۰
يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۵

پوتین در دنیای موازی زندگی می‌کند؟

 جنگ در اوکراین ضعف های روسیه را عریان کرده، با این همه نگرانی ها در باب افزایش قدرت چین، ذهن واشنگتن را آشفته کرده است.
پوتین در دنیای موازی زندگی می‌کند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، جو بایدن در سالگرد آغاز جنگ در اوکراین عصر تازه‌ای از رویارویی‌های همزمان یا گاه و بیگاه و در هم تنیده آمریکا با رقبای هسته‌ای‌اش یعنی روسیه و چین را برجسته کرد.
سفر بی‌سابقه بایدن به کی‌یف در میانه آژیرهایی که به بهانه حمله‌های هوایی روس‌ها به صدا درمی‌آمدند و همچنین سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا در ورشو، از یک طرف نشان از حمایت غرب از مقام‌های اوکراین در برابر روس‌ها داشت و از طرف دیگر مستقیما رویکرد پوتین را به چالش کشید.
پوتین، رهبر کرملین ساکت نماند و در سخنرانی سالانه‌اش جنگ در اوکراین را نبردی وجودی علیه غرب خواند. پوتین در پاسخ به بایدن که بر همصدایی‌اش با اوکراین تاکید داشت، گفت که این موضع‌گیری صرفا دامنه و مدت‌زمان نبرد را به نفع غرب افزایش خواهد داد.
اتحاد رقبا؛ چالش یا فرصت
در میانه تنش‌های واشنگتن و مسکو، چین نیز بازی استراتژیک خود را در قامت قدرتی بزرگ کلید زده است. وانگ یی، دیپلمات ارشد چینی که گوش‌هایش پر است از هشدارهای ایالات متحده مبنی بر عدم دخالت پکن در جنگ اوکراین و ارسال سلاح به روسیه، برای رایزنی‌ها در سطوح بالا راهی مسکو شد؛ آن هم در شرایطی که تنش میان واشنگتن و پکن حول محور بالن‌های جاسوسی روز به روز تشدید می‌شود.
از همین رو بسیاری سفر وانگ یی را سفری دیپلماتیک و در عین حال نمادین توصیف کردند؛ بویژه اینکه پوتین بسیار از این سفر استقبال کرد و تاکید داشت که روسیه و چین در آستانه نیل به نقطه عطف جدیدی هستند. وانگ هم ضمن اشاره به بحران و هرج و مرج هایی که دو بازیگر ممکن است با آنها روبرو باشند گفت که در میانه تنش‌ها فرصت‌هایی وجود دارد و ممکن است گاها چالشی به فرصت تبدیل شود، یا برعکس.
کد مطلب: 190373
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *