۰
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۰

راه اندازی گواهی سپرده نفت خام و میعانات

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از عرضه ۶ میلیارد دلار گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی در طول سال در بورس انرژی خبر داد.
راه اندازی گواهی سپرده نفت خام و میعانات
به گزارش مردم سالاری آنلاین، محسن خجسته مهر در مراسم راه اندازی گواهی سپرده نفت خام و میعانات اظهار داشت: سال‌ها در جمهوری اسلامی آرزو می‌کردیم که نفت را در بورس عرضه کنیم و مهم‌ترین رویکرد وزارت نفت این بود که بند ۱۳ سیاست اقتصاد مقاومتی را محقق کند.
وی با بیان اینکه در شرایط تحریم باید ماری می کردیم که ضربه پذیر نباشیم، افزود: باید تحریم را خنثی سازی می کردیم، نباید اجازه می‌دادیم در معرض آسیب قرار بگیریم و تمانه عدم خرید نفت و عدم تامین و مدیریت ارز داشته باشیم.
مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: یک سال است که روی موضوع راه اندازی گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی کار می‌کنیم و امروز در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین بند آن را رونمایی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه گواهی سپرده کار جدید و میتکرانه در بازار سرمایه است، خاطرنشان کرد: این برنامه با موضوعی که در دولت قبل بود تفاوت دارد خریدار با فروش این اوراق می تواند مالک فیزیکی نفت خام باشد.
مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: یک سال است که روی موضوع راه اندازی گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی کار می‌کنیم و امروز در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین بند آن را رونمایی می‌کنیم.این بند از ضربه به بخش‌های مختلف از جمله ضربه به درآمدهای کشور جلوگیری می‌کند و آن تنوع‌بخشی به صادرات است.
وی افزود: در شرایط تحریم‌های بین‌المللی باید کاری کنیم که تحریم‌پذیر نباشیم و به فرمایش مقام معظم رهبری تحریم‌ها را خنثی کنیم.پیش‌تر عنوان می‌شد باید تحریم را دور بزنیم، اما اکنون می‌گوییم اصلا تحریم نباید منجر به بن‌بست و تکانه در اقتصاد کشور شود.
خجسته مهر با بیان اینکه طراحی معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی با فرمان وزیر نفت رقم خورد، گفت: یک‌سال کار مداوم برای آن با همکاری وزارت امور اقتصاد و دارایی و بورس انرژی انجام و در واقع مهم‌ترین بند اقتصاد مقاومتی امروز رونمایی شد.
وی بیان داشت: اوراق گواهی سپرده کاری مبتکرانه در بازار سرمایه است که برای نخستین‌ بار معرفی می‌شود،  دارندگان این اوراق مالک فیزیکی نفت‌ خام هستند و نفت آنها در انبارها ذخیره‌ می‌شود و در صورتی که موفق شوند یک محموله نفت خریداری کنند این نفت از انبارها صادر می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به معاملات هفتگی گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی اشاره کرد و افزود: ۱۰۰ هزار بشکه نفت‌خام سنگین و ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در هر معامله عرضه می‌شود که در مجموع در طول سال ۲ تا ۳۶ میلیون بشکه عرضه می‌شود که به‌طور تقریبی ۶ میلیارد دلار ارزش دارد.
وی این معاملات را عاملی برای مدیریت نقدینگی در کشور دانست و گفت: عرضه گواهی ارزی می‌تواند از توجه نقدینگی به بازارهای سکه، ارز و طلا جلوگیری کند و توجه را به ارزشمندترین ارز یا به‌عبارتی طلای سیاه جلب کند.
وی به شروع معاملات از روز کاری بعد ۲۲ اسفندماه از طریق کارگزاران بورس اشاره کرد و گفت: ۳۰ سؤال متداول در این‌باره تعریف شده است تا معامله‌گران دچار مشکل نشوند.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با ابراز امیدواری به فراتر رفتن این معاملات از مرز ایران به بازارهای بین‌المللی گفت: این اوراق قابلیت معامله در بازارهای ثانویه را دارند و می‌توان آنها را خرید و فروش کرد.
خجسته‌مهر دیگر ویژگی‌های این اوراق را برشمرد و افزود: این اوراق می‌توانند به‌عنوان محکم‌ترین تضامین در بانک‌ها مورد استفاده قرار گیرند و با مجوز شورای اقتصاد امکان بازپس‌گیری اوراق تا ۱۰ درصد وجود دارد که در همین زمینه با مؤسسات مالی از جمله دو بانک در این باره هماهنگ شده است، ضمن آنکه بر اساس نرخ بانک مرکزی امکان خرید این اوراق به ریال نیز وجود دارد که با این مسئله به تقویت پول ملی کمک می‌کنیم.
کد مطلب: 191620
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *