۰
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰
بودجه نظامي چين از 224 ميليارد دلار عبور کرد

گارد جنگي اژدهاي زرد

کنگره ملي خلق چين از ديروز يکشنبه آغاز به کار کرده و تا دو هفته آينده ادامه پيدا مي‌کند. انتظار مي‌رود که در اين نشست کنگره تغييرات چشمگيري در سطوح بالاي رهبري حزب کمونيست چين صورت گيرد.
گارد جنگي اژدهاي زرد
گروه بين‌الملل: کنگره ملي خلق چين از ديروز يکشنبه آغاز به کار کرده و تا دو هفته آينده ادامه پيدا مي‌کند. انتظار مي‌رود که در اين نشست کنگره تغييرات چشمگيري در سطوح بالاي رهبري حزب کمونيست چين صورت گيرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،«شي جين پينگ» رئيس جمهوري چين که در ماه اکتبر گذشته در جلسه عمومي کميته مرکزي حزب حاکم کمونيست مجددا (براي سومين بار) به عنوان دبيرکل حزب کمونيست چين و رئيس کميسيون نظامي تاييد شده، قرار است در کنگره سالانه ملي خلق براي سومين بار به عنوان رئيس جمهور معرفي شود. اين سه عنوان به طور سنتي توسط رهبر کشور به طور همزمان برعهده گرفته مي‌شود.اطلاعيه‌هاي سياسي و انتخاب‌هاي رهبري احتمالا جهت گيري سياسي چين را براي پنج سال آينده نشان خواهند داد.    چين يک جمهوري سوسياليست تک حزبي است که کاملا توسط حزب کمونيست چين اداره مي‌شود. انتخاب نمايندگان سياسي در سطح محلي صورت مي‌گيرد اما مردم در انتصابات در سطح ملي حق اظهارنظر ندارند. براساس خبرگزاري دويچه‌وله، چين پس از آمريکا، بيشترين هزينه را صرف واحدهاي نظامي خود در جهان مي‌کند. حال انتظار مي‌رود که کنگره خلق يک بار ديگر بودجه نظامي را افزايش دهد. يکي از سخنگويان کنگره ملي خلق چين از افزايش بودجه‌هاي دفاعي در گذشته دفاع کرد.
تثبيت موضع نظامي پکن
چين پيش نويس بودجه سال 2023 را درحالي اعلام کرد که بودجه دفاعي اين کشور با 7.2 درصد افزايش به 1.5537 تريليون يوان معادل 224.79 ميليارد دلار رسيده است.
به گزارش گلوبال تايمز، کارشناسان چيني افزايش 7.2 درصدي بودجه دفاعي کشور را منطقي و مهارشده در ميانه لجام گسيختگي هزينه‌هاي نظامي بسياري از کشورها به دليل تنش‌هاي امنيتي جهاني دانستند. اين برنامه بخشي از تلاش‌هاي چين براي بروز رساني دفاع ملي جهت حفظ حاکميت ملي، تماميت ارضي و توسعه منافع در مواجهه با تهديدهاي خارجي و بي‌ثباتي است. رشد بودجه دفاعي پيشنهادي درحالي به اطلاع عموم مردم رسيد که امروز گزارش پيشنويس آن در مراسم افتتاحيه جلسه سالانه کنگره ملي يعني عالي ترين مرجع قانونگذاري اين کشور منتشر شد. اين موضوع نشان مي‌دهد چين برنامه دارد تا رشد بودجه دفاعي خود را براي هشتمين سال متوالي از 2016 حفظ کند و به آرامي سرعت اين رشد را که از زمان همه گيري ويروس کرونا در سال 2020 کاهش يافته بود افزايش دهد. در سال 2020 نرخ رشد بودجه دفاعي 6.6 درصد، در سال 2021 اين رقم 6.8 درصد و در نهايت در سال 2022 به 7.1 درصد رسيده است. کارشناسان معتقدند بودجه دفاعي با توجه به نقشه راه بروز رساني نظامي و رشد تهديدهاي امنيتي در جهان افزايشي منطقي دارد. هدف چين دسترسي اهداف صد ساله ارتش آزادي مردم تا سال 2027 است که اساسا بروز رساني دفاع ملي و نيروهاي نظامي تا سال 2035 را در دستورکار خود دارد. يک کارشناس چيني در مصاحبه با روزنامه گلوبال تايمز گفت براي رسيدن به اين نقشه راه چين بايد تدريجا هزينه دفاعي اش را همچون رشد اقتصادي اش طي سال‌هاي متمادي افزايش دهد. در پايان اين گزارش آمده است اهميت بروز رساني دفاع ملي براي چين به ويژه از زماني مطرح شد که شرايط امنيتي جهان طي يکسال گذشته با آغاز جنگ اوکراين رو به وخامت گذاشت و بدليل سفر مناقشه برانگيز نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان آمريکا به تايوان يک سلسله رزمايش‌هاي نظامي بزرگ در اطراف تايوان از سوي چين انجام شد. آمريکا و متحدانش از جمله ژاپن مسئله تايوان و احتمال درگيري نظامي با چين را بزرگ مي‌کنند. ارتش آمريکا نيز بارها ناوگان دريايي و هوايي خود را براي انجام رزمايش به منطقه تنگه تايوان فرستاده است که در بعضي مواقع با اقدامات تحريک آميز وارد آبهاي چين از جمله درياي چين جنوبي و تنگه تايوان شده است. ژاپن نيز رسما اصول دفاع از خود پس از جنگ جهاني دوم را کنار گذاشته و از سال 2022 شروع به تهيه موشک‌هاي جنگي از جمله موشک آمريکايي تام‌هاکس کرده است. دنياي امروز با چالش‌هاي نامرئي قرن رو به روست. در شرايط جديد امنيتي چين بايد بودجه کافي براي ساخت ارتشي قوي و تمرين‌هاي کافي بازدارنده براي اجتناب از وقوع جنگ تخصيص دهد.
کد مطلب: 191022
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *