۰
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۰

آیا بازهم امید کارگران ناامید می‌شود؟

طرح را به مجمع تشخیص برده‌اند؛ پیمانکاران و واسطه‌ها که تشکل‌های قدرتمند و لابی‌های پرنفوذ دارند، مدام در حال رایزنی و تخریب هستند و حرف‌های عضو محترم شورای نگهبان نیز، نشان از مخالفت‌ها دارد؛ هرچند در مطالبه‌گری، «ناامیدی» سم مهلک است، اما چطور امیدوار بمانیم؟
آیا بازهم امید کارگران ناامید می‌شود؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، آیا طرح ساماندهی استخدام، تصویب و ابلاغ می‌شود؟ این سوالی‌ست که جواب آن را هنوز نمی‌دانیم؛ در روزهای اخیر، دوباره نگرانی‌های کارگران مشمول بالا گرفته است؛ همه چیز نشان از قدرت‌نماییِ لابی‌های پیمانکاران دارد، گویا «نمی‌گذارند» تصویب این طرح که قرار است سرنوشت میلیون‌ها کارگر را به نفع عدالت و رفع تبعیض تغییر دهد، به ایستگاه پایانی برسد.
تلاش‌های ضد طرح:
از ارسال به مجمع تا نامه‌ی پیمانکاران
کارگران از عسلویه در بوشهر گرفته تا صداوسیما در تهران، از سوگیری‌ها و تلاش های اخیرِ حامیان پرنفوذ پیمانکاران به شدت انتقاد دارند؛ تلاش‌هایی که پس از تصویب طرح ساماندهی با اکثریت قاطع در صحن مجلس آغاز شده، می‌تواند سنگ‌های بزرگ جلوی پای تصویب نهایی طرح ساماندهی بیندازد. در این شرایط، سازمان امور استخدامی، طرح مصوب مجلس را که علی‌القاعده باید در شورای نگهبان تایید شود، با یک فرار رو به جلو به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده است و به گفته‌ی رامین اناری (نماینده کارگران شرکتی و قراردادی) این اقدام چیزی نیست جز مسدود کردن مسیرهای قانونی و پرشی ضد کارگری بر فراز نهادهای مسئول در قانون.
همه چیز از نامه‌ی دسته‌جمعی پیمانکاران به شورای نگهبان آغاز شد؛ این نامه که توسط کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان خدماتی سراسر کشور نوشته شده، طرح ساماندهی را مغایر با قوانین بالادستی دانسته‌ و خیلی صریح از شورای نگهبان خواسته‌ برای جلوگیری از «یک بحران اقتصادی و اجتماعی»! رای به مغایرت قانونی طرح ساماندهی بدهند!
بعد از آن بازهم حملات ادامه داشت؛ البته بازهم کارگران رایزنی‌های خود را با نمایندگان مجلس ادامه دادند و از نمایندگان خواستند ادله و براهین کافی و اقناع‌بخش به شورای نگهبان بفرستند؛ براهینی مبنی بر اینکه طرح ساماندهی کاملاً مطابق قانون است و البته هیچ بار مالی برای دولت ندارد، بلکه در هر ماه به اندازه‌ی بودجه‌ی عمرانی یک استان کشور در بیت‌المال صرفه‌جویی می‌کند. با این حساب، کارگران امید داشتند که شورای نگهبان نظر مثبت در مورد طرح بدهد و راه را بر کارشکنی‌ها ببندد.
رایزنی با شورای نگهبان:
رئیس جمهور مخالف است!
اما نقطه اوج نگرانی و ناامیدی، در صحبت‌های عضو شورای نگهبان در جم در استان بوشهر کلید خورد؛ کارگران به دیدار او رفتند و تاکید کردند که طرح بار مالی ندارد، که نیروهای مشمول قرار نیست رسمی شوند و فقط تبدیل به قرارداد کار معین تحت پوشش قانون کار می‌شوند؛ اما احمد خاتمی در پاسخ گفت: «رئیس جمهور مخالف طرح است و معتقد است طرح ده‌ها هزار میلیارد تومان بار مالی دارد...»
رامین اناری در ارتباط با این اظهارات می‌گوید: از این کلیپی که بارها در فضای مجازی دست به دست چرخید، متوجه شدیم که مخالف اصلی طرح ساماندهی، شخص رئیس جمهور است و رئیس سازمان امور استخدامی به نیابت از ایشان مدام مخالفت می‌کند؛ اما از این بگذریم. از آقای خاتمی به عنوان عضو محترم شورای نگهبان انتظار داشتیم که به قانون و ادله قانونی استناد کند نه اینکه به دلیلِ مخالفت رئیس جمهور، کارگران را ناامید سازد. هزاران کارگر زحمتکش بیش از دو سال برای به دست آوردن حق قانونی خود تلاش شبانه‌روزی کرده‌اند؛ حالا که مجلس شورا موافقت کرده، شورای نگهبان از در مخالفت درآمده؟
کلیپ صحبت‌های عضو هیات مدیره شورای نگهبان، در کانال‌ها و گروه‌های کارگری بازنشر شده؛ کارگران نسبت به این پاسخ‌ ناامیدکننده انتقاد دارند، در عین حال نگران ارسال طرح به مجمع تشخیص هستند آنهم در حالیکه طرح در مجلس با بیش از ۱۷۰ رای به تصویب رسیده است.
رامین بیدریغ کسمایی (نماینده کارکنان ارکان ثالث و شرکتی صنعت نفت) که با سیداحمد خاتمی در فرودگاه بوشهر صحبت کرده؛ در این رابطه می‌گوید: توضیحاتی در خصوص اینکه طرح ساماندهی بار مالی ندارد خدمت ایشان ارائه دادم و تاکید کردم که قرار نیست ما کارمند رسمی شویم و فقط قرار است قرارداد معین تحت قانون کار باشیم؛ من به ایشان گفتم که مطابق مصوبه ساماندهی استخدام، قرار نیست افراد جدیدی وارد دستگاه‌ها شوند و فقط شاغلین شرکتی مثل خود بنده که پانزده سال سابقه کار در صنعت دارم، تعیین تکلیف خواهند شد اما ایشان در پاسخ گفت رئیس جمهور مخالف است و داشتن بار مالی چند هزار میلیارد تومانی را مرتب عنوان می‌کند....
نظر نمایندگان:
از طرح مصوب حمایت می‌کنیم
در این میان نمایندگان مجلس، می‌گویند از طرحی که تصویب کرده‌ایم حمایت می‌کنیم و توقع داریم شورای نگهبان اگر ایرادی هم دارد، ایراد جزئی به تبصره‌ها باشد تا بتوانیم آن را برطرف کنیم.
  سیدنظری خانقاه در این رابطه می‌گوید: از رئیس مجلس می‌خواهیم مصوبه طرح ساماندهی را حمایت کند چون متاسفانه رئیس سازمان امور استخدامی به دنبال حذف و از میان برداشتن این مصوبه است؛ مشمولان این مصوبه بالغ بر یک میلیون نفر هستند و چشم امیدشان تنها به تصویب آن است. اینکه این موضوع در مجمع مطرح شده، نباید مانع تصویب و ابلاغ ساماندهی شود.
او تاکید می‌کند: مجلس از مصوبه خود که ناظر بر ساماندهی نیروهای زحمتکش شرکتی و قراردادی‌ست، کوتاه نخواهد آمد و تا تصویب نهایی، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
زنجانی (رئیس کمیته امور اداری و استخدامی مجلس شورای اسلامی) در این رابطه با تاکید بر اینکه طرح هنوز در شورای نگهبان بررسی نشده و در نوبت بررسی است، می‌گوید: طرح ممکن است رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان داشته باشد؛ نیروها باید منتظر باشند که شورای نگهبان نظر خود را بدهد؛ امیدواریم که طرح به تصویب نهایی برسد و ابلاغ شود.
ولی اسماعیلی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) نیز در این رابطه می‌گوید: منتظر نظر شورای نگهبان هستیم؛ امیدواریم اگر ایرادی می‌گیرند به تبصره‌های طرح باشد که بتوانیم اصلاح کنیم و دوباره بفرستیم...
پروپاگاندای گسترده علیه طرح
با این حال، برخی رسانه‌ها و سازمان امور استخدامی، پروپاگاندای گسترده‌ای را برعلیه طرح ساماندهی آغاز کرده‌اند؛ برای نمونه، ایرنا در گزارشی با عنوانِ «مصوبه مجلس برای تبدیل وضعیت ۲ میلیون نیروی شرکتی؛ بدون تعیین بودجه» سعی کرده، غیرقابل اجرا بودن طرح را به اثبات برساند؛ این رسانه‌ها در مذمت طرح از گفتمانِ جایگزینِ «عدالت در پرداخت» دفاع می‌کنند؛ گفتمانی که کارگران شرکتی نهادهای اجرایی و دولتی با قاطعیت رد می‌کنند: هر راهکاری که به کمتر از تبدیل وضعیت شرکتی‌ها در مشاغل مستمر قناعت کند، عادلانه نیست.  
رامین اناری در مورد این مسیر پر از سنگلاخ می‌گوید: طرح را به مجمع تشخیص برده‌اند؛ پیمانکاران و واسطه‌ها که تشکل‌های قدرتمند و لابی‌های پرنفوذ دارند، مدام در حال رایزنی و تخریب هستند و حرف‌های عضو محترم شورای نگهبان نیز، نشان از مخالفت‌ها دارد؛ هرچند در مطالبه‌گری، «ناامیدی» سم مهلک است، اما چطور امیدوار بمانیم؟ بیش از دو سال است که تمام هم و غم را صرفِ بریدن دست‌های واسطه کرده‌ایم، چرا واسطه‌ها و دلالان نیروی انسانی اینقدر عزیزند که خیز برداشته‌اند طرح مصوبِ مجلس را زمین بزنند؟!
کد مطلب: 191037
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *