۰
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۰
انتخابات فوق العاده پارلمان در جمهوري قزاقستان برگزار مي‌شود

تقويت ثبات سياسي در آستانه

روند اصلاحات سياسي با هدف تقويت نهادهاي دموکراتيک کشور در جمهوري قزاقستان ادامه دارد.
تقويت ثبات سياسي در آستانه
گروه بين‌الملل: روند اصلاحات سياسي با هدف تقويت نهادهاي دموکراتيک کشور در جمهوري قزاقستان ادامه دارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،پس از وقايع ژانويه 2022، مقامات قزاقستان يک همه پرسي سراسري در مورد اصلاحات و الحاقات به قانون اساسي دولت برگزار کردند که در نتيجه آن قاسيم-ژومارت توکايف ، رئيس جمهور جمهوري قزاقستان بخشي از اختيارات خود را به پارلمان منتقل کرد، انتخابات رياست جمهوري برگزار شد و معاونان سنا منصوب شدند و يک نهاد دولتي جديد ايجاد شد - شوراي قانون اساسي. اکنون به عنوان مرحله نهايي، در 19 مارس 2023، انتخابات فوق العاده پارلمان در جمهوري قزاقستان برنامه ريزي شده است.مجموعه تحولات سياسي در قزاقستان ثبات سياسي داخلي را تقويت خواهد کرد و امکان توسعه بيشتر روابط تجاري و اقتصادي با قزاقستان را به ايران ثابت خواهد نمود. در همين راستا، رئيس جمهور ايران، امنيت، ثبات و آرامش کشور دوست و برادر جمهوري قزاقستان را براي جمهوري اسلامي ايران مهم خواند و گفت که تهران از برقراري صلح و ثبات در منطقه حمايت مي‌کند. تمايل دوجانبه ايران و قزاقستان براي گسترش روابط تجاري و تمايل ايران براي تبديل شدن به يک قطب مهم ترانزيت منطقه اي زمينه ساز روابط قوي دوجانبه است.
در اين رابطه، اصلاحات سياسي جاري و همچنين تقويت نظام دولتي در جمهوري قزاقستان، تأثير مثبتي بر گسترش بيشتر روابط تجاري و اقتصادي ايران و قزاقستان در چارچوب توافقات قبلي خواهد داشت، که بازتابي آشکار از همکاري نزديک بين کشورهاست.سال گذشته، رئيس جمهوري قزاقستان، قاسيم-ژومارت توکايف، در پيام خود در ماه سپتامبر، علناً پيشنهاد برگزاري انتخابات مجلس و شوراهاي محلي را در نيمه اول سال 2023 داد. به اين ترتيب مدت زمان اعلام اين ابتکار تا تاريخ راي‌گيري بيش از شش ماه است که اين امکان را براي نامزدها و احزاب سياسي فراهم مي‌کند تا با دقت خود را براي تبليغات انتخاباتي آماده کنند. برگزاري انتخابات فوق العاده مجلس بر اساس منطق اصلاح قانون اساسي مورد حمايت شهروندان در همه پرسي 5 ژوئن 2022 است. بر اساس نتيجه گيري آن، جمهوري قزاقستان به قوانين جديد و عادلانه تر براي تشکيل شاخه نماينده حکومت روي آورده است.يکي از ويژگي‌هاي بارز انتخابات پارلماني پيش رو در قزاقستان افزايش تعداد نامزدهاي مستقل است که نشان دهنده شکل گيري فضاي رقابتي است. در حال حاضر نيز در فهرست نامزدها چهره‌هاي عمومي و فعالاني ديده مي‌شوند که قبلاً چنين فرصتي را نداشتند. تنها از طريق برگزاري انتخابات پارلماني جديد است که مي‌توان زمينه حزبي قزاقستان را از نظر کيفي تغيير داد و آن را رقابتي تر کرد.
«قاسيم-ژومارت توکايف»، زئيس جمهوري قزاقستان اظهار داشت که : « قزاقستان وارد دوره جديدي از توسعه شده است. اين کشور در حال گذراندن يک فرآيند پويا و پيچيده نوسازي است. اين انتخابات انعکاسي از تغييرات در حال وقوع در جامعه خواهد بود و انگيزه قدرتمندي براي نوسازي بيشتر نظام سياسي قزاقستان خواهد داد.»  انتخابات پيش رو به قزاقستان امکان تشکيل ليک سيستم چند حزبي رقابتي را مي‌دهد که براي توسعه يک دموکراسي قوي و با ثبات که منافع گروه‌هاي مختلف جامعه را نمايندگي مي‌کند، ضروري است. تغيير چشم انداز انتخاباتي و افزايش تعداد احزاب سياسي منجر به حضور نمايندگان بيشتر و پارلماني متنوع خواهد شد که به نوبه خود کيفيت مديريت سياست عمومي در جمهوري قزاقستان را بهبود مي‌بخشد.
 
کد مطلب: 191614
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *