک سال و نيم بعد از تشکيل دولت، متاسفانه وضعيت اقتصادي کشور و ارزش پول ملي به بي‌سابقه‌ترين شکل ممکن پايين آمده است. اين روزها که سخن از دلار 50 هزار توماني مي‌شود، اگرچه رئيسي هنوز هم وعده‌هايش را تکرار مي‌کند اما متاسفانه عموم صاحب نظران هيچ چشم‌انداز روشني را براي اقتصاد ايران نمي‌بينند و اين وعده‌ها را فاقد پشتوانه و نوعي گفتار درماني تلقي مي‌کنند.
گراني‌ها البته مختص به دلار، طلا و محصولات خارجي نيست. اين روزها قيمت خوراکي‌ها بخصوص گوشت هم به اندازه‌اي بالا رفته که صداي همه را درآورده است. واقعيت اين است که ميزان افزايش قيمت به اندازه اي است که به نظر مي‌رسد هيچ منطقي پشت سر آن نيست. اين موضوع باعث شده که بالاخره در مجلس حداقلي فعلي نيز نمايندگان به اين موضوع اعتراض کنند و از دولت توضيح بخواهند.
حسن شجاعي نايب رئيس کميسيون اصل نود مجلس در جلسه علني ديروز مجلس گفت: مردم سال‌هاست که گرفتار مشکلات معيشتي هستند. هر سال عده‌اي به زير خط فقر سقوط مي‌کنند و براي حفظ زندگي استيجاري در شهرهاي بزرگ به حاشيه شهرها پناه مي‌برند و از شهرهاي کوچک به روستاها پناهنده مي‌شوند.
شجاعي خطاب به رئيس جمهور گفت: وضعيت فعلي به تنهايي محصول دولت شما نيست که فقط شما مورد سرزنش قرار بگيريد اما قيمت دلار طي مدت کوتاهي 50 برابر شده و در دولت شما قيمت آن 90 درصد رشد داشته است؛ مردم ثابت کردند به نظام و رهبري وفادارند اما همين مردم از دولت شما و همه دولت‌هاي جمهوري اسلامي ايران گلايه دارند.
مردم خدمات دولت‌ها را انکار نمي‌کنند اما از مجلس و دولت‌هاي فعلي و گذشته گلايه دارند.
معين الدين سعيدي نماينده چابهار هم در تذکري شفاهي در جلسه علني دوشنبه مجلس، اظهار کرد: تورم بالاي 40 درصد با افزايش صرفاً 20 درصد حقوق و دستمزد به معناي نصف شدن سفره مردم است، از تيم اقتصادي دولت مي‌خواهم تدبيري براي مهار تورم و نرخ ارز کند.
عليرضا سليمي نيز در تذکري شفاهي در جريان جلسه علني ديروز مجلس بيان کرد: به دولتمردان تذکر مي‌دهيم که قيمت کالاهايي همچون ارز، گوشت، خودرو، ميلگرد، مسکن  را مديريت کنند. قيمت اين کالاها سر به فلک کشيده است. دولت بايد در زمينه افزايش قيمت کالاها تدابير لازم را اتخاذ کند. دولتمردان بايد به نداي رهبري که از دولت درخواست کردند تورم را مديريت کنند، توجه داشته باشند.
محمدصالح جوکار نماينده يزد نيز عنوان کرد: امروز بر عهده مسئولان و مديران است که به مطالبات و خواسته‌هاي به حق مردم پاسخ دهند و جلوي تورم ويرانگر و گراني‌ها را بگيرند.
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: متاسفانه افزايش قيمت اقلام اساسي ساعتي شده و از سوي ديگر شاهد افزايش قيمت مصالح ساختماني بوده که در نهايت منجر به افزايش قيمت تمام شده مسکن خواهد شد.
صديف بدري در تذکري شفاهي در جلسه علني ديروز  مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: واقعا شرايط اقتصادي خوب نيست و افزايش قيمت‌ها ساعتي شده است، گراني گوشت و اقلام اساسي و افزايش نرخ ارز مردم را در تنگنا قرار داده است، دولت در هر تبليغات و در هر سخنراني به کنترل نرخ ارز تاکيد مي‌کند اما در عمل قيمت دلار به حدود 50 هزار تومان رسيده است.
آيا اين وضعيت در شأن مردمي است که براي حمايت از نظام همواره در صحنه بودند؟
نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه دولت و مجلس شوراي اسلامي بايد جلسه‌ غيرعلني برگزار کرده و براي کنترل قيمت‌ها چاره‌اي بينديشند، گفت: آيا راهکار علمي و عملي براي کنترل قيمت‌ها وجود ندارد؟
اين عضو کميسيون عمران مجلس با بيان اينکه قيمت خودرو و مصالح ساختماني افزايش چشمگيري داشته است، تصريح کرد: قيمت هر کيلو ميلگرد از 16 هزار تومان به 28 هزار تومان رسيده است، با اين روند افزايش قيمت مصالح ساختماني، قيمت تمام شده مسکن به کجا خواهد رسيد؟ آيا با اين قيمت‌ها وعده چهار ميليون واحد مسکوني قابل تحقق است؟
بدري تاکيد کرد: همواره در تکيه کلام دولتمردان از کلمه «بايد» استفاده مي‌شود اما اين سخنراني‌ها با واقعيت‌هاي اقتصادي کشور فاصله زيادي دارد. سفره مردم روز به روز کوچک‌تر مي‌شود.
از نظر بنده ساماندهي اوضاع اقتصادي نيازمند بکارگيري روش‌هاي علمي و عملي است.
رحمت‌الله نوروزي نماينده مردم علي‌آباد کتول در مجلس نيز در تذکري شفاهي گفت: گراني گوشت و نوسانات ارز براي مردم مشکلات زيادي ايجاد کرده و مردم امروز از مجلس شوراي اسلامي انتظار دارند تا با برگزاري جلسه‌اي غيرعلني راهکاري براي حل مشکلات پيدا کنند. بايد پاسخگوي وضعيت تورم و نابساماني‌ها در بازار ارز بود. متاسفانه هيچ کس پاسخگوي وضع موجود نيست.
نماينده همدان در مجلس شوراي اسلامي هم با انتقاد از وضعيت بازار و گراني‌ها گفت: وضعيت بازار به گونه‌اي شده که حتي بچه‌هاي مذهبي و انقلابي هم از آن خسته شده‌اند.
احمدحسين فلاحي در تذکري گفت: وضعيت بازار خوب نيست؛ اين‌که فقط گفته شود معاون اول در مجلس حضور پيدا کرده و توضيح دهد، فايده ندارد.
وي با بيان اين‌که « در ديدار اخير با رهبري عاملان وضع موجود در صف اول نشستند» ادامه داد: فکر مي‌کنم مجلس در راس امور نيست چون نزديک به 30 پرونده از دولت قبل را به دستگاه قضايي فرستاد اما اين پرونده‌ها مورد رسيدگي قرار نگرفت. اين موارد را رئيس مجلس پيگيري کند تا حداقل پاسخي به زحمات دوستان داده شود.
اين نماينده مجلس با بيان اين‌که «مردم در کف جامعه از ما مطالبه دارند»، گفت: مردم مي‌پرسند مقصر وضع موجود چه کسي است، اگر مقصر دولت قبل بوده و کم کاري کرده، چرا محاکمه نمي‌شود؟ اين موارد را رئيس مجلس به رئيس دستگاه قضا منتقل کند چون ما در طول يکسال گذشته منتظر وقت ملاقات هستيم؛ اگر هم دولت فعلي ناکارآمد است بايد مجلس پاسخگو باشد.
فلاحي در پايان مجددا بيان کرد: امروز وضعيت بازار و مردم خوب نيست و حتي بچه‌هاي مذهبي و انقلابي از اين وضعيت خسته شده‌اند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي هم  در اين جلسه از وزير اقتصاد و رئيس کل بانک مرکزي خواست تا به راه حل‌هاي زيرساختي و کوتاه مدت مديريت بازار ارز که توسط مجلس ارائه شده است توجه ويژه داشته باشند.
محمدباقر قاليباف در نطق پيش از دستور خود در جلسه علني ضمن اشاره به افزايش قيمت ارز در روزهاي اخير بيان کرد: مديريت قيمت ارز اهميت زيادي براي کنترل ثبات در همه عرصه‌هاي اقتصادي دارد؛ مجلس در جلسه نظارتي خود راه حل‌هاي زيرساختي و کوتاه مدت مديريت بازار ارز را ارائه کرده بود، ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته از وزير اقتصاد و رئيس کل بانک مرکزي مي‌خواهم تا به آن توجه ويژه اي داشته باشند تا شاهد ثبات در قيمت ارز و اقتصاد ايران باشيم.
کد مطلب: 189925
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *