۰
سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۵

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار انعقاد توافق با استرالیا با موضوع زیردریایی‌های هسته‌ای شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، استرالیا باید با این آژانس بر سر انتقال زیردریایی‌های دارای موتور هسته‌ای و مسلح به تسلیحات متعارف تحت پیمان مشهور به "آکوس" به توافق برسد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار انعقاد توافق با استرالیا با موضوع زیردریایی‌های هسته‌ای شد
ایسنا نوشت:
به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز دوشنبه در چارچوب پیمان شراکت امنیتی سه جانبه بین استرالیا، انگلیس و آمریکا مشهور به پیمان آکوس اعلام شد که سه کشور بر سر عرضه زیردریایی‌هایی با نیروی پیشران هسته‌ای و مسلح به تسلیحات متعارف به استرالیا در چارچوب زمانی بسیار سریعتر از برنامه‌ریزی اولیه به توافق رسیده‌اند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای عنوان کرد: "استرالیا به عنوان یک کشور غیرمسلح به سلاح هسته‌ای که از امضاکنندگان معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) است به همراه آژانس بر سر یک توافق حراستی جامع (CSA) در ارتباط با ان.پی.تی به علاوه یک پروتکل مضاعف به نتیجه رسید. بند ۱۴ توافق حراستی جامع استرالیا به این کشور اجازه استفاده از مواد هسته‌ای که طبق توافق، حراست از آنها در یک فعالیت هسته ای نظیر نیروی پیشران زیردریایی‌ها ضروری بوده، می‌دهد اما به این شرط که استرالیا توافقی را با آژانس از این بابت منعقد کند.
طبق این بیانیه، علاوه بر آن استرالیا درخواستی را نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی فرستاده تا به موجب آن مذاکرات بر سر توافقی که طبق بند ۱۴ توافق حراست جامع استرالیا ضروری به شمار می‌رود شروع شود. وی اضافه کرد، استرالیا همچنین "به این آژانس اطلاعات مربوط به طرح اولیه پروژه خود را ارائه کرده است."
قرار است رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به هیات حکام و کشورهای عضو آژانس درباره فعالیتهای آینده اطلاع رسانی کرده و در نشست عادی بعدی هیات حکام در ژوئن ۲۰۲۳ در شهر  وین گزارشی درباره این موضوع ارائه کند.
کد مطلب: 191765
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *