۰
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۱۵

مجازات زنا و رابطه نامشروع برای افراد مجرد چیست؟

انجام عملی که با قوانین و عنف عمومی در تضاد باشد رابطه نامشروع است. زنا عملی حرام است که به معنی رابطه جنسی بین زن و مردی است که با هم رابطه زوجیت ندارند.
مجازات زنا و رابطه نامشروع برای افراد مجرد چیست؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین؛ مجازات زنای افراد مجرد یکی از مواردی است که در قانون بیان شده است. زنا دارای انواع مختلفی است که یکی از آن‌ها زنای غیر محصنه است. زنای غیر محصنه در اسلام و شرع نوعی زنا یا رابطه جنسی نامشروع است به‌این‌ترتیب که اگر زنی مجرد با مردی مجرد زنا کنند هر دو زانی غیر محصنه محسوب می‌شوند و حکم زنای غیر محصنه بر آن‌ها جاری می‌شود.
شناختن این واژگان مهم است:
    زانی: کسی که اقدام به زنا می‌کند.
    زنا: آمیزش جنسی بین مرد و زن بدون آنکه بین آن دو عقد و ازدواج واقع شده باشد.
    زنای غیر محصنه: در این نوع زنا فرد زانی باید زن یا مرد مجرد باشند.
    رجم: سنگسارکردن
    علقه زوجیت: رابطه همسری میان زن و شوهر.
    وطی به شبهه: نزدیکی از روی جهل یک مرد است با زن به این تصور که بین آنها رابطه زوجیت وجود دارد.
زنا چیست؟
در واقع افرادی که بدون رابطه زوجیت روابطی به‌دوراز شرع و قانون با هم برقرارکننده رابطه آنها نامشروع شمرده شده و اگر این عمل به برقراری رابطه جنسی منتهی شود به این عمل زنا گفته می‌شود.
مطابق ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی: زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد .
زنای غیر محصنه به زنایی گفته می‌شود که فرد زناکننده چه مرد و چه زن مجرد بوده و فاقد همسر باشند و به‌این‌ترتیب اگر زنی مجرد با مردی مجرد زنا کنند هر دو زانی غیر محصنه محسوب می‌شوند و حکم زنای غیر محصنه بر آنها جاری می‌شود و اما اگر یکی از زن یا مرد همسر داشته باشند و دیگری مجرد باشد زنا نسبت به طرفی که متأهل است زنای محصنه و نسبت به کسی که مجرد است زنای غیر محصنه می‌شود.
راه‌های اثبات زنا
    خود شخص اقرار کند (که فرد باید دارای شرایطی باشد؛ مانند بلوغ و عقل و اختیار و قصد اقرارکننده شرط است.)
    تعداد چهار نفر شهادت زنا دهند
    قاضی باتوجه‌به نظر پزشکی قانونی علم به زنا داشته باشد.
    شواهد و قرائن ثابت‌کننده جرم باشد.
 نکته:
با شهادت چهار نفر مرد عادل یا سه نفر مرد با دو زن فرد زناکننده باید سنگسار شود. اگر به مطالبی پیرامون ارث علاقه داردید، به مطلب اموال فرد مجرد به چه کسانی می‌رسد؟ مراجعه کند.
مجازات زنای افراد مجرد
در ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی آمده است که حکم زنای غیر محصنه (مجازات زنای افراد مجرد) صد ضربه شلاق است که  یک مجازات حدی است. مطابق همین ماده حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم (سنگسار) است و در صورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه چنانچه جرم با بیّنه ثابت شده باشد موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه می‌گردد. در غیر این صورت  صد ضربه شلاق برای هر یک اجرا می‌گردد.
مجازات زنای غیر محصنه برای بار اول، دوم، سوم صد ضربه شلاق خواهد بود و اگر زانی برای بار چهارم اقدام به زنا کند مجازاتش اعدام خواهد بود.
مجازات زنای غیر محصنه یک مجازات حدی است و دارای شرایطی است به این صورت که مرتکب برای اینکه مشمول این مجازات شود باید حتماً از اینکه یک عمل حرام و غیرقانونی انجام می‌دهد آگاهی و اراده کامل داشته و بالغ نیز باشد.
کد مطلب: 191159
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *